شناسهٔ خبر: 53321 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مطالبه انصراف‌دهندگان یارانه از دولت/ منافع ملی فدای مصلحت غیرنیازمندان نشود

وعده‌های دولت مبنی بر تحقق سهم تولید، بهداشت و اشتغال در هدفمندی یارانه‌ها از سوی افکار عمومی به «توقع» تبدیل شده و انصراف‌دهندگان یارانه نقدی نیز معتقدند، منافع ملی نباید فدای مصلحت‌اندیشی برای حذف غیر نیازمندان شود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری مهم‌ترین رویداد اقتصادی کشور محسوب شده که اجرای درست و دقیق آن از سوی همگان به ویژه قانونگذاران و مسئولان اجرایی تأکید می‌شود.

در این راستا، با اجرای درست و صحیح قانون می‌توان به چالش مصرف بی‌رویه حامل‌های انرژی، قاچاق سوخت، عدم رشد و بهره‌وری تولید انرژی و تولید محصولات داخلی پایان داد و در عین حال موجب شکوفایی اقتصادی، پیاده‌سازی عدالت اجتماعی و هدفمند شدن واقعی انرژی و مصرف را فراهم کرد.

در حال حاضر، چالش پیش روی دولت، اجرای کامل قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بوده که کارشناسان بر آن تأکید دارند. بر این اساس دولت موظف است سقف درآمدی برای خانوارهای متقاضی یارانه تعیین کند و طبق آن به نیازمندان واقعی متقاضی یارانه بدهد.

در این راستا، گزارشی در روزهای گذشته با عنوان «آزمون سخت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها/ سرنوشت ۱۰ میلیون غیرنیازمند یارانه چه شد» منتشر شد که بازتاب و نظرات ارائه‌شده در آن، از سوی مخاطبان قابل تأمل بوده و دارای نکات جالبی است که می‌تواند پیش روی مسئولان اجرایی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باشد.

* تفاوتی میان انصراف دهندگان یارانه با متقاضیان باشد

در بخش پایانی این گزارش، یکی از مخاطبان که خود را بازنشسته انصرافی از دریافت یارانه معرفی می‌کند، توقع دارد براساس قول مسئولان و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، تفاوتی میان انصراف‌دهندگان و افراد متقاضی گذاشته شود، همچنین فرد دیگری خواستار ویرایش و اصلاح اطلاعات خود در سامانه رفاهی است.

* منافع ملی در پرداخت یارانه نقدی رعایت شود

فرد دیگری این گونه عنوان می‌کند که پول یارانه‌ها حق مردم بوده و دولت باید آن را به حساب تمامی خانوارها واریز نماید.  

همچنین بازنشسته‌ای از استان گلستان تأکید می‌کند امیدواریم دولت با درنظر داشتن حدود مصلحت‌اندیشی به قانون عمل کرده و صرفاً در راستای منافع ملی قدم بردارد، تا انصراف‌دهندگان از همکاری با دولت پشیمان نباشند.

* کسانی که اطلاعات غلط دادند، جریمه شوند

وی این گونه عنوان می‌کند، اگر قرار است کسی حتی با دادن اطلاعات غلط هم جریمه نشود و یارانه به همه ثبت‌نام‌کنندگان تعلق بگیرد، پس چرا ما انصراف داده‌ایم.

به گزارش فارس، قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۳ تاکید می کند، در صورتی که در جریان ثبت نام متقاضیان یارانه نقدی اطلاعات نادرست بدهند، تا سه برابر یارانه نقدی جریمه در نظر گرفته می‌شود و در حقیقت اجرای این قانون اکنون به مطالبه عمومی از سوی انصراف‌دهندگان تبدیل شده است.

همچنین ثبات بازار ارز و بهبود معیشت مردم از دیگر خواسته مخاطبان بوده که عنوان می‌کنند، در صورت ارتقا و افزایش قدرت خرید مردم، حاضر هستند، از گرفتن یارانه انصراف دهند.

فرد ناشناس دیگری با بیان اینکه برای رضای خدا و کمک به منافع ملی انصراف داده است، عنوان می‌کند، اگر باز هم ثبت نام کنند، انصراف می‌دهیم.

در کنار این موضوع، ناشناسی این گونه بیان کرده که دولت برای حذف یارانه‌بگیران غیر واقعی، شجاعت به خرج دهد.

موضوعی که از سوی افکارعمومی مورد مطالبه قرار گرفته و خواستار شناسایی و حذف متقاضیانی هستند که مشمول یارانه نقدی نمی‌شوند و از دولت می‌خواهند، با رعایت کامل قانون، بحث راستی‌آزمایی برای شناسایی این افراد انجام شود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۲۱:۰۱مهدی کیاء 0 0

    پرداخت یارانه به همه متقاضیان بدون بررسی با عدالت اجتماعی منافات دارد: با سلام اینجانب فرهنگی بازنشسته  از استان گلستان وبا 5 نفر تحت تکفل علیرغم نیاز مالی مبرم به درخواست دولت محترم لبیک گفته و برای مصالح ملی از ثبت نام دریافت یارانه نقدی خودداری کرده ام.لذا پرداخت یارانه نقدی به تمامی ثبت نام کنندگان پذیرفتنی نیست.امیدوارم دولت با در نظر داشتن حدود مصلحت اندیشی به قانون عمل کرده و صرفا در راستای منافع ملی قدم بردارد تا انصراف دهندگان از همکاری با دولت پشیمان نباشند.و اگر فرار است کسی حتی با دادن اطلاعات غلط هم جریمه نشود و یارانه به همه ثبت نام کنندگان تعلق بگیرد پس چرا ما انصراف داده ایم؟
                                

نظر شما