شناسهٔ خبر: 53889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کارشناس حوزه خلیج فارس و محقق دانشگاه پاریس:

عربستان نمی‌تواند بیش از این منزوی و تنها دشمن ایران در خلیج ‌فارس باشد

کارشناس حوزه خلیج فارس و محقق دانشگاه پاریس در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی با اشاره به دعوت ریاض از وزیر خارجه کشورمان، اعلام کرد عربستان دیگر نمی‌تواند منزوی باقی بماند و تنها دشمن ایران در حوزه خلیج فارس باشد.

 به گزارش نماینده به نقل از فارس شبکه تلویزیونی BFMTV در گزارشی به قلم «هارولد هیمن» در خصوص احتمال بهبود روابط ایران و عربستان نوشت: سوءظن و بدگمانی میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ و روی آمدن جمهوری اسلامی در این کشور ظهور یافت، اخیرا به موازات مناقشه جاری در سوریه تشدید شده و این در حالیست که عربستان سعودی هم‌اکنون درهای خود را برای مذاکره گشوده است.

شاهزاده «سعود الفیصل» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه گذشته در خبری آمادگی کشورش برای مذاکره با همسایه خود ایران بمنظور بهبود روابط ریاض و تهران را اعلام کرد.

این در حالیست که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران از زمان انتصاب به ریاست جمهوری در این کشور در آگوست گذشته، تاکنون چندین بار «پیام‌‌ برادری» خود را خطاب به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ارسال کرده است.

BFMTV در ادامه گزارش خود به گفت‌وگو با «نیدال شوکر» خبرنگار و کارشناس حوزه خلیج فارس و محقق دانشگاه پاریس پرداخت و نظرات وی را در خصوص احتمال بهبود روابط ایران و عربستان جویا شد که در زیر به آن می‌پردازیم.

این محقق دانشگاه پاریس در اظهاراتی در خصوص سفر «محمود جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به ریاض گفت: «این سفر تنش‌ها در جهان اسلام میان شیعیان و سنی‌ها را را کاهش خواهد داد زیرا آشفتگی‌های بسیاری در منطقه وجود دارد که به سختی قابل تحمل هستند. عربستان سعودی با دعوت از ظریف ابتکارعمل شجاعانه‌ای به خرج داده است چرا که در ابتدا ریاض حتی با گفت‌وگوی ساده با تهران نیز مخالف بود و این همان چیزی است که سفر ظریف را عجیب و تعجب‌آور می‌کند اما این یک ضرورت است و عربستان سعودی نمی‌تواند منزوی باقی بماند.»

وی در پاسخ به این پرسش که «انزوا به چه شکل و از جانب چه کسی؟ مگر عربستان سعودی هم‌پیمان آمریکا نیست؟» افزود: «سایر کشورهای پادشاهی خلیج فارس به دولت جدید ایران نزدیک شده‌اند و عربستان دیگر نمی‌تواند بیش از این به عنوان تنها دشمن ایران باقی ماند. از سوی دیگر عربستان نمی‌تواند در خصوص آنچه به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس مربوط می‌شود، بی‌تفاوت باشد. علاوه بر این، آمریکا، قطر و عمان هم نسبت به ایران روی باز نشان داده‌اند. این همه‌چیز را تغییر می‌دهد چرا که بسیاری از پرونده‌های دوجانبه با ایران نظیر پرونده‌های مربوط به سوریه، لبنان و عراق بلوکه شده‌اند و در چنین شرایطی گفت‌وگو بسیار مفید و سازنده خواهد بود. البته باید گفت که این نزدیکی روابط برای همیشه پایدار نخواهد بود و دوام نخواهد داشت.»

شوکر در خصوص وجود تناقض در سخنان خود گفت: «مذاکره آری، اما نزدیکی خیر. این حرکت شبیه حرکتی است که محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران حدود ۱۰ سال پیش انجام داد اما از الزامات خاص فراتر نرفت. امروز نیز به همین شکل است و گفت‌وگوی سنی و شیعه برای هر دو طرف مهم و اساسی است چرا که هر یک از آنها را به نوبه خود آرام می‌کند.»

این کارشناس در پایان در خصوص توافق نظر شیعیان و سنی‌‌ها برای اشتراک در جهان اسلام گفت: «خیر میان این دو رقابت بزرگی وجود دارد. آنچه مشخص است این است که  هر یک از این دو از بابت مسیر حرکت خود نگرانند و هراس دارند. بنابراین آنها باید تنش‌های عامیانه را کاهش دهند و می‌توانند به یکدیگر در رفع آنها کمک کنند اما با یکدیگر دوست نخواهند شد.»

وی ادامه داد: «علاوه بر این پرونده سوریه نیز از جمله اختلافات مهم میان این دو محسوب می‌شود که البته استراتژی شاهزاده «بندر بن سلطان» در حمایت از شورشیان سوریه با شکست مواجه شده است. در عین حال می‌توان به فرصت انجام گفت‌وگو در لبنان نیز اشاره کرد؛ رئیس‌جمهور لبنان نتیجه توافق ریاض و تهران است و این آزمونی بس آسان است.سایر موضوعات نظیر عراق و سوریه، بسیار پیچیده‌تر از این خواهند بود و اینجاست که اختلاف میان شیعیان و سنی‌ها بسیار وحشتناک است.»

با وجود افزایش تنش‌ها در مناسبات میان ایران و عربستان بر سر مسائلی چون اوضاع داخلی بحرین و بحران سوریه، چندی پیش خبرهایی در مورد دعوت وزیر خارجه عربستان  از همتای ایرانی خود برای سفر به ریاض مخابره شده و ایران نیز اعلام کرده‌است که از این دعوت استقبال می‌کند.

سعود الفیصل روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد که از محمد جواد ظریف دعوت کرده تا از عربستان دیدار کند.

این در حالیست که «ابراهیم نوروزی» کاردار سفارت ایران در ریاض اعلام کرده است که تهران از دعوت وزیر امور خارجه عربستان استقبال کرده اما این مساله "نیازمند زمان" است.

کاردار سفارت کشورمان هم‌چنین به انتخاب سفیر جدید ایران در عربستان در آینده‌ نزدیک اشاره کرد.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرده که کشورش آماده مذاکره با ایران درباره برخی مسایل منطقه‌ای است و در این راستا از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران برای سفر به این کشور دعوت کرده است اما طرف ایرانی هنوز به این دعوت پاسخی نداده است.

برچسب‌ها:

نظر شما