شناسهٔ خبر: 55386 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

دارایی فکری تان را در بورس قیمت گذاری کنید

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا ؛ نشست خبری بازار دارایی فکری با حضور مدیرعامل فرابورس، مدیر کل مالکیت صنعتی سازمان املاک کشور و معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس برگزار شد.

امیر هامونی - مدیر عامل فرابورس ایران - در این نشست گفت:راه اندازی بازار دارایی فکری از یک سال و نیم گذشته آغاز شد و قرار بود که این بازار در نیمه دوم سال گذشته افتتاح شود اما بنا به دلایلی همچون هماهنگی بین دستگاه ها راه اندازی این بازار به تاخیر افتاد.

وی افزود:راه‌اندازی این بازار به همکاری ارکان های مختلف نیاز داشت و فرابورس به تنهایی نمی توانست محور باشد لذا فرابورس با همکاری پارک علم و فناوری و پارک پردیس و سازمان املاک کشور این ایده را عملی کرد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی تنها عامل رشد کشورها نیستند و تجاری سازی نتایج تحقیقات می تواند وجه تمایز اقتصاد های رو به رشد باشد،خاطرنشان کرد:بازار دارایی فکری فرابورس ابزاری برای دانش بنیان شدن اقتصاد است لذا طراحی بازار دارایی فکری هدف اصلی نیست و فقط ابزاری برای بسط اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد غیر نفتی است. هامونی تصریح کرد:در این بازار علم ثروت آفرین است و این تلاقی باعث می شود که این ابزار برای دانش بنیان شدن اقتصاد موثر باشد.

مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه ۳ ریسک حقوقی،فنی و مالی در این بازار وجود دارد،اظهار کرد: ریسک حقوقی این ابزار با تقسیم کار بین دستگاه ها و با استعلام هایی که از فرابورس صورت می گیرد،پوشش داده می شود.

وی در خصوص ریسک مالی توضیح داد:هر نوع معامله ای ریسک های مالی مخصوص به خود را دارد به این ترتیب ریسک های مالی این ابزار در گزارش ها و مدارک و مستندات که در بازار سرمایه حضور دارند افشا می شود، تا خریداران به ریسک های مالی این معاملات دسترسی داشته و بتوانند آنها را شناسایی کنند.

وی در ادامه به هزینه های مالی مبادله پرداخت و افزود:هر ابزاری که در بازار سرمایه راه اندازی می شود هزینه های مبادله در آن مطرح است لذا از آنجایی که صاحبان ایده و مخترعان در این بازار حضور پیدا می کنند،شاید تمکن مالی لازم را در ابتدا نداشته باشند لذا هم سازمان بورس و هم فرابورس تخفیف لازم را داده تا مخترعین به این بازار به راحتی دسترسی داشته باشند.

هامونی از تخفیف ۹۰ درصدی حق عرضه برای مخترعین خبر داد و افزود:در این راستا مقرر شده است تا ۹۰ درصد حق عرضه و حق بررسی مدارک و مستندات این نوع دارایی فکری تا پایان سال ۹۳ کاهش داده شود تا این بازار تقویت شود.

 

mind

برچسب‌ها:

نظر شما