شناسهٔ خبر: 47792 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم سهل خواهد بود

رسایی:در دوره ای اصلاح طلبان به جان آقای هاشمی افتادند و تا حد بی حیثیت کردن او و حتی قاتل معرفی کردنش پیش رفتند اما امروز منفعت خودشان را در تکیه به هاشمی می بینند

 نماینده - به نقل از فرارو، حمید رسایی در گفتگو با فرارو در خصوص وضعیت اصولگرایان و موقعیت جریان اصلاحات به تشریح دید گاههای خود پرداخته است.   رسایی  در این گفتگو ،  در خصوص رهبری اصولگرایان گفت : «از آنجا که جناح اصولگرا اساسا خود را ملزم به تبعیت از سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب می داند هیچگاه با بحران رهبری در درون خود مواجه نخواهد شد».
وی ادامه داد: «بالاخره رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی و اصلی را مشخص می کنند و بزرگان این جریان و دیگر فعالان این عرصه خود را تابع آن سیاست ها می دانند و در آن جهت حرکت می کنند.».
وی افزود: «این وضعیت در جریان اصلاحات متفاوت است چون بخش اصلی این جریان، لیدر خود را آقای هاشمی می داند و اصل در آن بر اساس کسب منفعت است، به همین دلیل بیشتر می توان از واژه "بحران" برای این جریان استفاده کرد.».
این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «دلیل این که اصل را در این جریان کسب منفعت می دانم این است که می بینیم در دوره ای اصلاح طلبان به جان آقای هاشمی افتادند و تا حد بی حیثیت کردن او و حتی قاتل معرفی کردنش پیش رفتند اما امروز منفعت خودشان را در تکیه به هاشمی می بینند، و برای هاشمی هم در قدرت بودن مهم است به همین دلیل حاضر است در برابر تمام گذشته اش بایستد و دل خوش کند به حمایت همان کسانی که قبلا تخریبش کردند.»
رسایی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما جریان اصولگرا اصلا نیازی به لیدر ندارد؟، گفت: «اگر منظور  لیدر به عنوان کسی باشد که می خواهد سیاست ها و جهت های کلی را تعریف کند،‌ به همان دلیلی که گفتم نیاز ندارد ولی طبعا هر کار جمعی نیاز به اشتراک نظر و وحدت رویه در انجام عملیات دارد تا به نتیجه برسد؛ بنابراین از این منظر نیاز به وحدت دارد».
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اما در انتخابات ریاست جمهوری هماهنگی میان اصولگرایان ایجاد نشد، آیا به نظر شما اصولگرایان با بحران وحدت مواجه نیستند؟، گفت:«قطعا در مقطع فعلی با بحران وحدت مواجه نیستند. خصوصا با عملکردی که آقای روحانی در این ۸ ماه داشته وضعیت اصلاح طلبان در جایی است که وضعیت اصولگرایان پس از ۸ سال بود».
وی افزود: «اشتباه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری این بود که به جای وحدت در مبانی ورود به مصادیق، از همان ابتدا رفتند سراغ وحدت روی مصادیق. مضافا این که این اختلافات در جریان اصلاح طلب کشور خیلی بیشتر از اصولگرایان است».
رسایی در پاسخ به این سوال که اما در انتخابات مجلس نهم نیز ما شاهد عدم وحدت میان اصولگرایان بودیم؟، گفت: «به هر حال اختلاف سلیقه وجود دارد اما این اختلاف سلیقه در جبهه اصولگرایی به دلیل مبانی فکری آنها به حدی نیست که به کشمکش و درگیری در درون جبهه بیانجامد. ضمن آنکه لیست های انتخابات مجلس نهم مشترکات زیادی داشت و در کلیت هم انتخابات منجر به ایجاد مجلسی با اکثریت اصولگرا شد».
رسایی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون فردی وجود دارد که بتواند لیدری جناح اصولگرا را بر عهده بگیرد و مورد وثوق همه اصولگرایان باشد؟، گفت: «چهره های شاخصی مانند آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح و آیت الله یزدی وجود دارند که اختلاف ریشه ای میان آنها وجود ندارد و به نظر من در انتخابات پیش رو علاوه بر آنکه در جهت گیری و کلیات، اشتراک نظر دارند در تاکتیک و نحوه ورود به انتخابات هم به یک جمع بندی و وحدت رویه می رسند».
وی افزود: «آنطور که بنده اطلاع دارم دغدغه ای از این بابت وجود ندارد و خبرهای خوبی در این خصوص در روزهای آینده منتشر خواهد شد». 
رسایی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان برای رسیدن به وحدت به یکی از این علما نیاز دارند؟، گفت: «الزاما نیاز نیست که یک نفر مطرح باشد. همانطور که گفتم چون در قاطبه جریان اصولگرا اصل بر منفعت طلبی نیست، دعوا بر سر لیدر و جلو بودن نیست؛ بلکه بر عکس است در حالی که مشکل در قاطبه جریان اصلاح طلب متاسفانه این است و علی رغم اینکه اکثریت امروز این جریان به سمت آقای هاشمی گرایش دارد ولی در عین حال چهره هایی از این جریان به دنبال فرصتی است تا خود را به لیدر معرفی کند نمونه خیلی روشن آن سخنانی است که آقای عارف مطرح می کند».
رسایی در پاسخ به این سوال که آیا وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم سهل و آسان خواهد بود؟، گفت: «با توجه به این که در مبانی اشتراک ایجاد شده کار در مصادیق سهل و آسان خواهد بود».

 

نظر شما