شناسهٔ خبر: 44630 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

گزارش تحلیلی "نماینده"

کارگزاران سازندگی، امروز چرا به دنبال ناطق نوری است؟

ناطق نوری1

نماینده - ناطق نوری در خاطرات خود و در بخش مربوط به تشکیل حزب کارگزاران سازندگی به مطالب جالبی اشاره می کند که مرور آن در شرایط امروز کشور خالی از لطف نیست چرا که همین تشکل سیاسی مرتبط با  هاشمی امروز به میدان آمده و در صدد استفاده ابزاری از موقعیت ناطق نوری برای رسیدن به اهداف سیاسی از پیش تعیین شده است .

ناطق نوری می گوید : در رابطه با مجلس پنجم، قبلا كار كارشناسي انجام و ليست هم تهيه شده بود. هم‌ چنين قرار شد در شوراي مركزي جامعه‌ روحانيت، رأي‌گيري مخفي يا علني هم براي انتخاب عده‌اي انجام شود. تا اين كه مطرح شد جريان‌هاي ديگري هم هستند و مي‌خواهند ليست بدهند. استنباط من اين است كه ـ ظاهرا با آقاي هاشمي ـ صحبت كرده بودند و تصميم داشتند كه يك تشكيلاتي راه بيندازند و فقط به دنبال بهانه بودند كه توجيهي براي تشكيلاتشان بيايند. آقاي هاشمي گفتند: «يك عده‌اي هستند كه خواست‌هايي دارند و اگر شما به خواسته‌هايشان عمل كنيد، آنها ليست نخواهند داد. در غير اين صورت، آن ها اقدام به تهيه‌ي ليست مي‌كنند». خواسته‌ آن‌ها اين بود كه حداقل پنج نفر از افرادي را كه معرفي مي‌كنند ما در ليست خودمان قرار دهيم.

وی با تشریح سهم خواهی های کارگزاران می گوید : واقعيت اين است كه از قبل برنامه‌ها رديف بود و آن‌ها هم كساني را پيشنهاد داده بودند كه ما نمي‌توانستيم همه را به راحتي قبول كنيم. آقاي هاشمي ادامه دادند: آقايان امامي جماراني، توسلي، محمدعلي انصاري، محجوب و يك نفر ديگر كه بعدا گفتند عبدالله نوري. ابتدا اعضاي جامعه روحانيت اين اسامي را نپذيرفتند و بيان كردند كه بعضي از اين‌ها از مجمع روحانيون هستند، مگر آن‌ها كسي از ما را در ليستشان مي‌گذارند، ولي در عين حال مي‌گفتيم اگر هم قرار شد اين‌ها بيايند، يك هماهنگي مي‌شود و جرياني به وجود نمي‌آيد.

ناطق نوری در نهایت تاکید می کند : آقاي عبدالله نوري رأي نياورد كه در ليست قرار بگيرد و آقايان ديگر هم در جامعه‌ي روحانيت اصلا آن را نپذيرفته بودند.آقاي هاشمي از اين قضيه متأثر شدند، اما من گفتم كه در جامعه رأي نياورد. بالاخره ما يك جهت داريم، يك خط داريم، به آن‌ها مي‌گفتم: «اگر مي‌خواهيد كار سياسي كنيد، بايد جهت‌دار حركت كنيد. ..» و همين بهانه‌اي شد كه كارگزاران اعلام موجوديت كنند. يقينا در مورد اين جريان، قبلا برنامه‌ريزي و مطالعه شده بود زيرا يك حزب به اين زودي تشكيل نمي‌شود و نمي‌تواند به اين سرعت آن چنان سريع وارد ميدان شود و تبليغات گسترده‌اي راه بيندازد. آقاي هاشمي در يك مقطعي، به من گفتند: «فائزه ـ دختر ايشان ـ را هم در ليست بگذاريد». من گفتم اصلا جامعه‌ي روحانيت با اين تفكر نمي‌سازد، آقاي مهدوي كني و ديگران ايشان را قبول نمي‌كنند؛‌ در واقع معرفي اين نامزدها بهانه‌اي براي اعلام موجوديت كارگزاران بود... »

از این خاطره می توان نکاتی را استنباط کرد که در ادامه به برخی از این نکات اشاره می کنیم .

۱- فلسفه اعلام حضور کارگزاران سازندگی ایجاد انشعاب میان نیروهای اصیل انقلاب به بهانه قرار گرفتن یا نگرفتن چند نفر در لیست های انتخاباتی بوده است . این تشکل سیاسی در مجلس پنجم تلاش کرد عبدالله نوری را در مقابل ناطق نوری علم و ریاست مجلس را از آن خود کند ولی موفق به این کار نشد . در انتخابات ریاست جمهوری هفتم در سال ۱۳۷۶ کارگزاران از خاتمی حمایت کرده و در این راستا نیز ناطق نوری در سیبل حملات این جریان قرار گرفت.

۲-ناطق نوری با تشریح خاطرات خود از این روزها به راستی می گوید «بالاخره ما يك جهت داريم، يك خط داريم، به آن‌ها مي‌گفتم: «اگر مي‌خواهيد كار سياسي كنيد، بايد جهت‌دار حركت كنيد. ..» از این رو نمی شود مصلح کل شد و همه جریان ها و تشکل های سیاسی با هر خط فکر انحرافی و غیرانحرافی را زیر یک پرچم واحد جمع کرد . چنان چه فائزه هاشمی نمی توانست در لیست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز قرار گیرد صد البته آقای ناطق نوری نه می تواند محور وحدت تشکل های ضد انقلابی چون مشارکت و مجاهدین قرار گیرد و نه در لیست و یا جریانی که می خواهد از آن در انتخابات حمایت کند بهره ای نیز به این تشکل های ضد انقلابی دهد.

از نکات فوق که بگذریم به این سخن کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی می رسیم که چندی پیش گفته بود : « احزاب اصلاح طلب از روش های سیاسی معقول و فعال تر برای انتخابات مجلس استفاده می کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق نوری و مجموعه گرایش اصلاح طلبان، اجماع بر روی ناطق صورت بگیرد.»

عجیب آن که کرباسچی از سابقه ناطق نوری و تاریخ سخن می گوید ولی نمی گوید که فلسفه تشکیل کارگزاران سازندگی مقابله با افرادی چون ناطق نوری بوده است و امروز چه شده که بر محوریت فردی چون ناطق نوری با آن پیشینه رضایت داده اند؟!

آیا نامی جز نفاق تشکیلاتی بر این مشی سیاسی می توان گذاشت؟

اصلاح طلبان دیر زمانی است که دچار نفاق تشکیلاتی هستند . آنان از انسان ها و گروه ها و جریان ها به مثابه ابزار استفاده می کنند ابزارهایی که تنها کارایی آنها رساندن این اصلاح طلبان به قدرت است و لا غیر ...

آیا ناطق نوری از این موضوع اطلاع دارد ؟! طبیعی است که او به عنوان فردی که در میانه میدان تحولات ایران در ۳۴ سال گذشته بوده است به این سادگی فریب رویکرد مزورانه گروه های اصلاح طلب نخواهد شد ...

باید صبر کرد و دید ...روزها و ماه های آینده موضع گیری های گروه ها و احزاب شکل روشنی به خود خواهد گرفت و ابهامات برطرف خواهد شد .

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۱۰-۳۰ ۰۰:۰۵مقدسي 0 2

    احتمالآ كرباسچي ديگري در راه است تا همان بلايي كه بر سر كروبي آوردند بر سر آقاي ناطق نوري هم بياورند اما به نظر ميرسد آقاي ناطق با هوشتر از اين حرفها باشدو فريب ترفند كارگزاران را نخواهد خورد.
                                

نظر شما