شناسهٔ خبر: 54630 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با "نماینده" عنوان کرد:

جزئیاتی مهم در خصوص اعدام مه آفرید

ابوالفضل ابوترابی به لحاظ حقوقی این اعدام از همه نظر اتفاق غیر طبیعی محسوب نمی‌شود و این حکم باید خیلی زودتر اجرا می‌شد. ما انتقادمان به دستگاه قضایی اینست که چرا این حکم اینقدر دیر، باملاحظه و تعلل این حکم اجرا شد و چرا حکم سه نفر بعدی انجام نشد و آن‌ها اعدام نشدند.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با نماینده با اشاره به نحوه‌ی اجرای حکم اعدام مه آفرید امیرخسروی تصریح کرد: رویه همین است که اینگونه اعدام‌ها را به لحاظ امنیتی و بحث‌های اجتماعی معمولا تا قبل از ۱۲تا ۲۴ ساعت قبل از اجرای حکم به زندانی اعلام نمی‌کنند.

عضو حقوقدان کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید داشت:  قاضی اجرای احکام این تدبیر را به کار می‌بندد تا کمترین تبعات منفی در حین یا بعد و قبل از اعدام ایجاد شود. حتی بعضاً به خودشان نمی‌گویند و فقط از سایر زندانی‌ها جدا می‌شوند و در انفرادی نگهداری می‌شوند که خودزنی و خودکشی نداشته باشند. این رویه‌ای ثابت برای تمام زندانیان است.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به ادعای خانواده مه آفرید مبنی بر عدم اطلاع از اجرای حکم بیان کرد: خانواده‌ها معمولاً صبح اجرای حکم مطلع می‌شوند که آخرین دیدار را داشته باشند. ولی این دیدار هم در قانون نیامده و لزوم و ضرورتی ندارد و تنها در صورت صلاحدید آخرین دیدار صورت می‌گیرد.

ابوترابی در خصوص نامه مه آفرید به مقام معظم رهبری نیز خاطر نشان کرد: اکثر زندانیان به رهبری نامه می‌نویسند و نامه ایشان هم مطلب جدید و مهمی نیست.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد:  به لحاظ حقوقی این اعدام از همه نظر اتفاق غیر طبیعی محسوب نمی‌شود و این حکم باید خیلی زودتر اجرا می‌شد. ما انتقادمان به دستگاه قضایی اینست که چرا این حکم اینقدر دیر، و با تعلل اجرا شد و چرا حکم سه نفر بعدی انجام نشد و آن‌ها اعدام نشدند.

وی در نهایت با اشاره به حضور هفته گذشته سخنگوی قوه قضائیه در مجلس اظهار داشت: در جلسه هفته گذشته مجلس با دادستان کشور همانطور که انتظار تدبیر می‌رفت ایشان به زمان اعدام مه آفرید اشاره‌ای نداشتند و نمایندگان هم از زمان اجرای حکم مطلع نبودند.

نظر شما