شناسهٔ خبر: 54862 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انگلیس مرکز مالیه جهان اسلام می شود !

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم ؛ فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: بهار امسال گروه هایی از سیاستمداران، مسئولان عالی رتبه دولتی، بانکداران و شخصیت های بلندپایه خارجی در وزارت خارجه انگلیس در لندن گرد هم جمع شدند. این میهمانی به مناسبت تبدیل لندن به مرکزی برای مالیه اسلامی برگزار شده بود.

یک صنعت به سرعت در حال رشد که سرمایه داری مدرن را با اصول مذهبی اسلامی تلفیق می کند. سخنرانی ها کوتاه بود. مراسم برای برگزاری نماز عصر دقایقی تعطیل شد.

دولت انگلیس سال گذشته طرح هایی را برای تبدیل شدن به اولین کشور غربی منتشر کننده اوراق قرضه اسلامی یا صکوک اعلام کرد. برای فعالان این عرصه، این اقدام مهر تاییدی بود بر اینکه فعالیت های مالیه اسلامی در انگلیس شروع شده است. آفاق خان، رئیس بازوی اسلامی بانک استاندارد چارترد در این باره گفت: «انگلیس یکی از بزرگترین و با ثبات ترین اقتصاد های جهان است و اجازه فعالیت های مالیه اسلامی را صادر کرده است.»

وی افزود: «این یک رای اعتماد است و این پیام را به همراه دارد که انگلیس برای فعالیت های مالیه اسلامی باز است.» مالیه اسلامی در سطح جهان تنها پس از گذشت چند دهه از شکل گیری اش، امسال بر اساس پیش بینی ها رکورد ۲ تریلیون مبادله مالی را پشت سر خواهد گذاشت.

مالیه اسلامی دارای بخش های مختلفی شامل بانک ها، صندوق های مشترک، بیمه، سهام خصوصی و حتی صندوق های تامینی است. بارونز سایدا وارسی، عضو کارگروه مالیه اسلامی دولت انگلیس در این باره گفت: «هر چقدر بیشتر به این صنعت نگاه می کنم، بیشتر پی می برم که این کار چقدر دور از ذهن بود....اعداد و ارقام باورنکردنی هستند. طرح های مالیه اسلامی، بخشی از استراتژی دولت انگلیس برای اطمینان یافتن از این موضوع است که لندن همچنان در حال بهره بردن از موقعیت پرسود خود در مالیه جهانی در قرن ن۲۱ است.

گسترش مالیه اسلامی یکی از جنبه های مهم این جایگاه است، به خصوص اگر آنگونه که دولت انگلیس امیدوار است، اعمال طرح مالیه اسلامی با موجی از سرمایه گذاری از سوی کشورها و سرمایه گذاران مسلمان همراه شود. اما انگلیس در حال وارد شدن به یک عرضه شلوغ و پرهمهمه است. بزرگترین بازارهای مالیه اسلامی کشورهای مالزی، ایران و عربستان هستند. اما ایران به دلیل تحریم های بین المللی و تفاسیر متفاوت از شریعت جایگاه خود را تا حدی از دست داده است و اکنون این مالزی و عربستان هستند که مرکزیت اصلی مالیه اسلامی را در اختیار دارند.

عربستان و مالزی بزرگی و عمق کافی را برای ایفای نقش به عنوان مراکز منطقه ای جذب کننده فعالیت های مالیه اسلامی در منطقه خاورمیانه و آسیا و تلاش برای رهبری این صنعت در جهان را دارا می باشند.

لندن مرکزیت مالیه اسلامی در بین کشورهای غربی را در اختیار دارد، اما کشورهای لوکزامبورگ، هنگ کنگ و آفریقای جنوبی نیز در حال رقابت با انگلیس برای تبدیل شدن به اولین کشور غیر اسلامی صادرکننده صکوک هستند. عوامل مختلفی در ایجاد و رشد صنعت مالیه اسلامی که اکنون با محوریت چند کشور جریان است، موثر اند.

رشد مالیه اسلامی بلافاصله پس از آن اتفاق افتاد که تجار پایبند به اصول عربی در طی دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ چند بانک اسلامی تاسیس کردند و بسیاری از مسلمانان برای دسترسی به خدمات مالی بدون تخلف از اصول مذهبی جذب این بانک ها شدند.

مالزی پس از ایجاد موسسه مالی مطابق با شریعت خود در سال ۱۹۸۳ شروع به توسعه مالیه اسلامی کرد. مالیه اسلامی در دو دهه ابتدایی ناقص بود و توجهات چندانی را در خارج از جهان اسلام به خود جلب نکرد. اما زمانی که قیمت نفت در دهه اول قرن ۲۱ شروع به افزایش کرد، این وضعیت تغییر یافت و موجب شکوفایی هر چه بیشتر مالیه اسلامی به خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس شد.

پروفسور ریفات احمد عبدالکریم، کارشناس مسائل بانکداری اسلامی که از طرح انتشار صکوک در انگلیس بسیار خوشحال است، تاکید می کند، دولت انگلیس باید نگاه خود را به فراتر از انتشار سکوک گسترش دهد. وی افزود: «لندن اکنون نقشی برای ایفا کردن دارد، اما این باید شروع کار باشد، نه پایان فعالیت آنها در این عرصه.»

برچسب‌ها:

نظر شما