شناسهٔ خبر: 55299 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

مسیر تحول و ارتقای علوم انسانی نیازمند پژوهشگاه مستقل است

حداد عادل در دانشکده حقوق دانشگاه تهران رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همکاری با نهادهای اجرایی برای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی یک اصل لازم الاتباع است، گفت: مسیر تحول و ارتقای علوم انسانی نیازمند پژوهشگاه مستقل است.

به گزارش نماینده به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی در جلسه این شورا با گرامیداشت ایام بعثت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) طی سخنانی گفت: موضوع نگارش سند تحول و ارتقای علوم انسانی، از همان ابتدا مورد تأکید شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بوده و ما حتماً نسبت به تدوین و تصویب این سند مهم به عنوان یک نقشه راه اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: نگارش سند تحول و ارتقای علوم انسانی با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از تجربیات این دبیرخانه انجام خواهد گرفت.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: این سند با استفاده از منابع بالادستی مانند فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی»، قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی تدوین و تصویب خواهد شد.

حداد عادل گفت: بعد از صورت بندی کلی، این سند به نخبگان و صاحبنظران ارائه می‌شود تا به پختگی بیشتری به تصویب برسد.

سند تحول و ارتقای علوم انسانی یک سند کاربردی است

وی افزود: سند مزبور بیش از هر چیز یک سند کاربردی است و در این سند بیش از آنکه بخواهیم به صورت ریز و خرد به مباحث نظری بپردازیم، درصدد تألیف و تنظیم یک سند عملیاتی هستیم.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: مبانی و مبادی تحول و ارتقاء در علوم انسانی قبلاً مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در سند تحول علوم انسانی بیشتر جنبه میدانی مدنظر است.

حداد عادل گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی و با رویکرد تأسیس تمدن نوین اسلامی است و این تمدن سازی نیاز به علوم انسانی اسلامی دارد.

وی افزود: در روند تحول و ارتقای علوم انسانی، همکاری با نهادهای اجرایی برای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی یک اصل لازم الاتباع است.

در مسیر بازنگری در علوم انسانی از تجربیات قبلی استفاده خواهد شد

حداد عادل ادامه داد: در مسیر بازنگری در علوم انسانی از تجربیات قبلی و فعالیت‌های جاری سایر اندیشمندان نیز استفاده خواهد شد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: بسیای از مفاهیم مندرج در پیش‌نویس سند تحول علوم انسانی دارای تعاریف روشن هستند و در این زمینه نیازی به تعریف مجدد و در نتیجه افزایش ابهامات نیست.

وی افزود: در مسیر تحول و ارتقای علوم انسانی یک پژوهشگاه مستقل نیاز است تا نتیجه فعالیت در کارگروه‌های ذیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را تدوین و منتشر کند.

 حداد عادل ادامه داد: این پژوهشگاه موظف است تا در کاری مشترک تألیف بیش از 7 هزار عنوان کتاب درسی دانشگاهی برای رشته‌های علوم انسانی در مقاطع مختلف را عهده‌دار شود. علاوه بر تألیف کتب درسی دانشگاهی ساماندهی  پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی هم یکی از وظایف این پژوهشگاه خواهد بود.

در پایان جلسه مقرر شد پیش نویس سند تحول در علوم انسانی توسط دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و برای تصویب به این شورا ارائه شود.

نظر شما