شناسهٔ خبر: 43802 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش ویژه نماینده

ابعاد طرح پنهانی اصلاح طلبان برای تغییر ترکیب مجلس خبرگان

خبرگان2

نماینده: این روزها در کنار اخباری که پیرامون انتخابات مجلس دهم در رسانه های خبری کشور منتشر می شود، خبرهایی در مورد تحرک برخی از اشخاص و جریان های خاص به منظور تأثیرگذاری بر انتخابات مجلس خبرگان و تغییر اعضای آن نیز به چشم می خورد.خبرگان1

به گزارش نماینده، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجلس خبرگان سه وظیفه مهم را بر عهده دارد. بر طبق اصل ۱۰۷ «تعیین رهبر بر عهده خبرگان منتخب مردم است». خبرگان وظیفه دارند تا درباره همه فقهای واجد شرایط مذکور در اصل ۵ و ۱۰۹ قانون اساسی بحث و بررسی کنند و هر کس را که واجد شرایط دانستند را انتخاب و به مردم معرفی کنند که نظر و انتخاب آنان برای مردم بر اساس مبانی فقهی و قانونی، معتبر و حجت خواهد بود.

 

بنابراین وظیفه مجلس خبرگان در وهله اول، تعیین و انتخاب رهبر برای جمهوری اسلامی ایران است هم چنانکه وظیفه دارند مرتباً رهبر و نحوه اداره امور توسط وی را زیر نظر و نظارت دقیق خویش قرار دهند تا هر گاه از انجام وظایف محوله خویش ناتوان گشت و یا فاقد یکی از شرایط مذکور در قانون اساسی شد او را از کار برکنار سازند.

مطابق اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی یکی دیگر از وظایف مجلس خبرگان نیز نظارت بر بقای شرایط رهبری است. «هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم میباشد.»

 

انتخاب رهبر جدید نیز در صلاحیت مجلس خبرگان و از وظایف آن به شمار میرود؛ «در صورت فوت یا کناره گیری یا عزل رهبر خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند.»

با این توضیحات می توان فهمید که مجلس خبرگان چه جایگاه مهمی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی دارد. به همین دلیل همواره انتخابات مجلس خبرگان برای سیاسیون داخلی و خارجی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

 

بر همین اساس، طی یکی دو ماه گذشته، اخبار و نقل قول های محفلی ای از پروژه برخی از جریان های سیاسی به منظور تغییر  ترکیب مجلس خبرگان شنیده می شود تا جایی که دو سه روز پیش، آیت‌الله جنتی در دیدار با نخبگان ارزشی و اصولگرای استان گیلان به این موضوع اشاره کرده و گفت: «بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.»

چندی پیش نیز برخی از خبرگزاری ها سخنانی را به نقل از سیدمحمد خاتمی، از افراد موثر در فتنه ۸۸ منتشر کردند که وی در جمع برخی اعضای مجمع روحانیون گفته بود: «ما باید خود را برای انتخابات خبرگان آماده کنیم. من انتخابات خبرگان را مهم‌تر از انتخابات مجلس می‌دانم. باید ترکیب خبرگان را عوض کنیم. با مجمع محققین قم صحبت کرده‌ایم که از میان روحانیون جوان و خوشفکر نیروهایی را شناسایی و برای حضور در خبرگان آماده سازیم.»

 

بر همین اساس، کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در یکی از سخنان خود به تصمیمات جریان هاشمی برای در دست گرفتن مسئولیت های کلیدی دولت و کشور اشاره کرده و گفته بود: «این جریان با همدستی آقای خاتمی به دنبال فتح مجلس شورای اسلامی آینده و خبرگان رهبری است و لیست ۵۰ نفره‌ای را برای در اختیار گرفتن خبرگان رهبری تهیه کرده که با دانش و بصیرت مردم و توانایی نظام این اتفاق نمی‌افتد.»

از این حیث، به نظر می رسد مجلس خبرگان برای جریان های زاویه دار از خط اصیل انقلاب، از اهمیت بیشتری برخوردار است و علی رغم آنکه در این مورد سخن چندانی در رسانه ها منتشر نمی شود اما پیگیری های محفلی حاکی از آن است که این جریان ها و گروه ها به صورت پنهانی و آرام، در مورد تغییر ترکیب اعضای مجلس خبرگان در حال فعالیت هستند و نقشه هایی برای آن دارند. هر چند به نظر می رسد با هوشیاری و آگاهی مردم و البته شورای محترم نگهبان، این پروژه نیز مانند فتنه ۸۸ راه به جایی نخواهد برد.

نظر شما