شناسهٔ خبر: 53871 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زیباکلام در نشست «بررسی توافق ژنو»:

شاکله تحریم‌ها با وجود ادعای مسئولان ترک برنداشته است

سعید زیباکلام استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه با وجود ادعای مسئولان شاکله تحریم‌ها ترک برنداشته است، گفت: با توجه به تعهداتی که در توافقنامه ژنو بر عهده ایران گذاشته شده است، این توافقنامه نقض حاکمیت ملی است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس سعید زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم اقتصادی در نشست «بررسی توافق ژنو» حضور یافت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: تعهداتی که ایران با امضای توافقنامه ژنو بر عهده گرفته است بدین گونه است که تمام ذخایر اورانیم ما از بین می‌رود، غنی‌سازی بالای ۵ درصد به طور کامل تعطیل می‌شود، فعال سازی سانتریفیوژهای نسل جدید متوقف می‌شود، راکتور اراک راه‌اندازی نمی‌شود و قطعات باقی‌مانده راکتور نیز نصب نمی‌شود در حقیقت راکتور اراک آماده برچیدن یا تغییر ماهیت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تعهد دیگری که ما پذیرفتیم اجازه دادن به طرف غربی برای کسب اطلاعات بی‌سابقه روزانه و سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشورمان است. بر همین اساس اوباما در واکنش به این سوال که چه تضمینی وجود دارد تا ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد گفته است  که تضمین بنیادینی در این خصوص وجود ندارد اما ما امکانات نظارتی و رصدی بی‌سابقه‌ای را طراحی کرده‌ایم که تمامی تعهدات ایران را مورد راستی‌آزمایی قرار خواهد داد.

زیباکلام تصریح کرد: آیا با این اوضاع می‌توانیم مدعی شویم که قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که فشار و تحریم علیه ایران نتیجه نخواهد داد و باید احترام مقابل را سرلوحه کارشان با ایران قرار دهند؟ چه کسی این جمله را باور می‌کند که در نتیجه این توافق دشمن فهمیده است که تحریم و فشار راه به جایی نبرده است. حقیقت آن است که دولت باور دارد که این تحریم‌ها عامل مشکلات کشور بوده است و بر همین اساس به مذاکرات پای گذاشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: آیا این سخن راست است که فرزندان انقلابی (طبق نظر آقای روحانی) توانسته‌اند حقانیت ایران را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند؟ آیا با این توافقنامه اثبات کردند که همه اصول و خطوط نظام رعایت شده است؟ آیا این سخن آقای ظریف راست است که بر اساس این توافق ساختار هسته‌ای حفظ شده است؟

زیباکلام با انتقاد از سخنان نوبخت در خصوص مذاکرات ژنو گفت: آیا این سخن آقای نوبخت راست است که ما در مذاکرات ژنو برنده بودیم و چیزی را از دست ندادیم؟ من خطاب به آقای نوبخت می‌گویم که آخرتی نیز وجود دارد.

وی افزود: شاید اینان بگویند که ناچار بودیم این امتیازات را بدهیم تا معیشت مردم بچرخد چرا که چرخ معیشت و چرخ هسته‌ای به هم ارتباط دارد. در حالی که این رابطه کاملا غلط است. حال اگر این رابطه را به وجود آوردیم باید بیاییم و ببینیم با این توافق تحریم‌ها برداشته شده است و معیشت مردم بهبود یافته است یا خیر؟

وی با اشاره به شاکله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفت: محدودیت فروش نفت ایران، بازگشت به ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، قطعنامه‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا شاکله تحریم‌ها را تشکیل می‌دهند. حال با این توافقی که صورت گرفته باعث شده ما نتوانیم مشتریان جدیدی برای نفتمان پیدا کنیم. همچنین نمی‌توانیم فروش نفتمان را از مقدار کنونی آن افزایش دهیم. آیا این نقض حاکمیت ملی نیست؟

این استاد دانشگاه تهران پیرامون بازگشت دارایی‌های ایران نیز گفت: ۴.۲ میلیاردی که قرار است به ایران پرداخت شود آن هم به صورت اقساط نه از کل طلب ما از آمریکا بلکه از مقدار فروش نفت خام پس از توافق ژنو است. بدین معنی که ۱۰۰میلیارد دارایی‌های بلوکه شده ما توسط آمریکا همچنان حفظ شده است.

زیباکلام پیرامون بند دیگری از توافق ژنو درباره این موضوع «هیچ تحریم جدیدی مرتبط با هسته‌ای علیه ایران وضع نمی‌شود»، گفت: این بند بدین معنی است که تمام تحریم‌های گذشته شورای امنیت سر جای خود پابرجاست و تحریم‌های جدیدی هم که آمریکا علیه ایران وضع می‌کند مانند ۱۷ شرکت کشتیرانی و تحریم ۱۵ نفر از مقامات مملکتی هم در دولت فعلی و هم در دولت گذشته با بهانه غیرهسته‌ای مانند حقوق بشر وضع می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه طبق توافقنامه ژنو شاکله تحریم‌ها قرص و محکم سرجایشان پابرجاست، گفت: این چه دیپلماسی است که مادام باید دروغ علنی بگویند آیا این جمله آقای ظریف راست است که بر اساس توافقنامه ژنو همه تحریم‌های شورای امنیت برداشته خواهد شد؟

وی با اشاره به عدم اطلاع رسانی شفاف مسئولان پیرامون توافق هسته‌ای، گفت: آیا تابه‌حال در سخنان مسئولان در مورد تحمیل برنامه ۲۰ ساله و همچنین محدودیت برنامه موشکی ایران سخنی شنیده‌اید؟شما صحبت پیرامون راکتور اراک را در کجا مشاهده می‌کنید؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: با توجه به شواهدی که وجود دارد بر این عقیده‌ام که این بار نیز همان اتفاق گذشته تکرار خواهد شد و ما در مذاکرات تغییر ماهیتی نخواهیم داشت. بنده با احترام به دولت که قانونی است هر چند با اکثریت ضعیف بیان می‌کنم که ما در ژنو معامله ننگین کردیم آیا احترام به ملت این است که به آنان نگوییم چه صدماتی را به کشور و اقتصادمان وارد کردیم.

وی افزود: تمام ستون‌های تحریم سرجای خود قرار دارد و تنها نتیجه این است که ما در این طرف مذاکره باختیم. من به خاطر حرمت ۱۸ میلیون رای‌دهنده به آقای روحانی است که چنین سخنانی را بیان می‌کنم. ما باید به خاطر حفظ مصالح نظام سخن بگوییم.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: چرا موافقان توافق ژنو برای دفاع از این توافقنامه در دانشگاه‌ها حضور نمی‌یابند؟ ما حاضریم با این افراد مناظره کنیم تا حقایق بیان شود.

سعید زیباکلام در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه مقام معظم رهبری در جریان کامل مذاکرات هسته‌ای هستند پس چرا تحمل نمی‌کنید، گفت: در حال حاضر سخنان مقام معظم رهبری بسیار تغییر کرده است چرا رهبری می‌فرمایند ملت هوشیار و مراقب باشند، اگر حرکت درست پیش می‌رود دیگر مراقبت به چه معنا است.

وی افزود: چرا مقام معظم رهبری عنوان می‌کند که تیم مذاکره کننده نباید زیر بار حرف زور برود، تحقیق و توسعه هسته‌ای نباید متوقف شود و غنی‌سازی و دستاوردهای هسته‌ای نباید تعطیل شود. ما باید از اینکه مقام معظم رهبری مواضع علنی نافیانه نمی‌گیرند را بررسی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به نحوه برخورد امام خمینی(ره) با بنی‌صدر گفت: با توجه به تمام خیانت‌هایی که بندی‌صدر در دوران جنگ تحمیلی کرد اما امام (ره) هیچ سخنی نمی‌گفتند حتی نگفتند که باید در شیوه نظامی دولت تجدیدنظر شود. عاقبت وقتی ماجرا آشکار شد و مجلس ورود کرد و بنی‌صدر از ریاست جمهوری خلع شد امام(ره) فرمودند بنده هم موافق ایشان نبودم.

زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری عمود خیمه همبستگی ملی این کشور است. رهبری ۸ سال گذشته را نیز به یادتان بیاورید که با چه اشتیاقی از پیشرفت‌های هسته‌ای سخن می‌گفتند.

نظر شما