شناسهٔ خبر: 53209 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و چین

وزیر جهادکشاورزی در دیدار با معاون وزیر کشاورزی چین بر لزوم توسعه همکاری‌های کشاورزی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، در این دیدار که امروز - دوشنبه - در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، محمود حجتی گفت: رویکرد دولت یازدهم همکاری همه جانبه با کشور چین به خصوص در بخش کشاورزی است.

 

وی ابراز امیدواری کرد سرفصل جدیدی از همکاری میان دو کشور در زیربخش‌های مختلف کشاورزی از جمله شیلات، تولیدات گیاهی، تحقیقات و جنگل و مرتع و سایر امور مربوط به کشاورزی ایجاد شود.

 

حجتی اذعان کرد: به رغم روابط خوب سیاسی و اقتصادی میان ایران و چین، دو کشور کمترین همکاری را در بخش کشاورزی داشته‌اند.

 

وی در عین حال افزود: با امضای یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی میان دو کشور، همکاری‌ها در آینده اجرایی و عملیاتی شود.

 

در این دیدار، نیو دان معاون وزیر کشاورزی جین نیز بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در مورد زیرساخت‌های کشاورزی تاکیدکرد و گفت: لازم است کار گروه همکاری در حوزه‌های مشترک همکاری بین دو کشور تشکیل شود.

 

وی افزود: در بازدیدهایی که از مناطق کشاورزی شیراز و موسسه بیوتکنولوژی در چند روز اخیر داشتیم متوجه شدیم دو کشور ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همکاری‌های کشاورزی دارند.

 

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های دوجانبه، پروژه‌های همکاری به خصوص در زمینه صنعت کشت، آبزی‌پروری و دامپروری اجرا شود.

 

در ادامه این دیدار مسئولان بخش کشاورزی در زیربخش تولیدات گیاهی، شیلات، تحقیقات و برنامه‌ریزی و اقتصادی گزارشی از مذاکرات خود با هیات چینی را به وزیر جهادکشاورزی ارائه کردند.

 

در این گزارش‌ها، ایران خواستار توسعه همکاری در بخش شیلات از جمله پرورش ماهی در قفس، تولید کپور ماهیان و گیاهان دریایی، صید فانوس ماهیان و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش شیلات با چین شد.

 

همچنین در بخش تولیدات گیاهی نیز انتقال ارقام پیشرفته محصولات زراعی به خصوص کلزا، گندم مقاوم به خشکی، برنج، سویا و پنبه، انتقال تکنولوژی تولید بذر هیبرید پنبه و برنج، انتقال تکنولوژی بذر هیبرید انواع سبزیجات، انتقال تکنولوژی ماشین آلات کشاورزی به ویژه در زمینه کشت نشانی ذرت، پنبه و کلزا و مکانیزاسیون برنج از مزرعه تا مرحله بعد از برداشت و سیستم کشت نشاء و خشک کردن و تولید برنج قهوه‌ای از زمینه‌های همکاری میان دو کشور عنوان شد.

 

در بخش تحقیقات نیز دامپزشکی، گیاه پزشکی، حفظ نباتات و گلخانه، کیفیت کود و سم‌چینی به عنوان زمینه‌های همکاری اعلام شد.

برچسب‌ها:

نظر شما