شناسهٔ خبر: 56077 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گزارشی از آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

مادر دانشگاه‌های ایران، همچنان بدون رئیس

دانشگاه‌ها و آموزش عالی هفته گذشته شاهد حوادث مختلفی بود و در این بین مسائل مربوط به بورس ۳ هزار نفری در گذشته و نیز انتخاب رئیس جدید دانشگاه‌های بزرگ تهران در صدر اخبار قرار داشت.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، دانشگاه‌ها و آموزش عالی هفته گذشته شاهد حوادث مختلفی بود و در این بین مسائل مربوط به بورس ۳ هزار نفری در گذشته و نیز انتخاب رئیس جدید دانشگاه‌های بزرگ تهران در صدر اخبار قرار داشت.

* در هفته گذشته  اخذ نظرسنجی اینترنتی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس که از روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود، پایان یافت. قرار است وزیر علوم از بین گزینه‌هایی که بیشترین آراء را در این نظرسنجی کسب کرده‌اند، فردی را به عنوان رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس انتخاب کند.

مسائل دانشگاه تربیت‌مدرس به همین موضوع ختم نشد و در هفته گذشته برخی از تشکل‌ها و  کارکنان دانشگاه تربیت‌مدرس در بیانیه‌های مختلف نسبت به ایجاد فضای بی‌ثبات و آشفته در ایام امتحانات در این دانشگاه انتقاد کردند.

* سهراب‌پور عضو کمیته ۷ نفره انتخاب رئیس دانشگاه صنعتی شریف طی این هفته از رسیدن گزینه‌های ۱۱۷ نفره ریاست این دانشگاه به ۵ گزینه خبر داد.

به گفته وی قرار است سه نفر از بین این گزینه‌ها پس از بررسی نهایی در شورای دانشگاه صنعتی شریف در آخر خردادماه  به وزیر علوم معرفی شوند.

* در حالی که  به گفته وزیر علوم  قرار بود رئیس دانشگاه تهران در جلسه  این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود، این موضوع این هفته در دستور کار شورا قرار نداشت و مادر دانشگاه‌های تهران هفته آینده را نیز باید همچنان بدون رئیس قطعی سپری کند. باید منتظر تصمیم مسئولان وزارت علوم در این زمینه بود.

* در هفته گذشته و در ادامه واکنش‌ها به اظهارات مسئولان فعلی وزارت علوم درباره مسائل بورس سه هزار نفری غیرقانونی در دولت گذشته، کامران دانشجو وزیر علوم سابق ادعای برخی رسانه‌ها درباره ۳ هزار بورسیه غیرقانونی را "فضاسازی" خواند و تبدیل بورسیه خارج به بورسیه داخل را بر مبنای موافقت‌نامه معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی انتهای دوره اصلاحات اعلام کرد که وزارت علوم دولت گذشته نیز بر همان مبنا عمل کرده‌است.

* در هفته گذشته ۶۷ دانشجوی نمونه سال تحصیلی ۹۱ و ۹۲ در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و دانشگاه‌های دولتی در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تقدیر شدند. وزیر علوم در این مراسم از بهبود آئین‌نامه‌های مربوط به دانشجویان نمونه خبر داد.

*  بازار دارایی‌های فکری و بورس ایده در فرابورس در هفته گذشته در مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مسئولان بورس با انجام یک معامله واقعی در مرکز همایش‌های صدا و سیما افتتاح شد.

* در هفته گذشته ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با ولادت حضرت امام سجاد(ع) در دانشگاه الزهرا(س) تدفین و تشییع شدند. حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پیام رهبر انقلاب در این مراسم را قرائت کرد.

* وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و دبیر شورای عتف نیز در هفته گذشته از حمایت ۱۰ طرح کلان ملی مربوط به حوزه دفاعی از سوی وزارت دفاع خبر داد. بر این اساس این وزارتخانه ۵۰ درصد هزینه‌های این طرح‌ها را پرداخت می‌کند.

* در هفته گذشته و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور  مرتضی هاشم‌زاده چالشتری به‌ عنوان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد و رضا چمن به‌ عنوان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج موفق به کسب رای اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند. طی این هفته حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را که مربوط به ریاست ۲ دانشگاه و منشور توسعه قرآنی است، ابلاغ کرد.

* در این هفته برخی از برنامه‌های جنبش دانشجویی به مناسبت ۲۵ سالگرد رحلت امام(ره) برگزار شد. نشست‌خبری تشکل‌های دانشجویی درباره خط راستین امام و پیاده‌روی دانشجویان از سمت حرم حضرت عبدالعظیم تا حرم امام‌خمینی(ره) برخی از این برنامه‌ها بود. در این هفته جامعه دانشگاهی کشور با حضور وزیر علوم و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با حضور در حرم مطهر امام با وی تجدید پیمان کردند.

* در هفته گذشته دو انتصاب در دانشگاه آزاد رخ داد و طی احکام جداگانه‌ای از سوی رئیس دانشگاه آزاد، سرپرست واحد بابل و سرپرست واحد علوم و تحقیقات مازندران منصوب شدند. رئیس دانشگاه آزاد طی این هفته از تبدیل به احسن ساختمان‌های دانشگاه آزاد در منتطه پاسداران با همکاری شهرداری و معاونت عمرانی این دانشگاه در این زمینه خبر داد.

* اعلام نتایج معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه‌‌متمرکز دوره کارشناسی حرفه‌ای ارشد سال ۹۳ دانشگاه جامع علمی کاربردی، اعلام اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت و برنامه زمانی آزمون عملی پذیرفته‌شدگان کارشناسی‌ارشد سال ۹۳، پایان  ثبت‌نام دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، راه‌‌اندازی سایت مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه احمدی‌نژاد، آغاز ثبت‌نام آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی‌ارشد سال ۹۳ از دیگر اخبار رخ داده در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور طی هفته گذشته بود.

نظر شما