شناسهٔ خبر: 42699 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

مجلس شورای اسلامی؛ 33 سال پیش در چنین روزی

محمد خاتمی : آمریکایی های دستگیر شده در ایران اسیر جنگی هستند

خاتمی سید محمد خاتمی نماینده اردکان و نیز عضو کمیسیون امور خارجی مجلس با ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به کشورهای اروپایی گفت : آمریکایی های دستگیر شده در لانه جاسوسی اسیر جنگی هستند نه گروگان.

نماینده - خاتمی در مورد تسخیر لانه جاسوسی و وضع جاسوس های آمریکایی اظهار داشت  : به غربی ها گفتیم این ها گروگان نیستند بلکه آنچه را که آنها سفارت می نامیدند مرکز فرماندهی سیاسی و نظامی بر ایران و منطقه در زمان شاه معدوم بوده است و اینها در حکم اسیران جنگی هستند و از نظر ایران شرایط مشخص گردیده و مسئله تمام شده است و این آمریکا است که باید تصمیم بگیرد.

خاتمی گفت : سکوت غرب در مقابل جنایت های بی شمار علیه مسلمانان و دیگر مظلومان عالم و در مقابل داد و بیداد بر سر موضوع جاسوس های آمریکایی نشانه نهایت سقوط اخلاق و انسانیت در دنیای امروز است .

خاتمی همچنین گفت : آن چه در سطح دنیا برای ما مطرح است موجودیت انقلابمان است که از سوی امپریالیسم و مهره های دست نشانده اش در داخل و خارج مورد تهدید می باشد و تلاش ملت ایران هم حفظ موجودیت انقلاب اسلامی بوده و می باشد.

خاتمی در مورد نتایج سفر اخیر خود به کشورهای اروپایی نیز گفت : غربی ها هیچ منطقی ندارند و علنا در مقابل منطق ما عاجز بودند. (۱)

طرح نمایندگان برای تشکیل کمیته ویژه بررسی حوادث نامطلوب کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به شدت نسبت به رویدادهای چند روز گذشته از جمله اهانت ضد انقلاب به اصل ولایت فقیه واکنش نشان داده و این هتاکی ها را محکوم کردند.

در ابتدای جلسه علنی موحدی ساوجی در نطق پیش از دستور گفت :  یک گروه دیگر و یا گروههای دیگری هم هستند که پس از انقلاب ناراضی شدند و آنها کسانی هستند که قبل از انقلاب سرمایه دار نبودند زالو صفت هم نبودند . باصطلاح مبارزه میکردند اما انگیزه وهدفشان از مبارزه و تشکیل گروه و سازمان وحزب عبارت بود از بدست گرفتن قدرت واینها فکر میکردند که اگر مبارزه میکنند واگر چنانچه ملت از آنها حمایت میکند واگر چنانچه در زندان هستند. اینها دیگر بعد از انقلاب با همان افکارواندیشه- ها و مرامهای متضاد و مغایر با اسلام که دارند مردم آنها را بر سر کار خواهند آورد. حکومت وزمام امور را بدست آنها خواهند داد. لذا ملت مسلمان، روحانیت مبارز و مترقی از روی ایمان و اخلاص و سوز اسلامی از مبارزات آنها حمایت میکرد ولی آنها از روی کلک و حقه و همان سیاستهای کذائی کلاسیک ، هم مردم را، هم اسلام را، و هم روحانیت را ببازی گرفته بودند.

وی ادامه داد : مردم رهبری کسانی را میخواهند که به اسلام از همه آشناتر و تقوایشان از همه بیشتر و در میدان تجربه وامتحان از همه بهتر امتحان داده باشند و آزمایش داده باشند.

موحدی ساوجی همچنین گفت : مهمترین مقام مسؤول و مرجع در کشور و حکومت و نظام ما ولی فقیه و رهبر است نه دیگری.

در ادامه اکبر پرورش از بیماری هاشمی و عمل جراحی وی خبر داده و گفت : امیدواریم وی در جلسه روز چهارشنبه حاضر شود.

نمایندگان ملت در ادامه طرحی دو فوریتی را به کمیسیون ارجاع دادند  که بر اساس آن کمیته ای برای تحقیق در مورد حوادث نامطلوب چند روز اخیر کشور تشکیل می شود.

بر اساس ماده واحده این طرح شورای عالی قضائی موظف است ظرف یک هفته پس از تصویب این قانون کمیسیونی جهت تحقیق و رسیدگی به حوادث مشهد و سایر حوادث اخیر کشور که آخرین آن جریان اسفناک اصفهان که موجب توهین به مقام ولایت فقیه گردیده است. میباشد و حوادث مشابه دیگر که منظور از آن ایجاد تفرقه بین امت و تضعیف اساس جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه است تشکیل دهد این کمیسیون مکلف است این قضایا و قضایای مربوط به آن را دنبال کرده و متهمین را به مقامات صالح معرفی نماید. تا با آنان برابر قانون رفتار شود. این کمیسیون باید گزارش فعالیتهای خود را حداقل ماهی یک بار جهت استحضار به مجلس تقدیم نماید.

۶۷ تن از نمایندگان مجلس نیز در نامه ای نسبت به انتشار مفاد جلسات محرمانه و غیرعلنی مجلس در رابطه با جنگ در روزنامه انقلاب اسلامی به مدیریت ابوالحسن بنی صدرتحت عنوان کارنامه رئیس جمهور به شدت انتقاد کردند.

در جلسه علنی امروز همچنین کلیات ماده واحده مربوط به دولتی کردن بازرگانی خارجی به تصویب رسید.(۲)

پی نوشت

  1. جمهوری اسلامی ، ۲۵ آذر۱۳۵۹، صفحه ۳
  2. مشروح مذاکرات مجلس ، ۲۵ آذر ۱۳۵۹

نظر شما