شناسهٔ خبر: 55880 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیت‌الله یزدی در برنامه شناسنامه:

رفتن ذهن اعضای خبرگان به سمت انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری "هدیه الهی" بود

آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رفتن ذهن اعضای مجلس خبرگان به سمت انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری و جانشینی امام راحل، "هدیه الهی" بود و کسانی که با این رهبری حرکت می‌کنند، دل امام را شاد می‌کنند.

 به گزارش نماینده، آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در برنامه شناسنامه طی سخنانی با بیان اینکه مسئله ولایت و تبعیت از رهبری را از زمان حضرت امام(ره) که یک تکلیف شرعی دانستم، عمل کردم، گفت: غیر از اوامر و نواهی امام و رهبری، منویات امام و رهبری را هم توجه می‌کنم. اگر خواسته آنها را هم بدانم به خواسته توجه می‌کنم اگرچه دستوری نباشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری موکدا می‌خواهند که آرامش کشور را حفظ کنید. در عین حال در دیدارهای خصوصی و عمومی که داشتیم، مانند اعضای کمیسیون تحقیق خبرگان و صحبت‌هایی که رهبری فرمودند، تصریح کردند که صحبت‌هایتان را به کارگزاران بگویید، درعین حال آرامش کشور را حفظ کنید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: من چند وقتی است از مصاحبه و پاسخ خیلی سوالات خودداری کردم اما شاید تندترین گفت‌وگویی که داشتیم، همین اخیرا با یکی از مسئولانی که از مشاوران مخترع عالیرتبه یا دستیاران عالیرتبه رئیس‌جمهور بود که ایشان گفت من مهمان شما هستم، با من دعوا می‌کنید؟ من گفتم شما را خواستم که دعوا کنم. یا نامه‌ای که به شخص رئیس جمهور نوشته شده و من امضا کردم.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: لذا من سکوت نکردم اما دستور ولی امر را اطاعت کردم که آرامش کشور را حفظ کنید. بیشتر مسئله ولایت و تبعیت از رهبری را از زمان حضرت امام که یک تکلیف شرعی دانستم، عمل کردم و در حقیقت غیر از اوامر و نواهی امام و رهبری، منویات امام و رهبری را هم توجه می‌کنم. اگر خواسته آنها را هم بدانم به خواسته‌هایشان توجه می‌کنم، اگر چه دستوری نباشد.

"درباره مسائل گذشته انتخابات، اولا جامعه مدرسین تشکلی حوزوی است که در درجه اول، یعنی علمی، چون اکثر اعضا از مدرسین عالی رتبه هستند. جامعه مدرسین تشکلی حوزوی، روحانی و سیاسی است. یعنی آنطور روحانی نیست که نسبت به مسائل جاری و روز بی‌تفاوت باشد و کاملا هم طبیعی است که باید اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد."

وی افزود: اگر در نزدیک به ۶۰ نفری که در جامعه مدرسین عضویت رسمی دارند، البته تعداد جلسات با ۲۰-۲۵ نفر یا کمتر و بیشتر تشکیل می شود، برخی اعضا مراجع هستند، برخی در استان‌های دیگر هستند، مثلا آیت‌الله مظاهری و آیت‌الله محفوظی چند وقتی است شرکت نمی‌کنند یا مثلا آیت‌الله گیلانی از اعضای سابقه‌دار جامعه مدرسین هستند، ولی به دلیل بیماری شرکت نمی‌کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کسانی هم که به طور مرتب شرکت می‌کنند، هفته ای یک روز حداقل جلسه رسمی داریم و در جلسه رسمی بعد از قرائت قرآن و دعای فرج، آخرین اخبار روز در اختیار آقایان قرار می‌گیرد. مطلعین و وزرا و وکلا دعوت می‌شوند یا خودشان پیشنهاد می‌کنند و می‌آیند و مسائل روز را به اطلاع آقایان می‌رسانند.

آیت‌الله یزدی اضافه کرد: در مورادی که مسائل انتخاباتی مطرح می‌شود، کاملا اختلاف نظر طبیعی است که باشد. ولی اگر به یک توافقی رسیدند این مسئله را همه قبول دارند و طبق اساسنامه باید از طریق دفتر جامعه باید انجام شود. چون سخنگوی خاصی نداریم. گرچه در اساسنامه داشتن سخنگو هم ممکن است. در جریان انتخابات گذشته اتفاقا تعدادی دوستان سلیقه دیگری داشتند که گوشه و کنار اعلام کردند و آثار نامطلوبی برایشان داشت ولی الان برگشتند و در جلسات شرکت می‌کنند.

نظر شما