شناسهٔ خبر: 54772 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

چرا آرای لاریجانی کاهش یافت؟

لاریجانی در حالی در پست ریاست مجلس ابقا شد که میزان آرای نمایندگان به او به نسبت سال گذشته 14 درصد کاهش یافت.

به گزارش نماینده به نقل از صراط، لاریجانی در حالی در پست ریاست مجلس ابقا شد که میزان آرای نمایندگان به او به نسبت سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافت.

بر این اساس، لاریجانی سال گذشته با رای موافق ۲۱۳ نماینده از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده در کرسی ریاست مجلس باقی مانده بود که به معنای کسب بیش از ۸۴ درصد آرای نمایندگان است.

سال گذشته احمد بخشایش ۱۳ رای کسب کرده و ۲۶ نفر نیز رای سفید داده بودند.

وی در چهار سال دوره هشتم مجلس و سال اول مجلس نهم نیز از سوی نمایندگان به عنوان رییس مجلس انتخاب شده بود.

این در حالی است که در انتخابات امروز، لاریجانی ۱۸۷ رای از ۲۶۴ رای نمایندگان به دست آورد که بیش از ۷۰ درصد مجموع آرا محسوب می شود.

آرای لاریجانی در حالی کاهش یافته که او در انتخابات امروز رقیب جدی نداشت و با وجود افزایش تعداد حاضران در مجلس به نسبت سال گذشته، میزان آرای سفید نیز کاهش یافته بود. در جریان انتخابات امروز، از ۲۶۴ رای اخذشده، ۱۹ رای سفید بود. ۲۶ نماینده به بیرانوند و ۳۲ نماینده نیز به بخشایش رای دادند.

همچنین آرای لاریجانی تنها ۵ درصد بیشتر از انتخابات سال اول ریاست مجلس نهم است که در آن با یک رقیب جدی رقابت می کرد. لاریجانی در سال اول ریاست بر مجلس در حالی که غلامعلی حداد عادل با او رقابت می کرد ۱۷۷ رای از مجموع ۲۷۰ رای نمایندگان (۶۵ درصد) به دست آورد و ۸۹ نماینده نیز به حداد عادل رای دادند.

علی لاریجانی بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور بارها در نقش حامی دولت در مجلس ظاهر شد و حتی در خارج از مجلس نیز در موارد مشابهی مانند ماجرای مستند "من روحانی هستم" به دفاع تمام قد از روحانی پرداخت.
 

نظر شما