شناسهٔ خبر: 48465 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

پشت پرده حمایت رئیس جمهور از رسانه های هتاک چه کسانی حضور دارند؟

روحانی

به گزارش نماینده؛ صادق زیبا کلام در مطلبی انتقادی نسبت به دولت، از دعوت نشدن عده ای از روزنامه نگاران جوان  به جشنواره مطبوعات ابرازگله کرده است . وی در معرفی این طیف روزنامه نگاران نوشته است:« همان نسلی که از جانب رسانه‌های خاص، ملقب به مطبوعات زنجیره‌ای شدند. همان روزنامه‌نگاران جوان که تا پیش از دوم‌خرداد، تنها کاری که نکرده بودند روزنامه‌نگاری بود و انصافا خوش درخشیدند و به‌سرعت در میان اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه، برای خودشان مخاطب پیدا کردند. کم اتفاق نمی‌افتاد در حالی‌که انبوه روزنامه‌های وابسته به نهادهای رسمی، روی کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها تلنبار مانده بود، مطبوعات دوم‌خردادی تا همان ساعت ۱۰ صبح تمام شده بودند. ....اگرچه بسیاری از آنها پس از سال ۷۹ بال‌وپرشان ریخت اما تمام نشدند. و باز هم سعی کردند پرواز کنند تا رسیدیم به تیر ۸۴. این نسل، در هشت‌سال اصولگرایان باز هم شرایط محدودیت را تجربه کردند اما ماندند و یاد گرفتند چه کنند که ادامه دهند؟».

وی سپس موفقیت دولت را مدیون این طیف روزنامه نگاران دانسته و آورده است :«اتفاقا یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی آقای روحانی در انتخابات، همین نسل روزنامه‌نگارانی بودند که پس از دوم‌خرداد متولد شدند. اگر آقای روحانی و همکارانشان هیچ دلیل دیگری هم برای ادای احترام به نسل طلایی روزنامه‌نگاران و نویسندگان مطبوعاتی ایران نداشتند دست‌کم از بابت تقدیر و تشکر از نقش این نیروی بی‌ادعا اما به‌غایت پرنفوذ در جامعه در یک‌سال اخیر، لازم بود اتفاقا از آنان حتی به‌صورت سمبلیک هم که شده بود تقدیر می‌شد».

آنچه از توصیف زیبا کلام بر می آید و البته خود هم به آن اشاره می کند، منظور از این طیف روزنامه نگاران نشریات زنجیره ای بودند، روزنامه هایی که یک مشخصه بارز داشتند وآن هدف قراردادن ارزش ها و باورهای دینی و ملی و بستر سازی برای خدشه دار ساختن امنیت ملی  بود،که نمود بارز آن حوادث منتهی به ۱۸ تیر ۱۳۷۸ است. تلاش برای به صحنه آوردن مطبوعات ساختار شکن و تعریف جایگاه ویژه به مطبوعات در عرصه سیاست ورزی ، این روزها دغدغه اصلی دولت و حامیانش نشده است . گویا پیگیری اهداف و برنامه های جریانی خاص در گرو آشفته شدن مجدد فضا همانند سالهای دوران اصلاحات است.

تا جایی که رئیس جمهور هم در میانه این همه دغدغه های جدی مردم ، از موضع اپوزسیون با حمله به رسانه های غیر همسوی خود، به حمایت از رسانه هایی برمی خیزد که خط و مشی همان روزنامه های زنجیره ای عصر اصلاحات را دنبال می کنند. چرا باید از بین این همه رسانه های مکتوب وغیر مکتوب حامی دولت ، آقای رئیس جمهور نگران دو نشریه ای باشند که هردو اتفاقا به دلیل توهین به مقدسات توقیف شده اند؟ آیا این مواضع رئیس جمهور ، ناشی از مشاوره مشاورانی همچون زیبا کلام است که تلاش می کنند حیات دولت اعتدالی را هم مانند حیات دولت اصلاحات به ساختار شکنی ارزشها و باورها گره بزنند تا دولت چاره ای جز دفاع تمام قد از این نشریات نداشته باشد. 

 

 

نظر شما