شناسهٔ خبر: 41683 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ماراتن 5 روزه ی مذاکرات به پایان رسید

تصویری تمام رخ از یک توافق بزرگ / ظریف : همه تحریم ها برداشته می شود / اوباما : بخش های مهم تحریم ها باقی است

مذاکرات هسته ای

سحرگاه امروز محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان خبر از توافق بزرگ هسته ای داد و تاکید کرد 1+5 حقوق هسته ای ایران از جمله غنی سازی را پذیرفته است ولی از سوی دیگر اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در سخنانی تاکید کردند سخنی از حق غنی سازی ایران در توافق نامه نیامده و بخش اعظم تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

به گزارش نماینده وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 بعد از پنج روز مذاکرات فشرده، بامداد یکشنبه رسما توافقنامه هسته‌ای را امضا کردند.

اشتون گفت که چهار روز مذاکرات داشتیم که در طی آن به توافق رسیدیم که به جلو حرکت کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای با ایران را دستاورد دیپلماتیک بزرگی دانست.

اشتون از ظریف تشکر کرد و گفت که ما بعد از مذاکرات فشرده امروز به توافق رسیدیم.

این مقام اتحادیه اروپا گفت دو طرف اقدامات اولیه‌ای را  به مدت ۶ ماه انجام خواهند داد و تعهدی برای رسیدن به یک راه حل نهایی خواهند داشت.

اشتون گفت ما توانستیم به خاطر احترام متقابل به این توافق برسیم.

پیام ظریف / غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد

 صبح امروز وزیر امورخارجه در پیامی خبر توافق هسته ای را تائید کرد .

در این پیام آمده است : ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت.

در ادامه این پیام تاکید شده است : غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.

همزمان «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از حصول توافق هسته‌ای خبر داد. این توافق بعد از 5 ساعت مذاکرات نفس‌گیر و فشرده بامداد یکشنبه به دست آمد.

مصاحبه مطبوعاتی وزیرخارجه / تصمیم گیری درباره پروتکل الحاقی در دست مجلس است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با حضور خبرنگاران ایرانی گفت: در اول مسیر هستیم این راه به طور جدی ادامه یابد نیازمند همدلی و همبستگی ملی هستیم.

وی درباره پروتکل الحاقی نیز عنوان کرد: در مرحله نخست درباره پروتکل بحثی نمی کنیم، تصمیم گیری درباره پروتکل در دست مجلس است. همکارهای با آژانس ادامه می یابد. حوزه های همکاری را با آژانس گسترش می دهیم که برخی نگرانی ها رفع شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی مذاکرات را بسیار دشوار خواند و با اشاره به تلاش تیم ایرانی، گفت: نهایتا مجموعه به این نتیجه رسیدند که تنها راه برخورد با مردم بزرگ ایران احترام متقابل و موضع برابر است.

وی با بیان اینکه برنامه هسته ای ایران ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: این برنامه شناسایی شده است و حق مردم ایران نسبت به فناوری صلح آمیز هسته ای در معاهده ان پی تی به عنوان حق غیرقابل انتظار مورد شناسایی قرار گرفته و ضرورت دارد کشورها مانعی بر آن ایجاد نکنند.

به تدریج تمام تحریم ها برطرف می شود

ظریف تصریح کرد: این برنامه ادامه می یابد و به تدریج تمام تحریم ها و تضییقات علیه مردم ایران به بهانه برنامه هسته ای رفع خواهد شد. با یک شروع جدی در شش ماه آینده و با مذاکراتی که به سمت رفع کلیه تحریم های  شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های دو و چند جانبه حرکت خواهد کرد در عین حفظ برنامه غنی سازی کشور، برنامه غنی سازی ادامه خواهد داشت و تولید اورانیوم 5 درصد در کشور به شکل گذشته ادامه می یابد.

هیچ یک ازمراکز غنی سازی تعطیل نمی شود / هیچ تحریمی اعمال نمی شود !

وی گفت: هیچ یک از مراکز غنی سازی تعطیل نمی شود و فردو و نطنز به کار خود ادامه می دهند و برنامه آب سنگین اراک با وضعیت کنونی ادامه می یابد و هیچ ماده ای از کشور خارج نمی شود و تمام مواد غنی شده در کشور می ماند. تحریم های موجود به سمت کاهش پیش خواهد رفت، هیچ تحریمی اعمال نخواهد شد، منابع مالی ایران بازخواهد گشت.

ظریف با ذکر این نکته که برنامه هسته ای ایران به سمت عادی شدن پیش می رود، افزود: یک بحران غیرضروری که بدخواهان ایران از آن بهره برداری می کردند به یاری خدا و با تلاش همه دست اندرکاران به سمت حل شدن پیش می رود. از مشتعل شدن آتش درگیری در منطقه جلوگیری شده و خواسته بدخواهان این مردم به سنگ خورد و دیدند که نمی توانند با دروغ، جوسازی و فریب مانع درج واقعیات درباره مردم ایران شوند.

وزیر خارجه ادامه داد: این موفقیت بزرگی است که تلاش های سردمداران رژیم صهوینیستی برای وارونه جلوه دادن برنامه صلح آمیز ایران و وارونه نشان دادن چهره مردم به تدریج خنثی می شود.

وی در خصوص ضمانت توافق صورت گرفته، گفت: این یک برنامه عمل در چهار صفحه است که متن انگلیسی آن بند ندارد و در سه مرحله تدوین شده که اهداف در آن به صورت دیباچه آمده و هم در گام اولیه، هم در قسمت اهداف و هم گام نهایی برنامه غنی سازی به رسمیت شناخته می شود.

ظریف افزود: این موفقیت بسیار مهمی برای مقاومت مردم ایران در مقابل همه فشارهاست که این فشارها نتواند برنامه غنی سازی را متوقف کند.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی در داخل این سند پیش بینی شده، این ضمانت اجرا را کمیسیون مشترک ایران و 1+5 خواند که نسبت به اجرای این توافق از سوی دو طرف نظارت خواهد کرد و افزود: این قدم شش ماهه است و این گام را به صورت حرکت مقطعی شروع نکردیم و به صورت هدف درازمدت شروع کردیم. هدفمان این است از طریق گام اول زمینه برای رفع مشکل به طور کامل فراهم شود.

در صورت بدقولی طرف مقابل امکان بازگشت هست

ظریف با ذکر این نکته که همه اقدامات در گام اول قابل بازگشت است، افزود: در صورتی هرگونه بدقولی و نقض عهد از طرف مقابل ببینیم که امیدوارم این گونه نباشد، امکان بازگشت هست. این گونه نیست که در شرایطی باشیم که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد یک طرفه آن را اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با چشم باز و با حراست کامل از حقوق مردم این آمادگی را داریم که اگر خدای نکرده به این نتیجه برسیم طرف مقابل از فرصت ایجاد شده عدول کرد، حتما انتخاب های دیگر را داریم.

حق غنی سازی ایران در ان پی تی پذیرفته شده

وی در خصوص اخبار رسانه های غربی مبنی بر اینکه حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده، گفت: حق غنی سازی ایران در معاهده ان پی تی به رسمیت شناخته شده،  متن سند کاملا واضح است و برنامه غنی سازی ایران ادامه خواهد یافت.

ظریف تصریح کرد: هر راه حلی شامل غنی سازی خواهد بود و معاهده ان پی تی حق ایران را به رسمیت شناخته است.

وی عنوان کرد: نباید فضاسازی های رسانه ای باعث شود دستاورد بزرگی که دنبال آن بودیم نادیده گرفته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اینکه آیا ساختار حقوقی تحریم ها تغییر یافته، گفت: تحریم ها کاهش می یابد و تحریم جدیدی اعمال نمی شود و به سمت لغو همه تحریم ها پیش می رویم.

وی با بیان اینکه تلاش می شود فضاسازی رسانه ای صورت گیرد، افزود: در چند هفته گذشته همه شاهد فشارهای تبلیغاتی بودیم. در برخی کشورهای غربی گروه های فشار نقش مهمی بازی می کنند، آنچه مهم است حرکتی است که صورت گرفته است. برخی این سند را بدترین معامله قرن خواندند. سند تغییری نکرده و توقع داریم تلاش شود حقایق مطرح شود.

تفسیر آمریکا مورد قبول اکثریت جامعه بین الملل نیست

اظهارات جان کری مبنی بر اینکه حق غنی سازی را به رسمیت نشناختیم، سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و ظریف در این باره عنوان کرد: من کاری به اظهارنظرهای کشورها ندارم. آمریکایی ها ادعا می کنند حقی را به عنوان غنی سازی به رسمیت نمی شناسند بلکه برنامه های غنی سازی را به رسمیت می شناسند.

وی عنوان کرد: تفسیر آمریکا از ان پی تی مورد قبول اکثریت جامعه بین الملل نیست، در سندی که مورد توافق قرار گرفت برنامه غنی سازی به عنوان جزیی از هر راه حل به رسمیت شناخته شده است. نمی خواهیم کسی این احساس را داشته باشد که برنامه های صلح آمیز ما اهداف غیر صلح آمیز دارند.

وی گفت که تحریم ها در سراشیبی قرار گرفته است.

اوباما : برای اولین بار توانستیم پیشرفت هسته ای ایران را متوقف کنیم

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز درباره توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 سخنرانی کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ابتدای سخنانش با گفتن اینکه دیپلماسی پنجره جدیدی به سوی جهانی جدید باز کرد توافق هسته‌ای با ایران را فقط یک گام اولیه اما دستاورد بزرگی دانست.

رئیس جمهور آمریکا گفت: برای اولین بار در 10 سال گذشته توانستیم گسترش برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و بخش‌هایی از آن را به عقب ببریم.

اوباما سپس به برخی از جزئیات توافقنامه هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت طبق توافق هسته‌ای، ایران برخی از سطوح غنی سازی را متوقف می‌کند، نمی تواند سانتریفیوژهای جدید را نصب کند، کار در رآکتور پلوتونیوم را متوقف می‌کند و با کارشناسان آژانس همکاری‌های بیشتری برای نظارت بر برنامه هسته‌ایش انجام می‌دهد.

 اوباما ادعا کرد اینها محدویت‌هایی هستند که جلوی دسترسی ایران به بمب اتم را می‌گیرند.

رئیس جمهور آمریکا در توضیح بیشتر درباره جزئیات توافق هسته‌ای با ایران گفت گام اول این توافق 6 ماه طول می‌کشد و پس از آن مذاکرات دیگری برای توافق نهایی با ایران خواهیم داشت.

 بخشش های تحریمی خواهیم داشت / بخش های مهم تحریم ها به جای خود باقی است

این مقام آمریکا به کاهش تحریم‌ها ایران اشاره کرد و گفت که ما توافق کردیم بخشش‌های تحریمی داشته باشیم.

طبق گفته رئیس جمهور آمریکا ایران قادر خواهد بود به بخشی از درآمدهای نفتی‌اش دسترسی داشته باشد.

وی افزود در عین حال، بخش های مهم تری از تحریم‌ها همچنان پابرجا خواهند بود.

رئیس جمهور آمریکا گفت در صورتی که در پایان 6 ماه به نتیجه نرسیم، این تخفیف‌ها را متوقف می‌کنیم.

کری : از حق غنی سازی ایران صحبتی نشده

وزیر خارجه آمریکا نیز در خصوص توافقات اولیه صورت گرفته بین گروه ۱+۵ و ایران در کنفرانس خبری ژنو سخنرانی کرد.

وی در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که بدون تصمیم ایران چنین توافقی حاصل نمی‌شد و البته ادامه داد که در توافق گام اول به هیچ عنوان نیامده که ایران حق غنی‌سازی دارد.

کری در ابتدای کنفرانس خبری خود تصریح کرد: در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل، اوباما از من و تیم من خواست که با هم همکاری کنیم که درباره نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران به یک راه‌حل برسیم. ماه گذشته، 1+5 به یک مذاکره سریع وارد شد تا با ایران به صورت جدی مذاکره کند. هدف این مذاکرات ساده است و آن این است که ایران ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ثابت کند و نشان دهد که به سمت تسلیحات هسته‌ای نمی رود.

وزیر خارجه آمریکا درباره توافق اولیه ایران و 1+5 در ژنو گفت: امروز ما در حال برداشتن یک گام جدی در جهت پاسخ به تمامی سوالاتی که در این سالها پیش آمده است، هستیم. ما این گام را در جهت توافق جامع‌تر برداشتیم تا جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران و غنی‌سازی ایران و توسعه از هم‌اکنون به بعد برنامه هسته‌ای ایران را بگیریم و در نهایت ثابت شود که که دیگر برنامه هسته‌ای ایران منطقه و کشورهای دیگر را تهدید نمی‌کند. اگر ایران بتواند این گام را بردارد به یک راه حل نهایی و جامع تر که دنیا را امن می کند، می‌رسیم.

توافق صورت گرفته امنیت اسرائیل را تضمین می کند / اختلافات اساسی خود را داریم

کری تأکید کرد: توافق حاصل شده یک گام اول است که برنامه هسته‌ای ایران را به عقب می برد، فاصله مدت زمانی که ایران احتیاج دارد که به بمب برسد، به عقب می برد، متحدان ما همچون اسرائیل را امن تر می کند این فرایند مشکل و دشواری بوده است و این فرایند سختی برای ما و متحدان ما بوده است و برای دولت ایران هم سخت بوده است.

وی تصریح کرد: فاز بعدی سخت تر و در عین حال تأثیر گذارتر خواهد بود در حالی که ما اختلاف اساسی خود را داریم و این باید حل بشود واقعیت این است که بدون تصمیم ایران نمی‌توانستیم به این توافق برسیم. ظریف به سختی تلاش کرد و ما به وضوح به این مسئله اعتقاد داریم و خیلی خوشحال هستیم که ایران چنین تصمیمی گرفت و از ظریف به خاطر این تلاش تشکر می‌کنیم.

کری گفت: ما باید به دنیا ثابت کنیم که ایران حرفی که در این سالها زده است و این بوده که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دارد، صحت داشته است و با توافق اولیه فرصتی را ایجاد کردیم که به توافق نهایی برسیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

تحریم ها ایران را پای میز مذاکرات آورد !

وی در ارتباط با تحریم‌ها گفت: ما معتقدیم که این تحریم‌ها هستند که ایران را به مذاکرات آوردند و در نهایت ما را به سوی مذاکرات جامع تر می برند اما این این تحریم ها به خودی خود هدف نبودند. هدف تحریم‌ها این بود که مذاکره داشته باشیم و این همان اتفاقی است که هم‌اکنون در حال رخ دادن است و هدف دیگر این است که یک توافق قوی و محکم برای چک کردن برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم.

کری تأکید کرد: ما خیلی واضح و صریح هستیم که هرکاری انجام می‌دهیم تا از تسلیحاتی شدن ایران جلوگیری کنیم. ما گفتیم که ترجیح می دهیم این مسئله از طریق یک راه‌حل صلح‌آمیز حل شود و در نتیجه در جهت این تلاش‌ها گام برداشتیم و و در آن مسیر حرکت کردیم.

جزئیات توافق از زبان کری / توقف غنی سازی بالای 5 درصد / به تاسیسات کلیدی دسترسی پیدا کردیم

وزیر خارجه آمریکا سپس به جزئیات این توافق پرداخت و گفت: اول اینکه این توافق، مهم‌ترین گوشه‌ برنامه هسته‌ای ایران را قفل می‌کند و جلوی پیشرفت آن را می‌گیرد به شکلی ذخیره اورانیوم غنی‌شده را کمتر می‌کند و طول دورانی که ایران به سمت بمب هسته‌ای ممکن است حرکت کند را افزایش می‌‌دهد. ما به تأسیسات کلیدی دسترسی پیدا می کنیم و با قطعیت بیشتر می توانیم تشخیص بدهیم که ایران به تعهدات عمل می کند. ایران توافق کرده است که غنی‌سازی بالای 5 درصد را متوقف می‌کند و همه ذخایر اورانیوم 20 درصد خود را از بین ببرد، به این شکل که در حالیکه ایران 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده دارد در ظرف 6 ماه آن را به صفر کیلوگرم برساند.

وی ادامه داد: ایران ذخیره 5 درصد خود را در 6 ماهه آینده افزایش نمی دهد، تأسیسات غنی‌سازی اضافی را نمی سازد، ایران سانتریفویوژ جدید نمی سازد و تأسیسات سوخت اراک را که هنوز ساخته نشده نمی سازد.

جان کری گفت: ایران پذیرفته برنامه خود را تحت نظارت بین المللی قرار بدهد و این گام اول بیشترین نگاه و چشم‌انداز را نسبت به برنامه هسته ای ایران به ما و جامعه بین الملل می دهد.

توافق نمی گوید ایران حق غنی سازی دارد

وی در بخش بعدی سخنانش تأکید کرد که این توافق گام اول نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد و در این سند به هیچ عنوان این مسئله اشاره نشده است. در چهار گوشه ان پی تی چنین چیزی مطرح نشده است و این سند هم نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد، این موضوع مورد توافق طرفین است و تحت توافق دو طرف است که معلوم شود این غنی‌سازی ادامه داشته باشد یا خیر.

بخش هایی از تحریم ها را بر می داریم / تحریم های برداشته شده قابل برگشت است

جان کری در خصوص امتیازاتی که به ایران واگذار می‌شود گفت: جامعه بین المللی بخش‌هایی از تحریم‌ها را برمی دارد و این تحریم‌ها طوری است که دوباره می‌توان آنها را اعمال کرد. ۴.۲ میلیارد دلار از درآمدهایی ایران که طبق تحریم‌های بین‌المللی در کشورهای خارجی بلوکه شده بود، آزاد می‌شود و ایران می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

وی همچنین گفت: یکسری تحریم‌های اعمال شده به واردات طلا، اتومبیل و پتروشیمی و فلزات گرانبها برداشته می‌شود و به طور بالقوه ۱.۵ میلیارد دلار به نفع ایران خواهد شد. به سود مردم ایران، اجازه تراکنش های انسان دوستانه می‌دهیم و این طبق قوانین آمریکا خواهد بود.

کری تأکید کرد که منبع جدید پول به ایران اضافه نمی‌شود و دسترسی ایران را به کالاها آسان ‌می‌شود و از اول هم قرار نبود این کالاها تحریم شود.

مهندسی تحریم ها ادامه خواهد داشت !/ برنامه هسته ای ایران نمی تواند جلو برود

با این حال وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که مهندسی اصلی اوباما بر روی تحریم ها همچنان ادامه دارد که شامل نفت و سرویس‌های مالی خواهد بود. در این ۶ ماه تحریم نفتی جای خودش می ماند که همین تحریم‌ها ۲۵ میلیارد دلار درآمد ایران را تحت تأثیر قرار می دهد. طبق این توافق، ایران به ۴.۲ میلیارد دسترسی پیدا می‌کند ولی ۱۶ میلیارد دلار از فروش نفت ایران بلوکه است.

کری گفت: این فقط یک گام اول است که تضمین می‌کند در حالیکه گام دوم را برمی داریم و به سوی راه‌حل جامع می رویم ولی برنامه هسته‌ای ایران نمی تواند به جلو برود.

افزایش تحریم ها ایران را به فروپاشی سوق نمی دهد / تحریم ها پیشرفت های هسته ای ایران را تشدید کرد

وی به برخی مخالفت‌هایی که ممکن است با این توافق وجود دارد اشاره کرد و گفت: آنهایی هستند که معتقدند این توافق کامل نیست. آْنها نیز مسئول هستند که بگویند که چه جایگزینی بهتر است. شاید بگویند افزایش فشارها را آنقدر باید زیاد می‌کردیم که در نهایت ایران به سوی فروپاشی سوق پیدا کند اما تحت هیچ شرایطی و طبق نظر کارشناسان این امر اینطور نیست اگر ما تحریم‌ها را بیشتر کنیم ایران پیشرفت هسته‌ای بیشتری پیدا می‌کند و اسرائیل بیشتر تهدید می‌شود و ایران می‌توانست سانتریفویوژهای بیشتری بسازد و اوباما معتقد است که این راه حل موفق نیست.

کری سپس مثالی آورد و گفت: در سال ۲۰۰۳، ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت و در آن زمان ایران پیشنهادی داد که با آن موفق نشد و هم‌کنون تعداد سانتریفیوژهای ایران پیشرفت زیادی داشته است. اگر تحریم‌ها را افزایش می‌دادیم و به سیاست خود و انجمن جامعه بین‌المللی هیچ کمکی نمی‌شد و اتحاد بین‌المللی ضعیف می‌شد و اگر به تحریم‌ها در حالیکه ایران تمایل به مذاکره دارد، ادامه بدهیم، اتحاد بین‌المللی از بین می‌رود.

هیگ : توافق امضا شده برای تمام دنیا خوب است

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه بعد از امضای رسمی توافقنامه میان ایران و گروه 1+5، این توافق را برای تمام دنیا خوب توصیف کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشته است: توافقی که با ایران امضا شد برای تمام دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه و خود مردم ایران خوب است.

هیگ در بخشی دیگر از این پیام «توافقنامه گام اول» با ایران را «مهم و دلگرم‌کننده» توصیف کرده و گفته است بنا بر این توافق برنامه هسته‌ای ایران برای مدت 6 ماه گسترش نمی‌یابد و در برخی موارد عقب نیز می‌رود.

وی همچنین تأکید کرده است که این توافق نشان داد «می‌توان با ایران تعامل کرد و از طریق دیپلماسی موضوعات دشوار را حل کرد».

وی مذاکرات را بسیار دشوار توصیف کرد و گفته است از فردا کار دشوار اجرا توافق آغاز می‌شود.

نظر شما