شناسهٔ خبر: 55295 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

معوقات بانکی ، آواری که بر سر نظام بانکی فرود آمده است !

بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به اینکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیری مطالبات غیرجاری را به این بانک محول کرده، کارگروهی ویژه در این بانک تشکیل شده تا در راستای پیگیری و وصول مطالبات معوق بانکی به صورت جدی اقدام کند

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا ؛ کارشناسان اقتصادی معتقدند: مطالبات معوق در نظام بانکی ایران تقریبا ۴ برابر استانداردهای بین المللی است. زیرا نسبت معوقات بانکی در ایران به ۳.۱۵ درصد رسیده در حالی که براساس استانداردهای جهانی معوقات بیش از ۵ درصد تسهیلات بانکی به عنوان ریسک پرخطر محسوب می شود.

براساس آمارهای بنکر نیز نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات اعطا شده در سیستم بانکی به حدود ۲۰ درصد نزدیک شده در حالی که این شاخص در سال ۸۴ حدود ۷ درصد برآورد شده بود. براساس آمار بانک مرکزی نیز از کل نقدینگی ۵۸۰ هزار میلیارد ریالی به دلیل افزایش معوقات حدود ۱۴ درصد سپرده های بانکی از گردونه کمک به تولید خارج شده که این رقم نسبت به سالهای گذشته رشد دو برابری داشته است.

فزاینده بودن معوقات در بانک ها سبب شد تا چندی پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از بانک ها درخواست کند با توجه به وضعیت نگران کننده مطالبات غیرجاری طی سال های اخیر، کارگروهی برای پیگیری و ریشه یابی دلایل مطالبات معوق تشکیل دهند که پس از گذشت مدت کوتاهی بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به اینکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیری مطالبات غیرجاری را به این بانک محول کرده، کارگروهی ویژه در این بانک تشکیل شده تا در راستای پیگیری و وصول مطالبات معوق بانکی به صورت جدی اقدام کند.

به استناد آمارهای بانک مرکزی درصدی از مطالبات معوق بانک ها نزد تعداد محدودی از افراد قرار گرفته و به عبارتی ۲۸.۵ درصد از کل مطالبات شبکه بانکی در اختیار ۷۳ پرونده متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این باره می گوید: کارگروه وصول مطالبات معوق بانک ها در بانک مرکزی تشکیل شده که نتیجه اقدامات این کارگروه در این مدت، مطالبات معوق بانک ها را با ۱۳ هزار میلیارد ریال کاهش به ۸۰۷ هزار میلیارد ریال رسانده است.

وی بااشاره به تشکیل کارگروه ساماندهی و وصول مطالبات معوق در معاونت نظارت بانک مرکزی، اظهار داشت: این کارگروه که با همکاری بانک ها فعالیت می کند، اولویت اول خود را وصول مطالبات از بدهکاران بزرگ بانکی قرار داده است.

وی افزود: در همین مدت ۱۳ هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق ارزی و ریالی بانک ها کاهش یافته و حجم کل آن به ۸۰۷ هزار میلیارد ریال رسیده است؛ ۶۲۷ هزار میلیارد ریال این مطالبات ریالی و ۱۸۰ هزار میلیارد ریال آن ارزی بوده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره چرایی افزایش حجم مطالبات معوق بانکی، گفت: علت جهش یکباره مطالبات معوق، اضافه شدن آمار مطالبات معوق ارزی به آمار مطالبات ریالی بانک ها بود. وی با اشاره به اقدامات کارگروه وصول مطالبات معوق در بانک مرکزی، افزود: در این کارگروه همه بانک ها پرونده های مطالبات معوق خود را ارائه و اعضا برای وصول آن تصمیم گیری و اقدام خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مطالبات معوق بانکی نیز گفت: بانک ها از پیگیری و ارجاع پرونده بدهکاران دانه درشت طفره می روند. سعید آریان پور با گلایه از عدم همکاری بانک ها با این شرکت، گفت: از بین ۴۰۰ پرونده ای که از سال ۸۸ دریافت کردیم، ۱۹۵فقره پرونده ثبت شده است.

وی اظهار داشت: بالغ بر ۴۰۰ پرونده از سوی بانک های سهامدار برای مطالعه و اعلام نظر به این شرکت ارسال شده ولی پرونده های منجر به انعقاد قرارداد از ابتدای سال ۱۳۸۸تاکنون حدود ۱۹۵فقره با مبالغ نسبتا متوسط بوده که عمدتا نیاز به اقدامات اجرائی و ثبتی داشته است.

همچنین معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص دلایل شکل گیری معوقات بانکی، گفت: دو عامل بیرونی و درونی در ایجاد این معوقات دخیل بودند که از عوامل بیرونی می توان به رکود تورمی، تحریم های بین المللی، جهش نرخ ارز و از عوامل داخلی می توان به عدم اعتبارسنجی دقیق در بانک ها و عدم وجود نظم و قاعده مشخصی در برخی بانک ها برای پیگیری قضایی مطالبات اشاره کرد.

حمید تهرانفر درخصوص جدیت بانکها در وصول مطالبات شان، عنوان کرد: این که گفته می شود بانکها دنبال مطالبات معوق نیستند، اساساً اشتباه است چون وجود مطالبات معوق در دفاتر بانک ها، نشان دهنده ضعف مدیران آن بانک است. علاوه بر آن، تاثیر مطالبات معوق بر کاهش توان تسهیلات دهی شبکه بانکی بسیار چشمگیر است.

وی در خصوص مطالبات شرکت های زیرمجموعه بانک ها، گفت: مشکل در ثبت و طبقه بندی مطالبات غیرجاری شرکت های متعلق به بانک ها می باشد. به عبارت دیگر برخی بانک ها به جهت حمایت از شرکت های زیرمجموعه خود این قبیل مطالبات را با ترفندهای مختلف در طبقه جاری حفظ می کنند لذا این مطلب که عنوان می شود مطالبات از شرکت های زیرمجموعه بانک ها پیگیری نمی شود اصولا دارای شکل دیگری است و نحوه برخورد دیگری را می طلبد.

معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص بدهکاران بزرگ بانکی، گفت: ۱۰ بدهکار بزرگ بانکی ۱۲۴ هزار میلیارد ریال بدهی به بانکها دارند و ۱۵ درصد کل مطالبات بانکی در اختیار این ۱۰ نفر است.

نظر شما