شناسهٔ خبر: 54686 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دبیر:

کسب درآمد از محل فروش تراکم و تغییر کاربری خط قرمز شورا / لايحه درآمدهای پايدار بازنگری می‌شود

دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اينكه فروش تراکم و تغییر کاربری در این دوره جزو خطوط قرمز شوراست گفت: در ازای کاهش این دو نوع درآمد ناپایدار منابع جدید و پایدار همچون اجرای پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری بین شهرداری و بخش خصوصی پیش بینی شده است.

به گزارش نماینده؛ علیرضا دبیر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کسب درآمد از محل فروش تراکم و تغییر کاربری در این دوره جزو خطوط قرمز شورا در نظر گرفته شده و در بودجه امسال شهرداری، اگر چه این دو ردیف درآمدی همچنان وجود دارد اما حجم ریالی آن نسبت به سالهای قبل، محدودتر شده است گفت:در ازای کاهش این دو نوع درآمد ناپایدار منابع جدید و پایدار همچون اجرای پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری بین شهرداری و بخش خصوصی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: هزینه واقعی شهر تهران برای شهرداری ۳۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب است. امسال در حالی که سقف بودجه نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان تعیین شده، هزینه های اداره پایتخت بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد می شود و مثلا فقط در یک ردیف هزینه ای مثل مخارج زباله های شهر تهران، شهرداری شبی یک میلیارد تومان هزینه می کند.

محل درآمد شهر تهران تا ۵ سال‌آينده مشخص است 

دبیر با بیان این منابع درآمدي ۵ سال آتي شهر تهران در  لایحه برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران كاملا مشخص بود گفت: تغییر کاربری و فروش تراکم از دهه ۶۰ تاکنون دو منبع درآمدی عمده برای شهرداری ها محسوب می شود. اما برای دست یابی به هدف افزایش سهم درآمدهای پایدار نیاز بود این دو ردیف درآمدی به عنوان خط قرمز در تدوین بودجه سال ۹۳ قرار بگیرد. از این رو رشد حجم این منابع درآمدی را به عنوان خط قرمز قرار دادیم. از طرفی منابع درآمدی پیشنهادی اعضای شورای شهر در بودجه سال ۹۳ نسبت به منابع درآمدی پیشنهادی شهرداری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین با وجود خط قرمز تعیین شده باید مشخص می شد منابع افزوده شده به بودجه امسال باید در کدام ردیف بودجه اضافه شود. پس از چندین جلسه بحث و بررسی کدهای درآمدی پایدار همچون عوارض سوخت، جرایم راهنمایی و رانندگی، ارزش افزوده، عوارض نوسازی و کسب و پیشه افزایش پیدا کرد. همینطور تعرفه تراکم را پس از چهار سال به طور متوسط ۲۴ درصد افزایش افزایش یافت. با این اقدام اگرچه مبلغ تعرفه تراکم بالا رفت اما منجر به کاهش فروش تراکم و تغییر کاربری می شود.

وي در خصوص افزايش درآمدهاي ناپايدار به دليل افزايش تعرفه هاي توضيح داد : تعرفه تراکم در مجموع هزینه های ساخت وساز رقم زیادی را شامل نمی شود. در مناطقی از شهر که ممکن است قیمت فروش هر متر مربع واحد مسکونی به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برسد هزینه تعرفه تراکم به حدود ۳۰۰ هزار تومان می رسد. علاوه بر این ما در لایحه افزایش هزینه تعرفه تراکم عدالت را در شهر تهران برقرار کردیم و برای آنکه در حق مردم اجحاف نشود تهران را به ۱۶۴ بلوک تقسیم بندی کردیم. این تقسیم بندی موجب شد افزایش رقم فروش تراکم مجاز، از مناطقی ایجاد شود که برخوردار هستند و مناطق کم برخوردار تغییر زیادی در تعرفه ها احساس نخواهند کرد. با ایجاد این ۱۶۴ بلوک ما از سطح منطقه به محلات رفته ایم. چون در مناطقی از تهران مثل منطقه یک محله های برخوردارتری وجود دارند که تعرفه تراکم تعیین شده برای آن مناطق از محله های کم برخوردار متفاوت است.

افزايش رديف درآمدهاي پايدار در بودجه ۹۳ / به روز رساني لايحه درآمدهاي پايدار شهرداري 

دبير كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به افزايش رديف درآمدهاي پايدار در بودجه سال جاري شهرداري تهران گفت: عوارض مالیات ماده ۶۴ (دفترچه تقویم املاک)کد دیگری است که کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در بودجه ۹۳ شهرداری تهران آن را تغییر داد. در این موضوع دیدگاهی وجود داشت مبنی بر اینکه یکی از دلایلی که شهرداری ها به دنبال درآمدهای پایدار نیستند سهم اندک آنها در درآمدهای پایدار است بنابراین انگیزه ای برای وصول آنها وجود ندارد. از همین رو سهم عوارض نوسازی افزایش پیدا کرد. مثلا سهم عوارض نوسازی خانه ای که در سال ۲۵ هزار تومان می شد به ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد.از طرفی رقم پایین سبب می شود مالکان برای پرداخت عوارض تا زمانی که به فروش خانه خود اقدام می کنند صبر کنند. موضوع مهم دیگری که سبب شد به سمت افزایش حجم درآمدهای پایدار قدم برداریم این بود که بررسی شد اگر چک های متعلق به شهرداری در سال جاری نقد شود نسبت به دو سال دیگر به نفع است. به همین دلیل تخفیفات اسناد نکول شده را مطرح و تصویب کردیم. همینطور در بحث عوارض نوسازی تسهیلاتی قرار دادیم که هر فردی که تسهیلات خود را زودتر پرداخت کنند از تخفیف بهره مند می شود. این موضع در بحث عوارض پسماند نیز تکرار شد. طبق مصوبه جدید شد مقرر شد هر فردی که زودتر موعد عوارض پسماند سالانه خود را پرداخت کند به ازای هر ماه ۵/۱ درصد مشمول تخفیف خواهد شد. همچنین ما موضوع مالیات بر ارزش افزوده را نیز پیگری کردیم.

وي با بيان اين كه درآمدهاي پايدار شهر تهران هر سال ۵ درصد افزايش خواهد داشت گفت:اگر بخواهیم وضعیت کنونی شهر تهران در بخش تامین منابع مالی در همین مرحله متوقف شود باید نظام نامه مالی شهرداری ها که از سال ۱۳۶۲ تاکنون به تصویب نرسیده است مصوب شود. یعنی دولت باید مشخص کند که از چه منابعی می خواهد به دولت های محلی یعنی شهرداری ها در تامین هزینه اداره شهرها کمک کند و از این طریق درآمدهای پایدار شهری را افزایش دهد. در غیر این صورت هر چقدر هم شورا نظارت خود را افزایش دهید و سهم عوارض و بهای خدمات را بالا ببرد کافی نیست. با این وجود برای بررسی مجدد لایحه درآمدهای پایدار تیم مطالعاتی در مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران تشکیل شده است تا بتوانیم این لایجه را به روز کنیم.

دبير با تاكيد بر اين كه در لايحه درآمدهاي پايدار شهرداري بايد هم ردیف های جدید مطالعه و بررسی شوند هم ردیف های کنونی مورد بررسی مجدد قرار بگیرندگفت: اگر در کنار خانه ای اتوبان عبور کرده برای این خانه ارزش افزوده ایجاد شده است و باید بهای آن به مدیریت شهری پرداخت شود. البته ممکن است به دنبال ایجاد برخی خدمات شهری به ارزش یک خانه آسیب وارد شود که در این صورت باید ضرر آن سنجیده شود و در مکانیزمی به شهروندان پرداخت شود. این منابع برای مدیریت شهری نیست بلکه آورده مردم است و باید به آنها پرداخت شود.

نرخ اجاره پروژه هاي شهرداري به روز مي شود / يك ميليارد هزينه جمع آوري زياله هاي تهراني ها 

دبير كميسيون برنامه و  بودجه شوراي شهر تهران  با اشاره به پيشنهاد برخي از اعضای شورای شهر در راستای افزایش درآمدهای پایدار شهری مبني بر اجاره پروژه های شهری به جای فروش آنها گفت: اینکه شهرداری هر پروژه ای را نگه دارد و دنبال حق الاجاره یا درآمد پایدار از آن باشد برای هر پروژه مناسب نیست و موجب تالی فاسد می شود. شهرداری چه میزان فروشگاه یا ملک تجاری می تواند داشته باشد و آنها را مدیریت کند. البته برای پروژه هایی مثل پروژه هزار و یک شهر این روش خوب است. از شهرداری هم خواسته شده تا در برنامه پنج ساله نرخ اجاره خود را به روز کند. اما باید حتما سطح بندی شود چون از یک مرحله به بعد تالی فاسد می آورد

دبير اضافه كرد: موافق نیستم مدیریت شهری درگیر این حوزه ها شود. به جای آن شهرداری می تواند در زمینه بهای خدمات و عوارض فعالیت مناسب تری داشته باشد. چراکه عوارض به معنی این است که فردی که عارضه ای را برای شهر ایجاد می کند باید هزینه آن را به شهر پرداخت کند. مثل طرح ترافیک. فردی که با ورود به طرح ترافیک به هوای شهر لطمه می زند باید هزینه آن را بپردازند. به همین دلیل من فکر میکنم این هزینه باید بالاتر رود حتی اگر به ۵ میلیون تومان هم برسد کم است. در بحث بهای خدمات نیز به نظر می رسد باید مکانیزم جدیدی برای آن طراحی شود. به عنوان مثال فردی که روزی ۲۰ کیلو زباله در شهر تولید می کند با فردی که کمتر تولید می کند نباید به طور یکسان پرداخت کند. بنابراین در نظر داریم در این دو حوزه بیشتر کار کنیم.

دبير كميسيون برنامه و بودجه شورا با بيان اينكه اگر مجلس و دولت کمک نکنند در طرح درآمدهای پایدار شهر به مشکل بر می خوریم گفت: هر سال بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران کم می شود. واقعا از این لحاظ تهران شهر فقیری است. اگر می خواستیم بودجه واقعی برای هزینه های شهر تهران طبق برنامه ۵ ساله مصوب کنیم بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان منابع نیاز بود. یعنی در حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان برای اداره تهران کمبود منابع وجود دارد. به عنوان مثال هزینه جمع آوری زباله های تهران شبی یک میلیارد تومان در بحث پسماند می شود. به خاطر همین می گویم که اگر دولت و مجلس کمک نکنند حتما شهرداری های کشور در آینده نه چندان دور دچار مشکل می شوند.

نظر شما