شناسهٔ خبر: 41827 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حداد عادل در مراسم به یاد اقبال مطرح کرد

نظر فرزند اقبال درباره رهبر انقلاب

غلامعلی حداد عادل 4 مراسم «به یاد اقبال» با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، محمدسرور مولایی، محمد بقایی ماکان، افتخار عارف حسین و جمعی از اقبال‌شناسان در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم مراسم بزرگداشت علامه اقبال لاهوری عصر چهارشنبه با حضور غلامعلی حداد  عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نورمحمد سفیر پاکستان ، محمدسرور مولایی، افتخار عارف حسین، رئیس موسسه فرهنگی اکو،  بقائی ماکان، اقبال‌پژوه و جمعی دیگر از اقبال‌شناسان، به همت موسسه فرهنگی اکو در محل این موسسه برگزار شد.

حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی به تمجید از شعر اقبال لاهوری پرداخت و گفت: شعر او واجد عنصر عمیق اندیشه بود و به فرهنگ پاکستان و زبان و ادب فارسی بنا و تعالی بخشید. ملت پاکستان امروز با مشکلات زیادی مواجه هستند و شنیدن اخبار ناگوار این کشور مرا غمگین می‌کند و همواره آرزوی آرامش و استقلال و آزادی این کشور را داریم.

تنها جایی که رهبر انقلاب در میان سخنرانی گریه کرد

حداد عادل ادامه داد: رهبر ما در طول ۳۵ سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد تنها یک بار در میان سخنرانی گریه کرد و آن هنگامی بود که درباره آلام مردم پاکستان در سیلی که در سال گذشته در این کشور آمده بود سخن می‌گفت. این نشان می‌دهد که مردم پاکستان جه جایگاه والایی در دل مردم ایران دارد.

مردم پاکستان با اندیشه‌های اقبال از شرایط دشوار عبور کنند

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار امیدواریم کرد که مردم پاکستان در این روزگار سخت برای عبور از شرایط دشواری که دارند از اندیشه‌های اقبال لاهوری کمک بگیرند. امروز کسانی در پاکستان خود را مدافع اسلام و مردم معرفی می‌کنند که اندیشه‌هایشان در مقابل اندیشه‌های عرفانی و اسلامی علامه اقبال لاهوری قرار دارد.

نظر فرزند اقبال درباره اقبال‌شناسی رهبر انقلاب

حداد عادل با اشاره به مراسمی که ۲۵ سال قبل در دانشگاه تهران برای بزرگداشت اقبال لاهوری برگزار شده بود اظهار کرد: برای همایش دکتر جاوید اقبال فرزند علامه اقبال لاهوری حضور داشت و سخنران اختتامیه آن مراسم آیت‌الله خامنه‌ای بود که در آن زمان ایشان رئیس جمهور ایران بودند. ایشان طی سخنرانی مفصلی به جایگاه اقبال و اندیشه‌های او پرداختند. فراموش نمی‌کنم که پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، دکتر جاوید اقبال گفتند اگر همه رهبران کشورهای اسلامی به اندازه آیت‌الله خامنه‌ای با اقبال آشنا بودند، امروز جهان اسلام وضع دیگری داشت. این نکته از عظمت اقبال نشان دارد.

وی کلامش را با شعری که ۴۰ سال پیش برای علامه اقبال لاهوری سروده بود به پایان رساند.

پس از سخنرانی حداد عادل افتخار عارف و سفیر پاکستان در ایران در میزگرد اقبال‌شناسی با حضور استادان بقائی ماکان، اکبر جباری، شاه‌منصور خواجه‌اف از کشور تاجیکستان، مصطفی دولتیار، قاسم صافی، محمد کیف‌دوز، محمدسرور مولایی و مصطفوی برگزار شد.

نظر شما