شناسهٔ خبر: 56278 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از ظهور اسنودنی دیگر

دو کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از تلاش‌های این نهاد اطلاعاتی برای جلوگیری از نشت اطلاعات و تکرار پدیده‌ای مانند ادوارد اسنودن پرده برداشتند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس آژانس امنیت ملی آمریکا به شدت در تلاش است تا مطمئن شود ادوارد اسنودن جدیدی از راه نمی‌رسد و موجبات رسوایی و آبروریزی سازمان مذکور را فراهم نمی‌کند.

از جمله مهم‌ترین اقدامات به عمل آمده دشوارتر کردن شیوه دسترسی کاربران در آژانس امنیت ملی آمریکا به اطلاعات حساس است. در این زمینه دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه ای تهیه شده تا افراد به سختی بتوانند به چنین داده هایی دسترسی یابند.

دستورالعمل یاد شده PRIVAC نام دارد که مخفف دسترسی مجاز است. بر این اساس مجاری دسترسی افراد مختلف به اطلاعات حساس از یکدیگر تفکیک شده تاهر فردی نمی تواند به اطلاعات مربوط به برنامه‌های جاسوسی این آژانس به سادگی دسترسی یابد. به بیان ساده تر هر کس تنها به اندازه‌ای که مجاز دانسته شود به داده‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کند.

سخت‌گیری های ناشی از PRIVAC تا اندازه‌ای است که بدون آن دسترسی به بسیاری از رایانه های آژانس امنیت ملی آمریکا اساسا ممکن نیست.

علاوه بر این پیمانکاران غیرنظامی آژانس امنیت ملی آمریکا هم نمی توانند در هر جایی به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشند. باید توجه داشت که اسنودن نیز کارمند یکی از شرکت‌های پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا به نام بوز آلن همیلتون بود و از همین طریق توانست به داده‌های حساس این آژانس دسترسی یابد.

آژانس مذکور دارای ۳۵ هزار کارمند و ۱۵ هزار کارمند پیمانکار است و با ۱۰ هزار نفر دیگر نیز به طور سایبری و از راه دور همکاری می کند. اگر چه مسئولیت اصلی این آژانس حفظ امنیت شهروندان آمریکاست، اما در عمل به جاسوسی از آنها و نقض حریم شخصی مردم این کشور پرداخته است.

برچسب‌ها:

نظر شما