شناسهٔ خبر: 48356 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

آیا در دیدار رهروانی ها با روحانی از فراکسیون سوم مجلس هم سخنی به میان می آید؟

روحانی+لاریجانی به نظر می رسد عمده ترین نگرانی از تشکیل این فراکسیون متوجه فراکسیون رهروان است. چرا که اکثر حامیان کنونی دولت درمجلس عضو رهروان هستند و درصورت تشکیل فراکسیون اعتدال ، طبیعتا این امربه معنی ریزش اعضای رهروان و خروج بخشی از اعضای از آن خواهد بود.

نماینده - تشکیل فراکسیون سوم تحت عنوان فراکسیون اعتدال در مجلس چندی است که ازجانب تعدادی از نمایندگان حامی دولت مطرح می شود. اتفاقی که هم از جانب نمایندگان اصلاح طلب و هم از جانب اصول گرایان حامی دولت با بیم و امیدهایی همراه بوده است.

روحانی+لاریجانی

به نظر می رسد اقلیت اصلاح طلب مجلس به دلیل نگرانی از عضویت تعداد اندکی از نمایندگان در فراکسیون و لذا عدم تاثیرگذاری آن، مخالف تشکیل آن هستند. از جمله گفته می شود محمدرضا تابش با تشکیل فراکسیون مخالف است.

ایرج ندیمی  در همین زمینه می گوید :« آقای تابش جلساتی را تعریف کرده است، اما حاضر نیست به سرعت در این مورد اقدام کند، به دلیل اینکه نگران مقایسه وزن فراکسیون‌های مختلف در مجلس است و در واقع دوستان اصلاح‌طلب به نوعی به نفع رئیس مجلس عقب‌نشینی کردند».

در همین زمینه کمال الدین پیرموذن نیز با بیان اینکه تشکیل فراکسیون جدید ممکن است به تشتت در آرا نمایندگان منجر شود، گفته است:« لطمه زدن به فراکسیون رهروان ولایت که رویکرد اعتدالی دارد، مناسب نیست زیرا منجر به اتحاد بیشتر اصولگرایان تندرو در مجلس می شود».

فلاحت پیشه  کارشناس مسائل سیاسی هم در این زمینه معتقد است :«دو حالت وجود دارد، یا این اتفاق رخ نخواهد دارد و یا اگر این اتفاق بیفتد، اندازه این فراکسیون به گونه‌ای نخواهد بود که بتواند اکثریت مجلس را تشکیل بدهد. حامیان دولت در شرایطی نیستند که بتوانند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند».

با این حال تعدادی از نمایندگان حامی دولت ، با جدیت دنبال تشکیل این فراکسیون هستند، ابراهیم نکودرهمین زمینه گفته است که در صورت تشکیل فراکسیون، اعضای آن بین ۸۰تا ۱۴۰ نفر خواهد بود. ادعایی که احتمالا نگرانی هایی را برای فراکسیون رهروان فراهم ساخته است.

عابد فتاحی، یکی از فعالان فراکسیون جدید ضمن اینکه  تشكيل این فراكسيون را در سال نو قطعي می داند مي گويد:« فراكسيون جديد با حضور ۱۰۰ نماينده تشكيل خواهد شد».

در چنین شرایطی به نظر می رسد عمده ترین نگرانی از تشکیل این فراکسیون متوجه فراکسیون رهروان است. چرا که اکثر حامیان کنونی دولت درمجلس عضو رهروان هستند و درصورت تشکیل فراکسیون اعتدال ، طبیعتا این امربه معنی ریزش اعضای رهروان و خروج بخشی از اعضای از آن خواهد بود. در این صورت فراکسیون رهروان موقعیت تاثیر گذار کنونی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل برخی اخبار از مخالفت رئیس مجلس با تشکیل این فراکسیون خبر می دهند.

لذا به نظر می رسد رهروان تلاش هایی را برای متقاعد سازی حامیان دولت به منظور خود داری از ایجاد انشعاب در درون فراکسیون آغاز نموده است. در همین راستا گفته می شود یکی از موضوعات دیدار روز دوشنبه اعضای فراکسیون با رئیس جمهوری همین مبحث خواهد بود. احتمالا اعضای فراکسیون رهروان، تلاش می کنند تا روحانی را متقاعد کنند که تشکیل فراکسیون اعتدال به دلایلی به نفع دولت نخواهد بود، بر این مبنا که :

  1. در صورت تشکیل فراکسیون سوم، فراکسیون رهروان از اکثریت خواهد افتاد، در حالی که فراکسیون جدید به نظر نمی رسد، بتواند اکثریت قابل توجهی داشته باشد. در این صورت تعامل کنونی اعضای رهروان با دولت نیز مخدوش خواهد شد ودر این حالت موقعیت فراکسیون اصول گرایان تقویت می گردد.
  2.  اساسا امکان دارد با تشکیل فراکسیون اعتدال ، آرای فراکسیون اصولگرایان و  رهروان به هم نزدیک شده و در مقابل فراکسیون سوم جبهه قدرتمندی تشکیل دهند. چنان که از قول حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نقل شده است که" در صورت تشکیل فراکسیون سوم، دو فراکسیون اصولگرای مجلس به یکدیگر نزدیک تر خواهند شد".

اما مخاطرات تشکیل فراکسیون سوم برای رهروان جدی تر از هر طیف سیاسی دیگر است. چون به نظر می رسد جریان مقابل برای تسخیر هیئت رییسه مجلس برنامه هایی را تدارک دیده و اولین گام در همین زمینه تشکیل فراکسیون اعتدال است و بعد از تشکیل اولیه فراکسیون، در جهت تضعیف موقعیت کنونی رهروان و احتمالا تسخیر هیات رئیسه مجلس گام بر می دارند. بنابراین طبیعی است که رهروان، از قدرت چانه زنی وتعامل نسبتا مناسب خود با رئیس جمهور استفاده کند تا مانع تشکیل چنین فراکسیونی شود وپیش بینی می شود دیدار روز دوشنبه با رئیس جمهور فرصت چنین چانه زنی را فراهم آورد.

نظر شما