شناسهٔ خبر: 52802 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در بلندمدت؛

صالح‌آبادی: بازارسهام همواره سودآور است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیشنهاد تشکیل صندوق‌های تخصصی بازارگردانی سهام در بازار خبر داد و گفت: این صندوق‌ها از کارمزد ارکان بازار سرمایه برای جذابیت بیشتر معاف خواهند بود.

بورسبه گزارش نماینده به نقل از فارس علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه بازارگردانی در بازار سهام به صندوق توسعه بازار محدود نخواهد بود، اظهار داشت: در کنار صندوق توسعه بازار، صندوق‌های تخصصی در صنایع مختلف تشکیل خواهد شد.

وی درباره جزئیات بیشتر راه‌اندازی این صندوق‌های تخصصی توضیح داد: صندوق توسعه بازار کلیت صنایع را بازارگردانی می‌کند، اما پس از راه‌اندازی صندوق‌های تخصصی، سهام صنایع تمام شرکتها مورد حمایت خواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه منابع این صندوق‌ها از طریق سهامداران عمده آن صنعت تامین خواهد شد، گفت: مزایایی در این صندوق‌ها ایجاد خواهیم کرد که سهامداران عمده برای سرمایه‌گذاری ترغیب شوند؛ به عنوان مثال سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان بازار سرمایه پیشنهاد معافیت از کارمزد صندوق‌های تخصصی را به شورای عالی بورس ارائه می‌کند.

صالح آبادی گفت: تشکیل صندوق‌های تخصصی سهام به این شکل خواهد بود که صنعت الف یک صندوق یا اینکه یک صندوق تخصصی برای صنعت الف و ب راه‌اندازی خواهد شد.

صالح‌آبادی افزود: طبق مذاکرات انجام شده با بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس، آنها هم موافق حذف کارمزد در صندوق‌های تخصصی بازارگردانی صنایع هستند و این پیشنهاد را به شورای عالی بورس ارسال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای کاهش کارمزد معاملاتی در بازار سهام اقداماتی انجام شده است، گفت: اکنون طبق قانون سازمان امور مالیاتی نیم درصد از فروش را به عنوان مالیات کسب می‌کند و از سود سرمایه‌گذاران هیچگونه مالیاتی دریافت نمی‌کند بنابر این طبق محاسبات انجام شده رویه فعلی به نفع سرمایه‌گذاران است، چرا که بازدهی بازار سهام همواره از دیگر بازارها بالاتر است.

*کاهش قابل توجه محدودیت‌ اعتبار دهی به سهامداران

دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقدامی برای جذابیت بیشتر معاملات اعتباری انجام شده است، گفت: دستور‌العمل اعتباردهی طی ماه‌های گذشته اصلاح شد که محدودیتها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

وی گفت: در بحث اعتبار دهی دستور‌العمل‌ها و قوانین لازم وجود دارد و محدودیت‌ها تا حد قابل توجهی برداشته شده است.

صالح‌ابادی در پایان با اشاره به اینکه چشم‌انداز بازار سهام به تحولات اقتصادی بستگی دارد، گفت: افزایش میزان سودآوری بنگاه‌ها و چشم‌انداز فعالیت آنان در بازار بسیار موثر است.

به گزارش نماینده وی ادامه داد: بازار سهام در بلندمدت همواره سودآور بوده و این امر طی سال‌های گذشته به خوبی تجربه شده است و این اتفاق هم امسال همانند سال‌های گذشته رخ خواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما