شناسهٔ خبر: 53885 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس قوه قضائیه عراق در پاسخ به درخواست آملی لاریجانی:

بازگرداندن منافقین به ایران نیازمند هماهنگی با سازمان ملل است

رئیس قوه قضائیه کشور عراق در پاسخ به درخواست آملی لاریجانی برای بازگرداندن منافقین به ایران گفت: دولت عراق با هماهنگی سازمان ملل اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس مدحت محمود رئیس قوه قضائیه کشور عراق عصر امروز در رأس هیأت قضایی بلندپایه این کشور با آیت‌الله آملی لاریجانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار گفت: ما سعی کردیم با یک هیأت عالی قضایی به دیدار شما بیاییم و از این دیدار هدف تحکیم پل‌های ارتباطی میان دو کشور را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: ما می‌دانیم که میان کشور عراق و ایران یک قرابت و نزدیکی پیشین وجود دارد و دلیل این ادعا این است که جنگ هشت ساله هم که از سوی یک دولت خاص و با سیاست‌های خاص به راه افتاد، نتوانست این دوستی و ارتباط را از بین ببرد.

وی افزود: به نظر ما این دوستی و مودت در آینده هم از بین رفتنی نیست و ما معتقدیم یک نَفَس ایمانی موفق شد جنگ هشت ساله را از بین برده و تمام اختلافات موجود در میان دو کشور را حل و فصل کرد.

مدحت محمود با اشاره به اینکه اینگونه دید و بازدیدهای متقابل و همکاری‌های فی‌مابین می‌تواند دوستی بین دو کشور را عمق ببخشد گفت: به همین علت ما به ایران سفر کردیم و تلاش می‌کنیم تا این ارتباط قوی‌تر شود.

مدحت محمود خاطرنشان کرد: ما در کشور خودمان از سپتامبر ۲۰۱۳ تجربه بی‌نظیری را آغاز کردیم که همانا استقلال قوه قضائیه عراق بود.

رئیس قوه قضائیه کشور عراق گفت: انتصاب قضات، ترفیع آنها و همچنین موضوعات مربوط به بودجه قوه قضائیه در کشور عراق زیرنظر خود دستگاه قضایی است و ما در این جهت از تجربه استقلال قوه قضائیه ایران استفاده کردیم.

مدحت محمود گفت: من تمام اصول مربوط به استقلال قوه قضائیه ایران را مورد مطالعه قرار داده‌ام و آگاهی خوبی از آن دارم به گونه‌ای که حتی می‌دانم وزیر دادگستری کشور ایران از سوی رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌شود.

وی گفت: من قویاً می‌دانم این پیشنهاد ربطی به دخالت در امور دولت ایران ندارد، بلکه یک همکاری میان قوه‌ای است تا استقلال دستگاه قضایی حفظ شود.

مدحت محمود در بخش دیگری از سخنان خود موضوع امضای چهار توافقنامه قضایی میان ایران و عراق را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما هم در قوه قضائیه تا آنجایی که به ما ارتباط دارد تلاش می‌کنیم تا این قراردادها و موافقتنامه‌ها اجرایی شود.

وی درباره دو درخواست آملی لاریجانی، یکی مبنی بر برخورد رأفت‌آمیز با مجرمان ایرانی که به دلیل ورود غیرقانونی به عراق بازداشت شده ا‌ند و دیگری مبنی بر بازگرداندن منافقین به ایران برای یک محاکمه عادلانه گفت:‌ در خصوص مورد اول ما نیز می‌دانیم که این افراد حسن نیت داشته و در ایام خاص نظیر اربعین و عاشورا آن هم برای زیارت به کشور ما آمده‌اند.

رئیس قوه قضائیه عراق گفت:‌ پیش از برگزاری انتخابات مجلس عراق برای اصلاح قانون طرحی به مجلس دادیم اما در مجلس قبل نوبت بررسی آن نشد که امیدواریم در مجلس جدید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: در کنار این امر، رئیس‌جمهور ما دستور داده‌اند تا مجرمانی که به جهت زیارت اما غیرقانونی وارد کشور ما شده‌اند به صورت رأفت‌آمیز با آنها برخورد شود و مورد عفو قرار گیرند. ما هم تلاش خواهیم کرد تا این امرسرعت بخشیده شده و اجرایی شود.

مدحت محمود درباره بازگشت منافقین به کشورمان گفت:‌ این موضوع جنبه‌های سیاسی دارد، اما دولت عراق تلاش خواهد کرد تا با هماهنگی سازمان ملل اقدامات لازم در این جهت انجام گیرد.

نظر شما