شناسهٔ خبر: 41637 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو کمیسیون سیاست خارجی :

اورانیوم‌های 20 درصد هرگز از ایران خارج نمی شود

عوض حیدرپور عوض حیدرپور با تأکید بر اینکه اورانیوم‌های 20 درصد غنی‌شده به هیچ عنوان از کشور خارج نخواهند شد، گفت: ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به منظور رفع نیازها، اولین خط قرمز نظام است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5، اظهار داشت: اولین خط قرمز نظام این است که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به منظور رفع نیازهای صلح‌آمیز ادامه می‌یابد.

 

وی افزود: نیازهای ما برای فعالیت‌های هسته‌ای فعلاً سه دسته است، یکی تأمین اورانیوم مورد نیاز برای سوخت رآکتور اتمی بوشهر که اورانیوم غنی‌شده زیر 5 درصد نیاز دارد، دومی تأمین اورانیوم 20 درصد غنی‌شده برای سوخت رآکتور تهران و سومی تأمین اورانیوم غنی‌شده برای فعالیت‌های تحقیقاتی.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد را برای تأمین نیازهایش همچنان در داخل کشور ادامه می‌دهد، متذکر شد: غربی‌ها باید بدانند اورانیوم‌های 20 درصد غنی‌شده نیز در داخل کشور باقی می‌مانند و به هیچ عنوان از کشور خارج نخواهند شد.

 

وی ادامه داد: بازرسی‌های نوبه‌ای و آنی هم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد انجام دهد، بی‌حساب و کتاب و بدون حد نخواهد بود و حتماً بازرسی‌ها باید در چارچوب مقررات NPT باشد و فقط می‌توانند از تأسیسات هسته‌ای ما بازدید کنند و به هیچ عنوان نمی‌توانند از مراکز غیر از مراکز اتمی ما بازدید کنند.

 

به گفته نماینده شهرضا، حفظ مراکز اتمی کشورمان که در حال فعالیت هستند، نیز چهارمین خط قرمز نظام است مانند سایت هسته ای فردو، UCF اصفهان، آب سنگین اراک و سایت نطنز؛ سانتریفیوژهایی که هم‌اکنون در مراکز اتمی مشغول فعالیت هستند و اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنند، هیچ‌کدام از این مراکز در جمهوری اسلامی ایران تعطیل نخواهند شد و این سانتریفیوژها هم طبق روال قبل به کار خود ادامه می‌دهند و کاهش این سانتریفیوژها هم شدنی نیست و طرف غربی باید این موارد را مورد توجه قرار دهد.