شناسهٔ خبر: 44453 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

وقتی برخی مسئولین اصفهان، "جشنواره عمار" را "جشنواره انبار" نامیدند...!

جشنواره عمار مسئولین آموزش و پرورش شهر به جای آن­که کمک­ حال آنان در اکران فیلم­ ها و اجرای این برنامه باشند «جشنواره­ ی عمار» را «جشنواره­ ی انبار» پنداشته و آنان را به واحد تدارکات و این چیزها حوالت داده­ اند!

نماینده - اصفهان، دو سال پیاپی «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» بوده، و چند سالی است که «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» نام گرفته. در این مجال اما از منظری دیگر به آن نظر داریم؛ از نحوه­ ی مواجهه­ ی مسئولین فرهنگی «پایتخت فرهنگ و تمدن» این سرزمین با یک رویداد فرهنگی صد در صد مردمی...!

این روزها اصفهان هم مثل اغلب شهرهای کشور شاهد برگزاری چهارمین دوره­ ی جشنواره­ ی مردمی فیلم عمار بود، و دیروز اختتامیه­ ی بخش عمومی جشنواره؛

خیلی تصادفی از این برنامه باخبر شدیم و قرار شد با دوستان سری به این اختتامیه بزنیم، چیزی که بیش از همه به چشم می ­­آمد استقبال کم­رنگ از این برنامه بود که بی­ تردید ضعف اطلاع­ رسانی اصلی­ ترین دلیل آن به شمار می­رفت، تازه وقتی دبیر جشنواره گزارشی از روند برگزاری برنامه ارائه می­ کرد کم مانده بود اشکمان هم سرازیر شود! "مؤمنیان" از عدم همراهی مسئولین فرهنگی اصفهان می­ گفت، از این­که حتی یک ریال هم بودجه به این برنامه اختصاص نداده بودند و همه­ ی هزینه­ ها توسط خود بچه­ ها تقبل و تأمین شده بود، از این­که هیچ­یک از مسئولین به خود زحمت نداده بودند که حتی در یکی از مراسم افتتاحیه یا اختتامیه حضور پیدا کنند، البته تعجبی هم ندارد، وقتی مسئولین دولتی در برنامه­ های جشنواره تهران شرکت نکرده بودند، اصفهان که جای خود دارد! از این­که مسئولین آموزش و پرورش شهر به جای آن­که کمک­ حال آنان در اکران فیلم­ ها و اجرای این برنامه باشند «جشنواره­ ی عمار» را «جشنواره­ ی انبار» پنداشته و آنان را به واحد تدارکات و این چیزها حوالت داده­ اند! در شرایطی که مسئولین عالی­ رتبه دولت به تمایز «هنرمند ارزشی و هنرمند غیر ارزشی» قائل نیستند، چنین رفتارهایی البته چندان دور از انتظار نیست! حال آن­که ظاهراً هرچه آثار هنری ساختارشکنانه­ تر باشند و برخی اهالی هنر هتاکانه­ تر به آرمان­ ها و ارزش­ های این نظام پرداخته باشند، ارج و قرب بیشتری نزد برخی مسئولین دارند، اگر نه، پس چرا در این میانه تنها «هنر ارزشی» و «هنرمند ارزشی» است که این­ گونه مهجور ­مانده است؟ (حکایت غریبی است این موضوع که خود گفتاری مفصل می­ طلبد!)

 

گلایه­ ی بچه­ های اصفهان البته شامل حال مسئولین اصلی جشنواره هم می­ شد که علی­رغم قولی که داده بودند، از آن­ها هم خبری در افتتاحیه و اختتامیه­ ی برنامه­ی اصفهان نبود! با این تفاوت که این­ها به تمایز هنر متعهد از هنر بی­ تعهد و سفارشی باور دارند و اتفاقاً برای نشان دادن همین تمایزهاست که گام در این راه نهاده­ اند.

این جشنواره­ با هدف معرفی نسلی تازه از فعالان عرصه­ ی فیلم­ و سینما پا به عرصه­ گذاشته و بی­ توجه به کلیشه­ های تکراری و رنگ­باخته، پرورش و تبیین سوژه­ هایی جدید، واقعی، مردمی و مهم­ تر از همه، هم ­راستا با آرمان­ ها و ارزش­ های این نظام را وجهه­ ی همت خود ساخته است، به امید آن که این تلاش­ های جوانان انقلابی بیش از این به دیده­ ی مدعیان «مردمی کردن فرهنگ» بیاید و با آن برخوردی در خور شأن آن داشته باشند، برخوردی منصفانه، پیراسته از گرایش­ های جناحی و حزبی و آراسته به باورها و ارزش­ های اصیل انقلاب... .

 

سیده آزاده امامی / خبرنگار نماینده در اصفهان

برچسب‌ها:

نظر شما