شناسهٔ خبر: 54308 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آزمونی که یکسال نخبگان نفتی را سر کار گذاشت+متن نامه

اردیبهشت سال گذشته آزمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران با حضور بیش از ۱۲۹ هزار شرکت کننده از سراسر ایران برگزار شد، مهر و آبان ۹۲ مصاحبه از پذیرفته شدگان انجام گرفت اما هنوز از نتایج این آزمون خبری نیست.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، اردیبهشت سال ۹۲ شرکت ملی نفت ایران پیرو اطلاعیه سراسری قبلی این شرکت، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرد. نتایج اولیه این آزمون با تأخیر فراوان اعلام شد و پذیرفته شدگان آن پاییز برای انجام مصاحبه به محل های اعلام شده رفتند. پس از برگزاری مصاحبه از چند هزار داوطلب پذیرفته شده، قرار بود تا ماه بعد نتایج پذیرفته شدگان نهایی اعلام شود اما باز هم اعلام نتایج با تأخیر مواجه شد.

ابتدای زمستان سال گذشته در وب‌سایت آزمون شرکت ملی نفت ایران اطلاعیه ای درج شد مبنی بر اینکه " نتایج نهائی مصاحبه های استخدامی ، نیمه اول بهمن ماه صرفاً از طریق همین پایگاه اینترنتی اعلام خواهد شد ."

نکته جالب توجه این است که بعد از گذشت حدود چهارماه از این تاریخ، همچنان وب‌سایت آزمون شرکت ملی نفت ایران بر اعلام نتایج پذیرفته شدنگان نهایی در تاریخ نیمه اول بهمن ماه اصرار دارد و اطلاعیه جدیدی بر روی این وب‌سایت برای تعیین تکلیف متقاضیان قرار داده نشده است.

شرکت نفت

یکی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت، ساکن شهرستان امیدیه استان خوزستان در تماس با  تسنیم اظهار داشت: در آزمونی که اردیببهشت سال گذشته برگزار شد، اعلام شد که از مجموع ۱۲۹ هزار شرکت کننده این آزمون، در نهایت ۱۸۰۰ نفر پذیرفته شده و به استخدام شرکت ملی نفت ایران در خواهند آمد.

وی افزود: قرار بود نتایج اولیه پذیرفته شدگان یک ماه بعد اعلام شود اما تا اواخر تیرماه این مسئله به تعویق افتاد، اواخر تیر اسامی ۴ تا ۵ هزار نفر از شرکت کنندگان به عنوان اسامی پذیرفته شدگان برای مصاحبه استخدامی اعلام شد.

۱.۲ میلیارد تومانی که از شرکت کنندگان گرفتند کجا رفت

به گفته این دانش آموخته صنعت نفت، در ماههای مهر و آبان سال گذشته این مصاحبه ها برگزار شد و اعلام شده بود که دی ماه نتایج پذیرفته شدگان نهایی بر روی وب سایت قرار می گیرد اما دی ماه اطلاعیه ای بر روی وب‌سایت آزمون شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت مبنی بر اینکه نتایج نیمه اول بهمن اعلام می شود.

این شرکت کننده آزمون استخدامی وزارت نفت با بیان اینکه هنوز نه خبری از اعلام نتایج است و نه کسی از سرنوشت ما خبری می دهد، گفت:‌ یک سال ما را سر کار گذاشته اند و فقط از هر نفر بابت آزمون ۱۰ هزار تومان گرفته اند که معلوم نیست این یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومانی که از ۱۲۹ هزار نفر گرفته اند، کجا رفته است.

زنگنه فقط سر تکان داد؛ بادیگارد وزیر آزمون را منتفی اعلام کرد

وی با تأکید بر اینکه آزمون استخدامی وزارت نفت ربطی به طرح مهرآفرین دولت گذشته نداشته، تصریح کرد: در نمایشگاه نفت خودم را به وزیر نفت رساندم و به ایشان موضوع را گفتم، وزیر نفت فقط سرتکان داد، نفهمیدم این سرتکان دادن یعنی چه.

وی با اشاره به اینکه معاون نیروی انسانی وزیر نفت گفته به زودی نتایج اعلام می شود اما مشخص نیست این زمان کی برسد، افزود: بارهای بعدی که سعی کردم به وزیر نفت نزدیک شوم تیم حفاظتی وزیر مانع من میشد و وقتی خواستم با فاصله موضوع آزمون را به گوش وزیر برسانم یکی از بادیگاردها گفت که آزمون استخدامی منتفی است، من نمی دانم در حالی که معاون نیروی انسانی وزیر نفت می گوید به زودی نتایج اعلام می شود چطور یک بادیگارد از منتفی شدن استخدام در شرکت ملی نفت می گوید.

انگار مدیران مسئول هیچ ارزشی برای زندگی و وقت جوانان تحصیل کرده قائل نیستند

این دانش آموخته رشته نفت با انتقاد از اینکه انگار مدیران مسئول هیچ ارزشی برای زندگی و وقت جوانان تحصیل کرده قائل نیستند، گفت:‌ در چشم خانواده و نزدیکان و آشنایان به یک انسان دروغگو تبدیل شده ایم، از بس گفته ایم نتایج استخدام اعلام می شود و نشد، فکر می کنند ما اصلا قبول نشده ایم و دروغ می گوییم. برخی دوستان من در شرف ازدواج بودند و به خاطر مشخص نشدن وضعیت این آزمون استخدامی، ازدواجشان بر هم خورد. چه کسی پاسخگوی این ضررهاست؟

یکی دیگر از شرکت کنندگان آزمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران که از تهران در این آزمون شرکت کرده بود به خبرنگار تسنیم گفت: حداقل بیایند اعلام کنند ما استخدام نمی کنیم و تکلیف ما را روشن کنند، این بلاتکلیفی زندگی ما را به هم ریخته است.

شرکت کننده دیگری از خوزستان با اشاره به اینکه در مصاحبه پذیرفته شدگان مرحله اول، افرادی با سهمیه های مختلف حضور داشتند، گفت:‌ من بدون داشتن هر نوع سهمیه و با عنوان سهمیه آزاد شرکت کردم و با درس خواندن بسیار موفق به قبولی در آزمون شدم، آیا حق من و امثال من که با تکیه بر علم‌مان می خواهیم به جایی برسیم اینگونه برخوردهاست که هر بار برای گرفتن پاسخ مراجعه می کنیم می گویند هنوز وقتش نشده، منتظر بمانید خودمان اعلام می کنیم.

فرصت های شغلی که در انتظار نتایج آزمون شرکت ملی نفت از دست رفت

دانش آموخته ای در رشته مکانیک از استان خراسان رضوی که در آزمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران به عنوان پذیرفته شده برای مصاحبه انتخاب شده بود، به خبرنگار تسنیم گفت: همچنان وقتی به وب‌سایت آزمون مراجعه می کنید نوشته شده نیمه اول بهمن ماه نتایج پذیرفته شدگان نهایی اعلام می شود، یعنی انقدر مسئولان نسبت به سرنوشت حدود ۴ تا ۵ هزار نفر پذیرفته شده این آزمون بی تفاوتند که حتی به خودشان زحمت به روز کردن وب‌سایت و اطلاع رسانی درست را نمی دهند؟

وی افزود: من و دوستانم در این یک سالی که ما به امید قبولی در آزمون، منتظر اعلام نتایج هستیم، فرصت های شغلی زیادی را از دست داده ایم چرا که با درس خواندن بسیار، مشتاق فعالیت در صنعت نفت کشور بودیم.

نامه سرگشاده جمعی از پذیرفته شدگان آزمون نفت به رئیس جمهور

جمعی از پذیرفته شدگان مرحله اول ازمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور خواهان رسیدگی به وضعیت خود شدند.

متن این نامه بدین شرح است:

"بسمه تعالی

جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری

سلام علیکم

بدون شک ۲۴ خرداد ۹۲ یکی از روزهای فراموش نشدنی تاریخ انقلاب اسلامی است، روزی که مردم ایران با حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بار دیگر با آرمان های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مد‌ظله‌عالی) بیعت نموده و با رای به شما رییس جمهور محبوب خواستار بازگشت  اعتدال، راستگویی، قانون گرایی، دوری از تبعیض، وفای به عهد و ضابطه مندی به فضای جامعه شدند. اما چند روز قبل از انتخابات یعنی روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ماه ۹۲روزهای سرنوشت سازی برای بسیاری از خانواده های ایرانی بود، چرا که در این روزها آزمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران با نزدیک به ۱۲۹ هزار شرکت کننده (که بعدها لقب بزرگترین آزمون استخدامی کل کشور را بخود اختصاص داد) برگزار گردید. نتایج اولیه این آزمون در اواخر تیرماه اعلام شد. پس از آن و با روی کار آمدن دولت جنابعالی مصاحبه های استخدامی در مهر و آبان ۹۲ برگزار گردید، قطعا برگزاری منظم و عادلانه مصاحبه ها توسط وزارت زیرمجموعه دولت حاضر نشان از پیگیری و حسن توجه دولت به آزمون استخدامی شرکت نفت بود.

رییس جمهور محبوب، در ابتدا سایت آزمون، دی ماه را تاریخ اعلام نتایج نهایی مصاحبه های استخدامی ذکر کرد و سپس این تاریخ به نیمه اول بهمن ماه تغییر نمود، اما هم اکنون که بیش از سه ماه از نیمه اول بهمن ماه ۹۲ گذشته است نه تنها نتایج مصاحبه ها اعلام نشده بلکه هیچ تاریخ جدیدی نیز در سایت رسمی آزمون برای اعلام نتایج ذکر نشده است.

استخدام بی رویه، رابطه محور و گسترده در شرکت نفت و سایر ارگان های دولتی در هشت سال گذشته بر کسی پوشیده نیست، اما پذیرفته شدگان آزمون مذکور افرادی هستند که تنها با توکل بر خداوند متعال و تلاش فراوان موفق شده اند در زمره سه درصد پذیرفته شده آزمون قرار گیرند، این افراد در مدت بیش از یکسال از برگزاری آزمون تحت فشارهای روانی زیادی قرار گرفته و موقعیت های شغلی فراوانی را از دست داده اند، با توجه به اینکه تمام پذیرفته شدگان از قشر جوان جامعه می باشند، وضعیت زندگی و ازدواج این افراد نیز به اعلام نتایج این آزمون گره خورده است. لذا از شما رییس جمهور محترم تقاضا داریم دستور فرمایید وزارت نفت وعده خود در مورد اعلام نتایج در نیمه اول بهمن ماه را بیش از این به تاخیر نینداخته، و بدینوسیله ضمن پایان دادن به نگرانی های خانواده های داوطلبین، روحیه تلاش را همچنان در قلب تمامی جوانان این سرزمین زنده نگاه دارید. سخن را  با حدیثی از مولایمان امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام به پایان می بریم که فرمودند: همانا عهد و پیمانها گردن بندهایی هستند در گردن‌ها تا روز قیامت. کسی که پیوند آنها را نگهدارد ﴿وفای به عهد کند﴾، خداوند او را به مقصود می‌رساند و کسی که آن عهدها را بشکند، خداوند او را به خودش واگذارد.

امید ما بعد از خداوند یکتا به تدبیر شماست.

با تشکر

جمعی از پذیرفته شدگان آزمون شرکت نفت وخانواده های ایشان"

نظر شما