شناسهٔ خبر: 53245 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

ناکافی بودن اطلاعات خوداظهاری در فاز دوم هدفمندی

غیر نیازمندان با داده های وارد شده شناسایی نمی شوند

به گزارش نماینده به نقل از ایلنا ؛ یک پژوهشگر اقتصادی با بیان اینكه با ترکیب داده‌های مالی موجود دولت قادر به شناسایی افراد ثروتمند خواهد بود،گفت: در صورتی‌که در مورد پرداخت یارانه‌ها غربال‌گری انجام نشود راه رفته هدفمندی بی‌اثر می‌شود.

حمیدرضا مقصودی عدم غربالگری هدفمندی یارانه‌ها را خنثی کردن مسیری که تا کنون پیموده شده دانست و اظهار داشت: در صورتی‌که دولت اقدام به انجام تمیز دادن افراد یارانه‌بگیر از غیر یارانه بگیر نکند تمام مسیری که هدفمندی از سال ۸۹ رفته است و سختی که مردم تحمل کرده‌اند خنثی خواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت با نیمه تمام گذاشتن این طرح علاوه براینکه به هدف اقتصادی خود نرسیده است مردم ایران را در نگاه بین‌الملل نیازمند ۱۵ دلار معرفی کرده است.

مقصودی در پاسخ به این سئوال که رویه فراخوان هدفمندی یارانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: طبق کتاب‌های اقتصادی از ابتدا هم مشخص بود که روش خوداظهاری جواب نخواهد داد و هیچ منطق اقتصادی پشت این ماجرا وجود نداشت. وی با اشاره به اینکه غربال‌گری می‌توانست با روش‌های مرسوم دنیا انجام شود افزود: دراین طرح اتلاف زمان و هزینه بسیاری صورت گرفت که با هویت تدبیر دولت در تناقض بود.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان این مطلب که دولت با داده‌های پراکنده موجود می توانست به نتیجه مطلوب برسد،تصریح کرد: با روش‌های مختلف آماری و ترکیب داده‌های مالیاتی، ثبت اسناد و بانکی و به کارگیری سیستم یکپارچه‌سازی همچنین اطلاعات ۷ میلیون کارمند دولتی امکان شناسایی افراد وجود داشت.

نظر شما