شناسهٔ خبر: 54583 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قطارهای ایرانی تندتر می دوند !

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم ؛ عباس آخوندی گفت : در حمل و نقل ریلی تمام هزینه از درون تامین می شود و دیگر شرکت های باری هم باید حق دسترسی به ریل و هم هزینه های جاری و سوخت را تامین کنند. وی با تاکید بر استفاده از منابع بهینه سازی مصرف انرژی و صندوق توسعه ملی یادآور شد: درقانون بودجه مبلغ خوبی دراختیار وزارت نفت برای بهینه سازی مصرف انرژی قرارگرفته است.

آخوندی اظهار داشت : با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا بخشی از این بودجه به سرمایه گذاران حوزه ریلی که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، اختصاص یابد. آخوندی تامین منابع مالی حمل و نقل ریلی را از مسائل مهم این بخش اعلام کرد و افزود: بحثی گسترده است که به شبکه بانکی کشور برمی گردد و بخشی از آن نیز مربوط به صندوق توسعه ملی است.

وی گفت : سرمایه گذارانی هم برای دریافت تسهیلات به صندوق مذکور معرفی شده اند. آخوندی همچنین اولویت وزارت راه و شهرسازی را استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه ریلی اعلام کرد و گفت: سازندگان داخلی توانمندی های فراوانی در این حوزه دارند و سیاست دولت حمایت از دانش فنی و سرمایه گذاری در حمل و نقل و صنعت ریلی است.

وی با تاکید بر اینکه به ساخت داخل به شدت بها می دهیم، اظهار داشت: سازندگان باید در تراز جهانی باشند و کالای با کیفیت بالا تولید کنند.

ضمن آن که آنها باید بتوانند با خارجی ها رقابت کنند و فناوری های ساخت به روز باشند. برنامه ریزی برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر قطارها وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در حرکت قطارها خبر داد و گفت : صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل ونقل ریلی نسبت به جاده حدود یک به هفت در حمل بار و در بخش مسافر یک به دو ونیم است. آخوندی سازگاری حمل ونقل ریلی با محیط زیست و آرامش داشتن مسافران را از دلایل جایگاه ویژه این بخش در کشورهای پیشرفته دانست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل ریلی زیاد است ، گفت : دولت فقط در بخش زیرساختی وارد می شود و بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد. وی افزود : توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت تجهیزات ، قطعات ، لوکومتیو و واگن بسیار بالاست.

آخوندی گفت : برای رساندن سرعت حرکت قطارها در خطوط برقی به ۲۰۰ کیلومتر و برای قطارهای دیزلی به ۱۶۰ کیلومتر در حال برنامه ریزی هستیم.

وی افزود: یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام کرده است که می خواهد حدود ۱۰۰۰ واگن سفارش دهد و یکی از شرکت های سازنده واگن نیز امسال ۵۰۰ واگن باری برای ساخت سفارش گرفته است. وزیر راه و شهرسازی گفت: رویکرد ما در بخش حمل ونقل ریلی ؛ فناوری جهانی است اما از شرکت های داخلی حمایت می کنیم .

آخوندی با اشاره به بازدید رئیس جمهوری از وزرات راه و شهرسازی تصریح کرد: در این بازدید درباره مسائل شهرسازی، نحوه مدیریت شهری و مسکن بحث و در باره حمل ونقل ریلی، دریایی، هوایی، جاده ای و ترانزیت نیز گفت وگو شد.

وی با بیان این که گزارش جامعی از مسکن و حمل و نقل به رئیس جمهوری ارائه شد، اظهار داشت: در باره سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، مسائل این بخش و خروج از رکود، سهم مسکن و ساختمان و حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی نیز صحبت شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که حمل ونقل و مسکن ۱۴ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: بدون شک این بخش ها می توانند پیشران خروج اقتصاد از رکود باشد.

نظر شما