شناسهٔ خبر: 42101 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

نقدی بر سخنان اخیر وزیر کشور

آیا تعطیلی بخشی از وظایف نیروی انتظامی به صلاح است ؟

رحمانی فضلی رحمانی‌فضلی وزیر کشور که با «شرق» گفت و گو می کرد، ضمن اشاره به فضای بیمارستان، فضاهای فرهنگی، دانشگاه، فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ گفت: گشت ارشاد نباید به این اماکن ورود کند.

به گزارش نماینده؛ روزنامه شرق این سخنانِ وزیر کشور را بهانه ای قرار داده است تا به گشت ارشاد حمله کرده و نیروی انتظامی و عملکرد این نیرو را در مقابل برخی ناهنجاری های اجتماعی به چالش بکشد.

در این راستا شرق و با اشاره به سخنان رحمانی فضلی می نویسد : این اظهارات وزیر کشور در حالی است که در سال‌های اخیر واحد امنیت اخلاقی و گشت ارشاد ناجا به مقابله با بدحجاب‌ها در حاشیه کنسرت‌ها، فروشگاه‌های بزرگ از جمله هایپراستار، نمایشگاه کتاب، فرودگاه‌ها و... پرداخته است تا آنجا که در برهه‌ای از ورود برخی که بدحجاب تلقی می‌شدند به کنسرت‌ها  جلوگیری شد.

فارغ از این که گشت ارشاد برای رفع چه نیازی شروع به کار کرد و چه نقدهایی به عملکرد آن وارد است، می توان سوال هایی را مطرح کرد :

  1. آیا مسئولین در نظام اسلامی موظف به تامین امنیت روانی و اجتماعی کشور هستند یا نه ؟ اگر جواب آری است آیا می توان نسبت به رواج پوشش های نامتعارف و اقدامات غیراخلاقی ساکت نشست؟
  2. اگر جواب به بند دوم سوال اول این باشد که نظام اسلامی موظف به تامین امنیت اجتماعی و روانی مردم است ولی از طرق کارهای فرهنگی؛ بار دیگر می توان این سوال را مطرح کرد که تا زمان به ثمر نشستن کارهای فرهنگی چه باید کرد ؟ سکوت ؟ در این مدت با مروجان فساد و فحشا چه باید کرد ؟
  3. اگر نظام اسلامی در پاسخ به دو بند پیش گفته موظف است نسبت به امنیت اجتماعی مردم احساس مسئولیت کرده و با مروجان فساد برخورد کند سوال اساسی که ربط مستقیم به موضوع این نوشتار دارد این است که این برخورد با چه کسانی و در چه جاهایی باید صورت گیرد؟

طبیعی است که مروجان فساد، اماکنی را برای اجرای این نیت خود انتخاب می کنند که در این اماکن بیشترین رفت و آمد وجود داشته و اقدام ضد اخلاقی آنان بیشترین تاثیر را بتواند در جامعه داشته باشد. مکان هایی چون خیابان ها و میادین شلوغ و پر رفت و آمد، فروشگاه های بزرگ، فرودگاه ها و محل رفت و آمد مسافران در ترمینال ها و ...همه و همه جزو این اماکن محسوب می شوند.

استثنا کردن این مکان ها از محدوده وظایف نیروی انتظامی چه دلیلی می تواند داشته باشد جز این که بخشی از وظایف نیروی انتظامی را تعطیل و یا از آن چشم بپوشیم؟!

چندی پیش نیز سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در مصاحبه ای با ایسنا گفته بود : من در تماس تلفنی به آقای رحمانی فضلی عنوان کردم که شما به ما بگویید چکار کنیم؟ اصلا بگویید هیچ کاری نکنید. هر چند که نمی‌توانند بگویند، چرا که هر دستگاه باید به وظایف خود عمل کند و ناجا نیز ۲۳ وظیفه دارد که وزارت کشور می‌تواند بگوید چطور انجام بده، اما نمی‌تواند بگوید که انجام نده...

با توجه به سخنان فرمانده نیروی انتظامی و اظهارات اخیر وزیر محترم کشور سوال اساسی این است که آیا با این سخنان بخشی از وظایف نیروی انتظامی تعطیل نمی شود ؟!

کوتاه سخن این که از وزیر محترم کشور این انتظار نبود که همگام با جو رسانه ای ایجاد شده بخشی از وظایف نیروی انتظامی را قلم کشیده و یا از آن چشم بپوشند.

این که روزنامه ای معلوم الحال چون شرق با این اظهارات عنان از کف داده و به نقد عملکرد نیروی انتظامی در باب امر به معروف و نهی از منکر پرداخته این سوال را ایجاد می کند که آیا وزیر کشور در تشخیص مصداق دچار اشتباه نشده اند؟

نظر شما