شناسهٔ خبر: 55891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دادستان به موضوع جاسوسی آمریکا ورود کرد

در پی فشارهای داخلی مبنی بر رسیدگی به شنود مکالمات تلفن همراه صدراعظم آلمان از سوی مراکز جاسوسی آمریکا، دادستان فدرال آلمان اعلام کرد به این موضوع رسیدگی می‌کند.

به گزارش نماینده، فارس به نقل از نشریه آلمانی «فوکوس» نوشت، «هرالد رانگه»،‌ دادستان کل فدرال آلمان اقدام قضایی در زمینه شنود تلفن همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور را پیگیری می‌کند.

روزنامه‌های «زوددویچه» و «بیلد» با انتشار این خبر نوشتند که اقدام قضایی علیه «افراد ناشناس» به اتهام جاسوسی پیگیری می‌شود. در ادامه این گزارش همچنین آمده :«با این حال در زمینه جاسوسی از شهروندان آلمانی اقدامی صورت نخواهد گرفت اما رسیدگی به جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و دیگر سرویس‌های امنیتی خارجی مدنظر خواهد بود.»

گفته می‌شود «رانگه» با توجه به فشار افکار عمومی و احزاب سیاسی مخالف مبنی بر لزوم پاسخگویی به جاسوسی‌های آمریکا مجبور به ورود به این پرونده شده است.

در پی افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا مبنی بر جاسوسی‌های گسترده این کشور از مقامات، اشخاص و سفارتخانه های کشورهای دنیا، مشخص شد که تلفن همراه مرکل نیز شنود شده است. افشای این رسوایی باعث خشم متحدین آمریکا شد. آلمان به عنوان یکی از متحدین اصلی آمریکا در واکنش به این رسوایی به واشنگتن گفت این کشور نباید از دوستان خود جاسوسی کند.

توجیه آمریکا در این میان نیز جالب توجه بود. مقامات دولتی آمریکا در حالی که هرگز حاضر به عذرخواهی بابت این رسوایی نشده اند اعلام کردند، برای جلوگیری از حملات تروریستی اقدام به شنود مکالمات تلفنی مردم و مسئولان کشورهای مختلف می‌کردند. واکنشی که نتوانست افکار عمومی را قانع کند.

نظر شما