شناسهٔ خبر: 41970 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

شرایط فراهم شود، سفر هاشمی به عربستان انجام می شود

افخم مرضیه افخم،سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان گفت: در این زمینه علاقمندی از سوی طرفهای سعودی و آمادگی آقای هاشمی اعلام شده و چنانچه شرایط مناسب باشد و مقدمات فراهم شود این سفر انجام می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس،مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ داد.

*عزیمت کاردار غیرمقیم انگلستان به ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره عزیمت کاردار غیرمقیم انگلستان به تهران در راس هیئتی گفت: شارما کاردار غیرمقیم انگلستان امروز در راس هیئتی وارد ایران می‌شود و قرار است از اماکن دیپلماتیک و ساختمان‌های مربوط به انگلستان بازدید و ملاقات‌هایی را با مسئولان وزارت خارجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه حبیب‌الله‌ زاده کاردار غیرمقیم ایران نیز بعد از سفر شارما در راس هیئتی و طی چند روز آینده عازم لندن خواهد شد اظهار داشت: بازدید از اماکن و ساختمان‌های ایران در انگلستان و بررسی ایجاد تسهیلات برای ارائه خدمات کنسولی به هموطنان ایرانی در انگلستان در دستور کار حبیب‌الله‌ زاده قرار دارد.

*اعلام زمان برای افتتاح سفارتخانه‌ها زود است

وی در پاسخ به این سوال که سفارتخانه‌های دو کشور چه زمانی افتتاح می‌شود گفت: روندی که در خصوص مناسبات ایران و انگلستان مورد تفاهم قرار گرفته مبنی بر این است که اقدامات گام به گام و مرحله‌ای انجام شود.

افخم با بیان اینکه اعلام زمان برای افتتاح سفارتخانه‌ها زود است، اظهار داشت: باید کارداران غیرمقیم مراحل اولیه کار را طی کنند و مقدمات کار فراهم شود تا گام به گام به مراحل بعدی برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده در روزنامه العرب در خصوص اینکه ایران و انگلیس روابط خود را به زودی عادی خواهند کرد و لندن طرحی درباره بحران سوریه دارد که درباره آن با ایران رایزنی کرده است، گفت: مطالب روزنامه العرب خبرسازی است که آن را تایید نمی‌کنم، ایران و انگلستان تلاش دارند گام به گام و تدریجی مناسبات را از سر بگیرند.

وی بار دیگر یادآور شد: سفر کارداران غیرمقیم برای آماده‌سازی و مقدماتی در مسیر کلی مناسبات دو کشور است که بنا دارند به طور تدریجی این مناسبات را افزایش دهند.

*سفر کرزی به تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد و درباره پیمان امنیتی کابل و واشنگتن این موضوع را موضوع داخلی افغانستان برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران امضا و تصویب این پیمان امنیتی را برای منافع و مصالح درازمدت ملت و دولت افغانستان مفید نمی‌داند و معتقد است که امضای این پیمان و اجرای آن تاثیرات منفی بر روند موضوعات منطقه‌ای دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نظرات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه در دیدار با مقامات افغان به آنها منتقل کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم تصمیم نهایی در افغانستان با مصالح دراز‌مدت ملت این کشور منطبق شود.

* نشست کارشناسی ایران و آژانس ۱۸ و ۱۹ آذر در وین

وی درباره مذاکرات کارشناسی ایران و ۵+۱ گفت: این مذاکرات روزهای ۱۸ و ۱۹ آذرماه در وین برگزار می‌شود و مدیران و کارشناسان آژانس که وظیفه نظارت بر اجرای تفاهمات هسته‌ای را دارند به عنوان ناظر در این نشست شرکت می‌کنند.

افخم این مذاکرات را به منظور آماده‌سازی و اجرای برنامه اقدام مشترک برشمرد و افزود: یکی از اهداف مهم حضور آژانس به عنوان ناظر در این نشست این است که فهم دقیق و درستی از تفاهمنامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام اعضا باید برای اجرای این تفاهمنامه آمادگی کامل داشته باشند گفت: لازم است که گروه کارشناسی ایران و ۱+۵ دیدار‌هایی را داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری این نکته که ممکن است آمادگی ۵+۱ فرآیندی طولانی‌تر داشته باشد و کاری حقوقی و زمانبر است درباره اجرای توافقنامه ژنو گفت: اینکه این توافقنامه چه زمانی اجرا می‌شود به آمادگی همه طرفها بستگی دارد. همه جدی هستند و خواستار سریعتر اجرا شدن این تفاهمنامه می‌باشند و باید شرایط آماده شود که روند اجرا به خوبی به پیش برود.

*سفر هاشمی به عربستان

افخم درباره سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان نیز با بیان اینکه در این زمینه علاقمندی از سوی طرفهای سعودی و آمادگی آقای هاشمی اعلام شده اظهار داشت: چنانچه شرایط مناسب باشد و مقدمات فراهم شود این سفر انجام می‌شود و اعلام جزئیات آن و اینکه چه هیئتی همراه ایشان اعزام خواهد شد زود است.

* غرب اعتماد ملت ایران را جلب کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات و اقدامات ۵+۱ پس از نشست ژنو با بیان اینکه اکنون مرحله جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی و غرب آغاز شده، افزود: معتقدیم بایستی گام‌های جدی از سوی غرب برای جلب اعتماد ملت ایران برداشته شود.

افخم با بیان اینکه عرصه و آزمون خطیری پیش روی آنهاست افزود: دیوار بی‌اعتمادی وجود دارد و خوشبینانه‌ترین بحث می‌تواند این باشد که غرب از این فرصت استفاده کرده و نگذارد این بی‌اعتمادی‌ها بیشتر شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنها باید در جهت کاهش بی‌اعتمادی و جلب اعتماد ملت ایران گام‌های جدی بردارند.

*تعیین پیش شرط بی معناست

خبرنگاری درباره حضور ایران در نشست ژنو ۲ درباره سوریه و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران برای حضور در این نشست باید بیانیه ژنو ۱ را بپذیرد سوال کرد و از افخم پرسید آیا ایران حاضر به پذیرش این بیانیه است که وی پاسخ داد ما قبلا اعلام کردیم که آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم و برای کشوری که این آمادگی را دارد تعیین پیش‌شرط تعجب‌آور است و مفهومی ندارد.

افخم تصریح کرد: حضور ما در ژنو ۲ بدون تعیین پیش‌شرط است و اگر مایل است جمهوری اسلامی در این نشست شرکت کند اعلام پیش‌شرط معنایی ندارد.

*ظریف فردا به امارات می‌رود/سفر منطقه‌ای ظریف

افخم همچنین گفت که محمد جواد ظریف فردا چهارشنبه عازم امارات متحده عربی می‌شود و در ابوظبی و دبی با مسئولان اماراتی به گفت‌وگو و رایزنی خواهد پرداخت و دیداری نیز با ایرانیان مقیم دبی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فارس مرضیه افخم همچنین در ابتدای این نشست به سفر منطقه‌ای ظریف در هفته جاری اشاره کرد و گفت: آقای ظریف طی ۲ روز گذشته به کویت، امان و قطر سفر کرده با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایجاد صفحه‌ای جدید در مناسبات با همسایگان جنوبی خلیج فارس است اظهار داشت: معتقدیم باید شکل جدیدی از همکاری برای تقویت صلح و ثبات در منطقه ایجاد شود و جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده که اولویت ما در روابط، همسایگان هستند و مصممیم صفحه جدیدی در مناسبات با همسایگان باز کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری دومین نشست کمیسیون عالی مشترک اقتصادی ایران و کویت بعد از ۶ سال وقفه که روز یکشنبه در کویت برگزار شد اظهار داشت: در این نشست ابعاد مختلف مناسبات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، کنسولی و ... بررسی و تفاهمات و مذاکرات خوبی صورت گرفت و امیدواریم با نتایج و تفاهمات حاصله شاهد دور جدیدی از مناسبات با کویت باشیم.

وی افزود: آقای ظریف در سفر به قطر و عمان نیز ملاقات‌های خوبی با روسای این کشورها و همتایان خود داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه رویکرد ما تقویت ثبات و امنیت در منطقه است و این موضوع در گرو تعامل سازنده با همسایگان می‌باشد نقش اثر‌گذار جمهوری اسلامی در منطقه را بسیار مهم برشمرد و افزود: امیدواریم با تلاش جمعی منطقه‌ای بتوانیم شاهد رشد همکاری و همگرایی منطقه‌ای باشیم.

*مشاور وزیر در اجلاس امنیتی منامه حضور می‌یابد

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره حضور ایران در اجلاس امنیتی منامه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی به این اجلاس دعوت و دعوتنامه نیز ارسال شده است، عنوان کرد: محمدکاظم سجاد‌پور مشاور وزیر خارجه در این اجلاس شرکت می‌کند.

* سفر ظریف به عربستان در دستور کار قرار دارد

وی درباره سفر ظریف به عربستان که سوال دیگر خبرنگار فارس بود، با بیان اینکه عربستان در بین کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس جایگاه مهمی دارد، اظهار داشت: عربستان یکی از کشورهای تاثیرگذار در جهان اسلام و مباحث منطقه‌ای است و رویکرد ما همکاری و انجام گفت‌وگو با این کشور است.

افخم افزود: به اعتقاد ما تبادل نظر و گفت‌وگو برای حل برخی اختلافات و حل و فصل مسائل منطقه و موضوعات جهان اسلام کمک کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سفر ظریف به عربستان در زمانبندی خود انجام می‌شود و در دستور کار قرار دارد، درباره سفر ظریف به دیگر کشورهای منطقه نیز عنوان کرد که فعلا در این زمینه سفری در دستور کار قرار ندارد.

وی در خصوص اظهارات دادستان کرمان مبنی بر اینکه برخی از اتباع افغان در تهران ضمن ارتکاب به جرایمی اقدام به جاسوسی نیز کرده‌اند، گفت: طرح ساماندهی، حضور و تردد اتباع افغان به ایران در دستور کار نهادهای ذیربط و از جمله وزارت امور خارجه قرار دارد که به صورت کاملا قانونی و در سازوکارهای مناسب خود انجام می‌شود. اگر گزارش‌هایی درباره اقدامات مختلف از جمله جاسوسی به ما منعکس شود که نیازمند اقدام خاصی باشد، در مورد آن عمل خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به سوالی با بیان اینکه نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ در وین برای آماده سازی و اجرای تفاهمنامه ژنو برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: کارشناسان آژانس به عنوان ناظر شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید روند اجرای تفاهمنامه شروع شود، افزود: چنانچه بر خلاف قول و مندرجات تفاهم، اقدامی صورت گرفت در آن صورت اقدام متقابل و متناسب را انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه پیشداوری درباره اجرا و نقض تفاهمنامه را در شرایط کنونی زودهنگام خواند.

*اخبار ساختگی

وی خبر منتشر شده مبنی بر سفر اوباما به ایران را ساختگی خواند و درباره اظهارات منتشر شده به نقل از وزیر خارجه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: اظهارنظری به صورت رسمی از وزیر خارجه عربستان نداشتیم.

افخم با بیان اینکه اظهار نظری از سوی شخصیت‌های غیر مسئول و نزدیک به برخی محافل عنوان شده بود، گفت: تلاش ما بر این است که اعتماد سازی در منطقه شکل گرفته و تقویت شود و انجام دیدارها و رایزنی‌ها با کشورهای منطقه در این زمینه کمک کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید تلاش‌های بدخواهان و افراد و محافلی که می‌خواهند بین کشورهای منطقه واگرایی و جدایی ایجاد شود را مورد توجه قرار داد و اجازه نداد که زمینه برای فعالیت‌ آنها فراهم شود.

* هنوز گزارشات نهایی منتشر نشده

وی درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و برخی مطالب منتشر شده مبنی بر دخالت عربستان در این زمینه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری این موضوع است خاطرنشان کرد: این اتفاق ناگوار از سوی همه کشورها و طرف‌های مخالف افراط گرایی و تروریسم محکوم شد و دولت لبنان نیز موضوع را در دستور کار و پیگیری دارد و در حال انجام تحقیقات دراین زمینه است.

افخم با بیان اینکه اطلاعات اولیه‌ای از سوی دولت لبنان مبنی بر شناسایی دو نفر از عاملان این اقدام منتشر شده، یادآور شد: هنوز گزارشات نهایی نشده و گزارش رسمی منتشر نشده است و نمی‌توان در این خصوص پیش‌داوری کرد. باید صبر کنیم تا تحقیقات کامل و گزارش نهایی و مبسوط درباره تحقیقات تکمیل شود و پس از آن می‌توان قضاوت کرد.

*سفر ظریف به قم

افخم همچنین به سفر جمعه گذشته ظریف به قم و دیدار با آیات عظام، مراجع تقلید و علمای برجسته و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد و افزود: در این سفر گزارشی از رویکرد سیاست خارجی دولت یازدهم ارائه و مذاکرات ژنو و تفاهم حاصل شده به صورت مبسوط مطرح شد.

وی افزود: آقای ظریف موضوعات مهم جهان اسلام و منطقه و دیدگاه‌ها و رویکردهای وزارت خارجه را مطرح کرد.

افخم با بیان اینکه وزارت امور خارجه همواره در جهت عملی کردن رهنمودها و توصیه‌های مراجع بزرگوار توجه و عنایت خاصی داشته و به این توجه ادامه خواهد داد: اظهار داشت: ما از پشتیبانی و حمایت ارزشمند و بزرگوارانه مراجع بزرگ تقدیر و قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به برگزاری بیست و یکمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در تهران اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ریاست یکساله این سازمان را عهده دار شد.

وی سازمان اکو را به عنوان سازمان منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های بسیار مهم برای همکاری برشمرد و گفت: این سازمان بعد از دو دهه تجربه در آستانه ورود به دهه سوم است و در نشست تهران ظرفیت‌های اکو و راه‌های گسترش همکاری و استفاده از تجارب گذشته برای بهبود عملکرد و تقویت این سازمان در سطح منطقه‌ای و انجام اصلاحات بررسی شد.

* روایت آمریکا از ژنو سه

یکی از خبرنگاران درباره ابهامات منتشر شده در Fact Sheet کاخ سفید در خصوص توافقنامه ژنو سوال کرد که افخم با اشاره به اظهارات قبلیش در این خصوص اظهار داشت: این بیانیه روایت آمریکا از تفاهمات ژنو است و متنی که مورد توافق طرف‌ها بود، متن اقدام مشترک است که در ۴ صفحه تنظیم و در ساعات بعد از تفاهم منتشر شد و در سایت اتحادیه اروپا نیز قابل دسترسی است و وزارت خارجه نیز متن کامل را به صورت ترجمه رسمی و دقیق منتشر کرد.

وی افزود: Fact Sheet بخش‌هایی است که آمریکایی‌ها بر اساس روایت خود منتشر کرده‌اند، اما آنچه در ژنو ۳ به عنوان نتیجه‌ای از مذاکرات به شکل توافق بوده است برنامه اقدام مشترک است که به صورت کامل منتشر شده است.

افخم همچنین درباره اخبار منتشر شده در خصوص ایجاد خط پروازی بین ایران و آمریکا و اینکه آیا این موضوع به لحاظ فنی امکان اجرایی شدن را دارد و چه نهادی مسئول پیگیری آن است؟ نیز عنوان کرد: کماکان بررسی ابعاد فنی و اجرایی آن مورد بحث است. از آنجا که مسئولان مایل نیستند بدون کار کارشناسی این اقدام انجام شود در حال بررسی ابعاد آن می‌باشند. بنابراین نیازمند زمان‌بندی خاص خود است.

وی با بیان اینکه تمامی ابعاد فنی باید بررسی و راهکارهای مختلف کارشناسی سنجیده شود تا در زمان‌بندی مناسب این کار صورت گیرد، گفت: طبعا بخشی از این کار را سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که مسوول فراهم کردن تسهیلات برای ایرانیان خارج از کشور است، بر عهده دارند و آنها توجه دارند که زمینه اجرایی و فنی این موضوع فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید بررسی کرد که روند اجرای تفاهمنامه و بخش‌های مربوط به آن چگونه است. تا میزانی که به ابعاد فنی و کارشناسی موضوع ارتباط دارد، این مسئله پیگیری می‌شود.

* نوری مالکی فردا در تهران

افخم همچنین از سفر فردای نوری المالکی نخست‌وزیر عراق به تهران خبر داد و گفت که این سفر اولین سفر نخست‌وزیر عراق پس از آغاز به کار دولت یازدهم است.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر امضای توافق پنج ماده‌ای بین ایران و ترکیه درباره سوریه نیز اظهار داشت:‌ این موضوع در رسانه‌ها به این شکل مطرح شده بود و آن را به عنوان گزارش رسمی تایید نمی‌کنم.

نظر شما