شناسهٔ خبر: 55982 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هشدار معاون زنگنه به یک عقب ماندگی نفتی/ آغاز برداشت نفت آذر توسط عراقی‌ها

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش 3 برابری تولید گاز از میدان تنگ بیجار در غرب کشور از آغاز تولید عراق از میدان مشترک نفتی آذر تا چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای تولید نفت میدان مشترک آذر توسط عراق، شرکت ملی نفت ایران هم نسبت به تولید طلای سیاه این مدیان مشترک ایران توسط عراقی‌ها هشدار داد.

ركن الدين جوادي مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه بازدید از طرح‌های توسعه صنایع نفت و گاز در غرب کشور، با اشاره به شتاب بخشي به روند برداشت از ميدان مشترک نفتي آذر گفت: برداشت عراق از اين ميدان مشترك در ماه‌هاي آينده آغاز خواهد شد؛ از این رو برداشت از اين ميدان باید توسط شركت بهره برداري نفت و گاز غرب شتاب بگيرد.

به گزارش مهر، شرکت گازپروم روسیه پس از سال ها وقت کشی در طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر به جای امضای قرارداد با شرکت ملی نفت ایران با عراق قرارداد توسعه نیمه مشترک این مدیان نفتی (بدری) را امضا کردند.

در شرایط فعلی پس از جلوافتادگی نفتی عراق از ایران در توسعه میدان آزادگان جنوبی، شمارش معکوس برای دومین جلوافتادگی نفتی عراقی‌ها از صنعت نفت ایران به منظور آغاز تولید نفت در دومین میدان مشترک نفتی بین دو کشور آغاز شده است.

در حال حاضر عراق خود را برای آغاز تولید نفت از میدان بدری که با میدان آذر ایران مشترک است آماده می‌کند به طوری‌که گازپروم روسیه پس از دو سال وقت کشی در میدان آذر ایران این روزها خود را برای آغاز تولید نفت در نیمه مشترک آذر در عراق آماده می کند.

رویترز اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرد: گازپروم نفت روسیه میدان نفتی بدری عراق را به شبکه خط لوله متصل کرده تا زیرساخت جدید برای انتقال روزانه ۲۰۴ هزار بشکه نفت فراهم شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نفت عراق، قرار است تا چند هفته آینده این کشور رقیب ایران در اوپک و بازار جهانی نفت تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر را آغاز کند.


تولید گاز در تنگ بیجار ۳ برابر می شود

ركن الدين جوادي همچنین در خصوص افزایش ظرفیت تولید گاز در غرب کشور، گفت: ظرفيت توسعه و توليد ميدان گازي تنگ بيجار تا ۳ برابر توليد فعلی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: ظرفيت توليد روزانه هفت ميليون مترمكعبي گاز ميدان تنگ بيجار، براساس مطالعات انجام شده، با توسعه اين ميدان به سه برابر افزايش و به ۲۰ ميليون متر مكعب در روز مي‌رسد.

به گفته این مقام مسئول با بررسي و مطالعات انجام شده از سوي مديريت برنامه ريزي شركت ملي نفت ايران، مي توان با برداشت ۵ ساله از ميدان گازي تنگ بيجار و رصد و مطالعه مجدد ظرفيت اين ميدان را توسعه و به بيش از ۲۰ ميليون مترمكعب در روز برسانيم.

معاون وزير نفت همچين بر ضرورت توسعه پالايشگاه گازي در منطقه ميدان تنگ بيجار براي فرآورش گاز اين ميدان تاكيد كرد.

این مقام مسئول همچنین به مذاكرات صادرات گاز ايران به عراق اشاره کرد و افزود: با توجه به مذاكرات صادرات گاز به كشور عراق، توسعه ميدان گازي تنگ بيجار از اهميت ويژه اي برخوردار است.

نظر شما