شناسهٔ خبر: 41943 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

عبدالله نوری امروز در صفحه اول اکثر روزنامه های اصلاح طلب حضور دارد

۴ اعتراف تلخ عبدالله نوری در یک سخنرانی / از بی توجهی دولت تدبیر و امید به خواسته های اصلاح طلبان تا اجرای بدون تنازل قانون اساسی

عبدالله نوری

به گزارش نماینده؛ روزنامه های زنجیره ای در شماره امروز خود به صورت هماهنگ متن سخنرانی عبدالله نوری را در جمع گروهی از دانشجویان منتشر کرده و آن را بازتاب دادند. درخواست نوری از اصلاح طلبان برای یاری دولت اعتدال ، توجه اصلاح طلبان به معیشت مردم و این ادعا که اقبال مردم به اصلاحات رقیب را به وحشت می اندازد محورهای سخنان نوری در این روزنامه ها است .

اگر از پوسته سخنان نوری که در روزنامه های زنجیره ای بر روی آن تکیه و بزرگ نمایی شده است عبور کنیم به واقعیت هایی می رسیم که اصلاح طلبان این روزها و بارها بر آن تاکید کرده اند .

تبیین اختلافات دولت روحانی با اصلاحات یکی از این موارد است که در سخنان نوری به آن اشاره شده و از اصلاح طلبان خواسته شده است ناامید نشوند !

نوری در بخشی از سخنان خود می گوید : دولتي كه با شعار اعتدال وارد ميدان شده ممكن است برخي عزل و نصب‌هايي داشته باشد كه اصلاح‌طلبان نپسندند. يا در برخي موضوعات، سياستي پيشه كند كه مطلوب اصلاح‌طلبان نباشد. به نظر مي‌رسد معمولا هر جريان و تفكري اعتدال را با محوريت خود مي‌سنجد و جلوترها را افراطي و عقب‌ترها را ارتجاعي مي‌خواند. اصلاح‌طلبان اگر بخواهند براساس رويكرد دولت در مباحث مختلف، پيروزي و شكست خود را ببينند، يك روز خوشحال و روز ديگر ناراحت مي‌شوند.

عبدالله نوری در واقع اعتراف می کند که پیروزی روحانی پیروزی اصلاحات نبوده و دولت کنونی به خواسته های اصلاح طلبان بی توجهی نشان می دهد . نوری در تلاش است تا ناامیدی اصلاح طلبان را از رویکرد دولت تدبیر و امید کاهش داده و آنان را به آینده امیدوار سازد . این نکته که نباید از تصمیمات دولت ناراحت شد نشان از آن دارد که اصلاح طلبان در انتخابات ۲۴ خرداد با علم به این که در بدنه جامعه خواستگاهی ندارند به روحانی اقبال نشان داده اند و این همان سخنی است که بارها از سوی اصولگرایان مطرح شده و از سوی اصلاح طلبان مورد انکار قرار گرفته بود !

از سوی دیگر روز گذشته نیز روزنامه اصلاح طلب اعتماد ویژه نامه ای منتشر کرده و دولت روحانی را دولتی تکنوکرات می نامد . این که آیا روحانی تکنوکرات است یا نه، سخن این نوشتار نیست؛ بلکه مقصود آن است که اصلاح طلبان خود با زبان بی زبانی معترفند که نزدیکی دولت تدبیر و امید به کارگزاران بیشتر از اصلاح طلبان است .

با پایان یافتن ماه عسل پیروزی در انتخابات ۲۴ خرداد امروز اختلافات گذشته و حال، بیشتر خود را نشان می دهد. اصلاح طلبان هر چند بر کمک به دولت تدبیر و امید تاکید دارند ولی می کوشند فاصله خود را از آن حفظ کرده و خود را مستقل نشان دهند.

بی توجهی روحانی به خواسته های اصلاح طلبان نیز بر این انگیزه دامن می زند.

 

عبدالله نوری از وظیفه دانشگاه سخن می گوید !

نوری در بخشی از سخنان خود خطاب به دانشجویان می گوید : در مرحله اول چيزي كه از دانشگاه خواسته مي‌شود، علم‌اندوزي است. حوزه سياست و برپايي جلسات تحليلي و انتقادي نسبت به عملكرد حاكميت، از جنبه‌هايي است كه دانشگاه مي‌تواند وارد شود اما بحث‌هاي مختلف ديگر هم هست كه دانشگاه بايد در آن ورود پيدا بكند. اخلاق يكي از جنبه‌هاي مهمي است كه دانشگاه بايد در آن زمينه فعاليت كند. دانشگاه بايد منتقدِ معقول، باتدبير، زمان‌شناس و متوجه نسبت به شرايط باشد تا بتواند در مقاطع مختلف بر حاكميت و جامعه، اثرگذار باشد.

روشن است که وظیفه اساسی یک دانشجو علم آموزی است و حاشیه ها دانشگاه را از وظیفه اساسی آن یعنی تلاش برای پیشرفت کشور باز می دارد ؛ سوال اساسی این است که دانشگاه در دوره تصدی گری اصلاح طلبان چه مسیری را طی کرد ؟

مگر فتنه تیرماه ۷۸ زمانی روی نداد که عبدالله نوری وزیر کشور و مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات بودند . بررسی عملکرد عبدالله نوری در این فتنه و تلاش او برای به آشوب کشیدن فضای دانشگاه نشان از آن دارد که وی در بیان منویات درونی خود صادق نیست .

عملکرد روزنامه خرداد با مسئولیت عبدالله نوری در ایجاد فضای تنش آلود در محیط دانشگاه در این راستا می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد .

 

اعتراف تلخ نوری به دوری اصلاحات از بدنه جامعه

وی در دیدار با دانشجویان همچنین می گوید : جريان اصلاحات همان‌گونه كه بر تقويت توسعه سياسي و جامعه مدني حساسيت دارد و با قشر نخبگان و فرهيختگان ارتباط دارد، بايد بكوشد به معيشت مردم و به نگراني‌ها و مشكلات بدنه جامعه هم توجه داشته باشد.

این سخن عبدالله نوری اعتراف به واقعیتی تلخ است که دولت اصلاحات در طول فعالیت هشت ساله خود معیشت مردم را مورد بی توجهی خود قرار داده و انتخابات سال ۸۴ در واقع اعتراض مردم به این رویکرد اصلاح طلبان بوده است . دوری اصلاح طلبان از مشکلات و مطالبات بدنه جامعه نشان از آن دارد که این جریان می خواهد با نزدیکی خود به دولت تدبیر و امید این نقیصه را جبران و از آن برای رسیدن به مقاصد از پیش طراحی شده سود جوید .

 

شعار جمهوری ایرانی و اجرای بدون تنازل قانون اساسی !

عبدالله نوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: آنچه قطعي به نظر مي‌آيد اين است كه اجراي تمام اصول قانون اساسي حد وسط ندارد و در حساسيت داشتن نسبت به اصول قانون اساسي هم، افراط معنا ندارد. در شرايط كنوني تعريف اعتدال در يك جمله اجراي بدون تنازل تمام اصول قانون اساسي است.

این سخن سخن حقی است که نوری از آن اراده باطلی کرده است طبیعی است که همه اصول قانون اساسی باید نصب العین مردم و مقامات قرار گیرد و سخن این جا است که آیا عبدالله نوری که سابقه کیفری نیز در پرونده خود دارد می تواند از اجرای بدون تنازل قانون اساسی سخن گوید ؟ مگر دوستان عبدالله نوری نبودند که در خیابان ها شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر داده و از جمهوری ایرانی سخن گفتند ؟ آیا این شعارها عبور از دو رکن رکین قانون اساسی یعنی اسلام و ولایت فقیه نیست ؟

اصلاح طلبان امروز با کدام رویی از قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن سخن می گویند سوالی است که هنوز پاسخی برای آن نداده اند و ما همچنان صبورانه منتظر پاسخ آنان هستیم !

نظر شما