شناسهٔ خبر: 52487 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

این دو برادر در پی کتمان کدام واقعیت هستند ؟!

خاتمی ها

نماینده - شاید قدیمی باشد ولی اشاره به یکی از نوشته های طنز روزنامه شرق در روز ۱۹ خرداد سال گذشته برای ورود به بحث این نوشتار خالی از لطف نیست ! نویسنده روزنامه شرق در ستون «مترو نوشت» ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ یعنی چند روز مانده به انتخابات به نقل از یک زن روستایی که با دو جین بچه سوار مترو شده است می نویسد : به کسی رای می دیم که عموم بگه ، عموم روستا است و اهالی روستا در هر انتخاباتی ازش می پرسن به کی رای بدیم و اون میگه ، عموم سواد نداره ولی قبل از انتخابات میان باهاش صحبت می کنن و نتیجه رو اون به ما میگه ، دور قبل هم به ما گفت به احمدی نژاد رای بدید و ما هم رای دادیم ... به هر حال این پیش بینی روزنامه شرق از کیفیت رای دادن مردم[بخوانید اصلاح طلبان] تحقق پیدا کرد و به ناگاه «عموی» قصه وارد معرکه شد و با حذف یک نامزد و برکشیدن نامزد دیگر همگان را به تبعیت از تصمیم اخذ شده در خفا دعوت کرد ...

پیش از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و با حضور محمد رضا عارف نامزد جریان اصلاحات در عرصه انتخابات و از سوی دیگر نامزدی دکتر حسن روحانی بسیاری تلاش بر آن داشتند تا عارف به نفع روحانی کناره گیری کرده و در نهایت نیز چنین شد .

هر چند عارف از انتخابات کناره گیری کرد ولی این کناره گیری با دلخوری فراوان صورت گرفته و شخص عارف چه در آن روزها و چه بعد از انتخابات بارها به این گلایه ها اشاره کرده است .

عدم حضور عارف در دولت تدبیر و امید و نیز تلاش های مستقل وی برای انتخابات مجلس دهم همه و همه کدواژه هایی است که می تواند ما را به این نتیجه برساند که اتحاد تاکتیکی زمان انتخابات امروز ترک برداشته است .

در عالم رسانه و در بین خبرنگاران اصلی وجود دارد که بر اساس آن زمانی که دیدید شخصیتی تلاش برای تکذیب خبری را دارد و یا روابط عمومی موسسه ای با شدت موضوعی را تکذیب می کند به آن تکذیب اعتنا نکرده و در اطراف خبر تحقیق کنید چرا که احتمال وقوع آن زیاد است !

 

از این مقدمه به اصطلاح واجب که بگذریم به تلاش های دو برادر می رسیم که می کوشند افتراق در بین حامیان دولت را تکذیب کنند.

یکی محمد خاتمی که سخنانش تبدیل به تیتر صفحه اول روزنامه آرمان  شد و دیگری محمد رضا خاتمی که مصاحبه اش با شرق خواندنی است .

هر دو می کوشند در این مصاحبه ضمن تعریف و تمجید از دولت وجود افتراق میان حامیان چند رگه دولت را تکذیب کنند ولی کیست که نداند این افتراق و اختلافات اگر تا دیروز از ترک بر روی دیواره اعتماد دو طرفه اصلاح طلبان و کارگزاران به عنوان اصلی ترین تشکل و حامی روحانی حکایت داشت امروز این ترک تبدیل به شکاف بزرگی شده و سیل عظیمی را جاری ساخته است .

این اختلافات تا بدان جا است که اصلاح طلبان از احتمال پیروزی قاطع در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و شکل گیری مجلسی چون مجلس ششم به اقلیتی آبرومند چونان مجلس پنجم قناعت پیشه کرده اند.

از این نکات که بگذریم محمد خاتمی در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ تاکید می کند که از تلاش برای کمک به دولت حسن روحانی دریغ نخواهد کرد .

از سوی دیگر محمد رضا خاتمی دبیر کل حزب منحله مشاکرت نیز در مصاحبه ای با شرق ضمن اعتراف به فضای باز سیاسی کشور پیش از انتخابات ریاست جمهوری و بسته شدن نسبی آن پس از انتخابات و نیز اذعان به این که با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحول جدید و جدی نبوده ایم این شکست در ایجاد تحول را به مانند دیگر اصلاح طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید به گردن رئیس جمهور سابق انداخته است !

وی در عین حال که می گوید تحول بزرگ و جدی روی نداده است به انتظارات خود و دوستان اصلاح طلبش نیز اشاره می کند و می گوید : الان توقع بیشتری داریم. به‌هرحال مردم کار بسیار بزرگی انجام دادند. تغییر و تحولی که در قوه مجریه صورت گرفت بسیار مهم بود و به همین دلیل معتقدیم باید متناسب با این تغییر و تحول شاهد آثار رای مردم هم باشیم.

در حالی که حامیان دولت از ده ها روزنامه ، هفته نامه ، سایت خبری و ...برخوردارند و این رسانه ها به صورت تمام وقت به تخریب گذشته و تعریف از عملکرد[!] دولت مشغولند محمد رضا خاتمی ضمن اعتراف به این که «مساله اصلی برای مردم کشور مساله معیشت و اقتصاد است» مدعی می شود « دولت نتوانسته است کارکردهای خود را به مردم بگوید و نتوانسته مسبب اصلی وضعیت موجود را به مردم معرفی کند. »

از سوی دیگر دبیر کل حزب منحله مشارک مدعی است «درست است که نماد اصلاح‌طلبی در برخی چهره‌ها تجلی پیدا می‌کند و بین مردم هم نفوذ کلمه بسیار زیادی دارند اما خود آن نمادها امروز بدون اتکا به آن خردجمعی وارد یک میدان نمی‌شوند. این خردجمعی اصلاح‌طلبان است که باید به نتیجه‌ای برسد ...بنابراین امروز جریان اصلاح‌طلبی منحصر در چند چهره نیست و اینگونه نباید دید که اگر این چند نفر تصمیمی بگیرند همه‌چیز درست می‌شود»

وی همچنین می گوید : جریان اصلاح‌طلبی به گونه‌ای نیست که مثلا یک نفر دستور بدهد فلان ستاد را تشکیل بدهید و بگوید این هم کاندیداهای شما! (در جریان اصلاح‌طلبی) همه‌چیز باید از پایین بجوشد و بالا بیاید. من می‌دانم اکنون در شهرستان‌ها و جاهایی که نیروهای اصلاح‌طلب وجود دارند به این فکر افتاده‌اند که برای انتخابات چه کنیم؟ چه نیروها و برنامه‌هایی داشته باشیم؟ می‌دانم که این مطالعات را انجام می‌دهند. وقتی این هرم شکل می‌گیرد در انتخابات هم مشخص می‌شود که اصلاح‌طلبان به چه شیوه‌ای وارد کار خواهند شد.»

این ادعا در حالی است که همگان دیدند که سران اصلاحات پیش از انتخابات ریاست جمهوری چگونه تکلیف بدنه را به تعبیر محمد قوچانی در گعده ها و اتاق های پشتی تعیین کردند و بدنه در حالی که هاج و واج مانده بود مجبور به تبعیت از راس شد !

ادعای محمد رضا خاتمی درباب اتخاذ تصمیم در بدنه اصلاحات و انتقال این تصمیم به راس با نقیض دیگری نیز روبرو است !

روزنامه آرمان در مقدمه خبر تیتر یک خود می نویسد : فعالان سابق دفتر تحکیم وحدت از سیدمحمد خاتمی خواستند همچنان نقش محوری در هماهنگی و فصل‌الخطاب بودن میان اصلاح‌طلبان را برعهده داشته و اجازه ندهد شیرینی پیروزی انتخابات خرداد۹۲ را که حاصل مدیریت و احساس مسئولیت وی و آیت‌ا... هاشمی دانستند، در انتخابات آتی مجلس و خبرگان با شکستی کام اصلاح‌طلبان و حامیان آنها را تلخ کند.

این خود نشان می دهد که بدنه اصلاح طلب به آن چه محمد رضا خاتمی می گوید معتقد نیست و در واقع خود را عاملی می داند که تصمیمات پشت پرده را باید عملی سازد و این خود در فتنه ۸۸ نمود عینی داشت .

زمانی که تصمیمات برای فتنه گری از سوی سران اخذ شده و این تصمیمات به خیابان ها برای اجرا منتقل می شد و از این رو بود که وقتی با دو تن از سران فتنه برخورد و ارتباطات راس دیگر فتنه محدود گردید یک نوع سردرگمی در بدنه را شاهد شدیم بدنه ای که دیگر راس آن از عرصه حذف شده بود و کاری از او بر نمی آمد ...

مصاحبه محمد رضا خاتمی ابعاد دیگری نیز دارد از جمله این که وی مدعی است اصلاح طلبان هیچ گونه تلاشی برای ورود به ساختار قدرت نداشته و ندارند !

التماس اصلاح طلبان برای تصدی برخی سمت های دولتی از جمله در وزارت علوم خود مضحک بودن ادعای محمد رضا خاتمی را عیان می سازد .

از نکات ریز و درشت در سخنان این دو برادر می گذریم و به مقدمه نوشتار برمی گردیم ...شکاف در اردوگاه حامیان دولت امروز عیان تر از آن است که افرادی چون برادران خاتمی سعی در پنهان سازی آن نمایند ...ورود مجزای عارف به عرصه انتخابات و دلخوری های او که در رسانه ها منتشر شده است و همچنین انتقادات گاه و بیگاه اصلاح طلبان و طیف های وسیعی از بدنه حامی دولت که امروز در رسانه های این طیف ظهور و بروز کرده است و ...نشان از تحولات گسترده ای پیش از انتخابات دارد تلاش میان دو طیف ...کسانی که می خواهند مستقل عمل کنند و دستورات از بدنه به راس منتقل شود و کسانی که شان پدرخواندگی خود را به هیچ هزینه و بهانه ای نمی خواهند از دست بدهند ...

نظر شما