شناسهٔ خبر: 53957 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ماهیگیری آمریکا از آب گل آلود کردستان عراق

به گزارش نماینده به نقل از فارس ؛ اقلیم کردستان عراق در حال استخراج نفت از شمال این کشور و انتقال آن از طریق خط لوله به منطقه اقتصادی بندر جیهان در ترکیه است. استخراج و انتقال این نفت خام باعث بروز مناقشاتی در بین مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق شده است.

دولت مرکزی عراق این اقدام را غیر قانونی اعلام کرده است و بارها ترکیه را به شکایت در مجامع بین‌المللی تهدید کرده است و به اقلیم کردستان این کشور هشدار داده که در صورت ادامه صادرات نفت از عراق بدون هماهنگی با دولت مرکزی، سهم بودجه این منطقه را از بودجه عمومی عراق حذف خواهد کرد.

بنا به اعلام منابع آگاه در حال حاضر تعدادی از محموله‌های این نفت از بندر جیهان ترکیه به سرزمین‌های اشغالی و آمریکا صادر شده است و نام برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز در لسیت مشتریان این نفت دیده می شود.

در حال حاضر، دولت عراق هماهنگ با دیگر کشورهای عرب، از فروش نفت به رژیم صهیونیستی خودداری می‌کند و به همین دلیل تا کنون حجم قابل توجهی از نفت شمال عراق از ترکیه به سرزمین‌های اشغالی ترانزیت شده است.

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در این زمینه خودداری و اعلام کرده است: این رژیم منابع نفت خود را معرفی نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی با خرید نفت مورد مناقشه ترکیه، کردستان و دولت مرکزی عراق، قصد دارد تا توازن قوا را در بین منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور بر هم زده و از استقلال بیشتر این منطقه حمایت کند.

نظر شما