شناسهٔ خبر: 48118 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آمارها نشان داد

کاهش تفاوت طبقاتی در دوره احمدی‌نژاد

آخرین گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد که توزیع ثروت میان ایرانی ها در سال های ریاست جمهوری احمدی نژاد متعادل تر شده است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، ضریب جینی کل کشور را در سال ۹۱ اعلام کرد. رقمی که ۰.۳۶۵۹ بود و تفسیر آماری آن، بهتر شدن توزیع ثروت میان خانواده های ایرانی بود. بر اساس آمار این مرکز، ضریب جینی در سال ۸۴ معادل ۰.۴۲۴۸ بود.

در سال ۱۳۹۱ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در طرح آمارگیری خانوارهای ایرانی ۱۸۵۳۵ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹۶۵۷ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور بوده است. طرحی که یکی از کاربردهای مهم آن سنجش و ارزیابی اطلاعات آماری به دست آمده از هزینه و درآمد خانوارها و آگاهی از نحوه توزیع آن در بین طبقات مختلف هزینه و درآمد برای تصمیم گیری های اقتصادی است و با ضریب جینی مشخص می شود.

ضریب جینی که میان صفر تا یک تعیین می‌شود، نشان دهنده چگونگی توزیع ثروت میان شهروندان در یک کشور است. بالا بودن این ضریب نابرابر بودن توزیع سرمایه و درآمد را نشان می‌دهد.

 در سال ۱۳۹۱ ضریب جینی در  مناطق روستایی ۰.۳۳۴۷، در مناطق شهری ۰.۳۵۴۲ و در کل کشور ۰.۳۶۵۹ بوده است. در سال ۱۳۹۱ در مناطق روستایی استان ایلام (۰.۱۹۹۳) کمترین و استان مرکزی (۰.۳۵۹۶) بیشترین و در مناطق شهری استان ایلام (۰.۲۳۳۰) کمترین و استان همدان (۰.۳۶۸۹) بیشترین نابرابری را داشته است.

بر همین اساس، ضریب جینی از عدد ۰.۴۳۰۴ در سال ۸۰ و عدد ۰.۴۲۴۸ در سال ۸۴ به عدد ۰.۳۶۵۹ در سال ۹۱ رسیده است.

در جدول زیر می توانید ضریب جینی را از سال 80 تا سال 91 ببینید:

جدول

نظر شما