شناسهٔ خبر: 55118 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان

در روزهایی که جریان شبه روشنفکر به فروش 200 میلیونی افتخار می کند؛

تأیید 8 میلیاردی «چ» و «معراجی ها» توسط مردم

معراجی ها

به گزارش نماینده به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، برخی از فیلمهایی که هم اکنون و پس از اکران معراجی هاو«چ» روی پرده رفته اند، بافروش هایی که مجموعا به ۲۰۰ میلیون هم نمی رسد، روزگار می گذرانند.

پیش از این و پس از جشنواره سی و دوم فجر در سال گذشته ، شخصیت های محوری فیلمهای سینمایی «چ» و معراجی ها از سوی مردم به عنوان سینماگران محبوب شناخته شده بودند. ابراهیم  حاتمی کیا، مسعود ده نمکی و مریلا زارعی در صدر نظرسنجی ها قرار داشتند.

 در ایام برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر یک نظرسنجی مردمی توسط وزارت ارشاد برای شناسایی محبوبترین سینماگران در بین مردم برگزار شد که نتایج جالب و قابل تامل  آن حاوی پیام های زیادی برای سینمای ایران بود.

در این نظرسنجی «ابراهیم حاتمی کیا» که در ماه‌های اخیر به دلیل انتقادات صریحش نسبت به فاصله گرفتن جریانات سینمایی نسبت به انقاب اسلامی مورد انتقاد شدید شبه‌روشنفکران قرار گرفته است با فاصله در صدر قرار گرفته و پس از او «مسعود ده نمکی» در رده دوم محبوب‌ترین سینماگران در بین مردم قرار دارد.

بر پایه این نظرسنجی «پرویز پرستویی» محبوب ترین بازیگر مرد سینمای ایران و «مریلا زارعی» بازیگر زن محبوب مردم است.  

سینمای شبه روشنفکر که حالا و بعد از شکست های پیاپی درسینما با چالش جدی عدم تماشاچی و مخاطب مواجه است، با سوژه هایی غم زده ، بعضا متوهم که به تازگی به تم های فارسی وانی(=عشق های چند ضلعی، مسئله کردن روابط جنسی و فریاد ما بیشماریم درخیانت) به جای محتواهای فیلمفارسی آغشته اند،  از رونق افتاده است.

سینماگران جریان مذکور که در مصاحبه هایشان منتقدان را «خر» خطاب می کنند، در سالهای گذشته به شدت مغرضانه با  پدیده «ده نمکی و فیلمهایش» مواجهه می کنند . ابراهیم حاتمی کیا چندی پیش با انتقاد از نوع برخورد سینماگران مدعی روشنفکری با ده نمکی و فیلمهایش گفته بود:« ببینید چرا فیلمهای ده نمکی میفروشد نه اینکه هر دفعه بهانه ای بیاورید و بگوید مثلا یا بازیگر و تبلیغ و ... را بهانه فروش فیلم کرده و میلیونی شده.»

حاتمی کیا وی را غریب الغربا خواند و خطاب به کسانی که برخوردی توهین آمیز با دهنمکی دارند، گفت: « ده نمکی را همیشه تحقیر می کنند و حرف و متلک می زنند درحالیکه همچنان ترقی میکند و راهش را بخوبی میرود. جای این کارها، تحلیل کنید چطور پیشرفت میکند. چرا به خاطر کینه ای که دارند به او توجه نمی کنند. اتفاقا ببنید چطور دارد پیشرفت میکند و چطور حتی سینماهای شهرستان بیشتر به سمت او می‌روند.»

این جریان به جای اینکه به تحلیل علل فروش هشت میلیاردی فیلمهای دهنمکی و حاتمی کیا بپردازند با بی اخلاقی و منتشر کردن جداول فروش جعلی سعی دارند فیلمهای این دو کارگردان را کم فروغ جلوه دهند. مطلبی که دهنمکی پیش از این در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به آن اشاره کرده بود.

دهنمکی در مورد مواجهه  برخی کارگردانان با فیلمهایش به زبانی طنز می گوید:«در مورد فیلم های من همیشه این حرف ها مطرح بوده. در پایان اکران «معراجی ها»، جا دارد از همه تماشاگرانی که با ضرب و زور سر نیزه و ساندیس و کیک به تماشای فیلم من نشستند تشکر کنم! حتی شنیدم اموات را هم از بهشت زهرا آوردند تا آمار فروش فیلم را زیاد کنند! ظاهراً سربازها و مرزبان ها را هم به زور به تماشای «معراجی ها» آوردند و انگار به همین دلیل مرزهای ما خالی شده بود! مدارس را هم که با بخش نامه تعطیل کردند تا بچه ها را راهی سینماها کنند!!!»

در این میان سینما داران نیز علاقه ای به اکران فیلمهای کارگردانانی چون کیمیایی و مهرجویی ندارند. بسیاری ازآنان می گویند فیلمهای این کارگردانها سینمایی نیستند که مردم به آنها علاقه نشان دهند، در حالیکه آثار دهنمکی مخاطب را بی هیچ بهانه ای به سینما می کشاند.

نظر شما