شناسهٔ خبر: 41548 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

دستاورد بزرگ تاکتیک رهبری

نرمش قهرمانانه و رشد استکبارستیزی در مطبوعات اصلاح طلب

روزنامه های اصلاح طلب 4 شاید پیش از این کسی باور نمیکرد روزنامه هایی نظیر شرق، اعتماد، آرمان، آفتاب یزد و ... حتی یک کلمه علیه دولت فرانسه بنویسند. تا پیش از این کشور مهندس ایفل و دکتر گیوتین همواره مورد تقدیس جریان روشنفکری داخل بوده است.

به گزارش «نماینده» مسیر مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم در همین سه ماهه نخست، با فراز و نشیب هایی که داشت به سمتی هدایت شد که امروز حتی جریان های سیاسی که نسبت به حسن نیت غربی ها شک نداشتند، اکنون صریح و آشکار علیه رفتارهای غیر قابل توضیح غربی ها موضع می گیرند.

 

شاید پیش از این کسی باور نمی کرد که رسانه ها و روزنامه هایی از قبیل شرق، اعتماد، آرمان، آفتاب یزد و ... حتی یک خط از مطالب خود را علیه کشور مهد دموکراسی و آزادی های مدنی منتشر نمایند. فرانسه، کشور مهندس ایفل و دکتر گیوتین همواره مورد تقدیس جریان روشنفکری داخل بوده است و همانند اتوپیای جهان غرب یعنی آمریکا از پایه های اصلی آینده تاریخ محسوب می شد.

 

اما این سمبل پوشالی به یکباره با رویکرد غیر اصولی فرانسه در مذاکرات ژنو ۵ فرو شکست و از آن روز در یکایک رسانه های منتسب به جریان دوم خرداد و جریان هایی که طالب سازش یکجانبه ایران در مقابل زیاده خواهی قدرت های غربی بودند، شاهد کنار کشیدن نقاب های شیک اما استعماری این قدرت ها باشیم.

 

روزنامه های دوشنبه 27 آبانروزنامه شرق در چندین شماره اخیر خود و بعد از کارشکنی های فابیوس وزیر خارجه فرانسه در ژنو تقریبا در تمام شماره های خود علیه دستگاه دیپلماسی فرانسه فعالیت کرده است. شرق امروز در واکنش به سفر رئیس جمهور فرانسه به تلاویو در آستانه مذاکرات ژنو از این تیتر استفاده نموده است: «اخلالگر مذاکره ژنو در اسرائیل».

 

روزنامه شرق البته علاوه بر این گفت و گویی با سفیر سابق فرانسه در تهران انجام داده و با سوالاتی حساب شده و دقیق فرانسوا نیکولو را به چالش کشیده است.

 

شرق در بخشی از گفتگوی خود با نیکولو از وی پرسیده است: اما ظاهرا ایران تنها کشوری است که در زمینه توسعه صلح آمیز هسته ای تحت فشارهای مختلف قرار دارد و با بقیه کشورهای عضو ان‌پی‌تی تاکنون، چنین رفتاری نشده است؟

 

نیکولو در پاسخ ضمن تایید نظر روزنامه شرق می افزاید: بله درست است. شما حق دارید. اما همان‌طور که می‌دانید ایران در منطقه‌ای بسیار آشوب‌زده قرار دارد و در بین امضا‌کنندگان ان‌پی‌تی کشوری که توانسته باشد چنین فناوری حساسی را آن‌هم در منطقه‌ای با چنین حساسیت بالا توسعه دهد، وجود نداشته است. شاید به همین دلیل هم در مورد ایران تا این حد انتظارات بالاست.

 

در ادامه نیکولو با اشاره خبرنگار شرق به ماجرای تاسیسات هسته ای فرانسه در دوره شیراک مواجه می شود. شرق از وی می پرسد: همان‌طور که می‌دانید در سال ۱۹۹۵ زمانی که «ژاک شیراک» به ریاست‌جمهوری رسید، وی باوجود اعتراضات بین‌المللی تصمیم به انجام آزمایش هسته‌ای گرفت و تا اتمام تعداد آزمایش‌های مورد نیاز برای ورود به مرحله تست‌های آزمایشگاهی، به اعتراضات جهانی وقعی ننهاد. از طرفی شاهد چنین برخوردهایی در قبال ایران هستیم. این حالت یک بام‌ودوهوایی که برخی در ایران احساس می‌کنند را چگونه می‌توان توضیح داد؟

 

نیکولو باز هم حق را به خبرنگار می دهد و می گوید: شما حق دارید. چنین احساسی منطقی است. اما از زمان خلقت آدم و حوا این یک بام‌ و دو هوایی وجود داشته است.  بنابراین وضعیت هر کشوری خاص است. شرایط ایران خاص است. ایران کشوری است که به دلیل موقعیت منطقه‌ای پیچیده که در آن قرار گرفته است دارای وظیفه‌ای بین‌المللی است و من تصور می‌کنم که ایران متوجه این مطلب هست و مذاکره‌کنندگان فعلی نیز به این موضوع که باید بیش از کشورهای دیگر درمورد استفاده صلح‌آمیز از فناوری‌های حساسی که می‌خواهد توسعه دهد، تضمین‌هایی را به جامعه بین‌المللی دهند، کاملا واقفند.

 

اما چالشی ترین بخش این گفت و گو در انتهای آن صورت می گیرد که سفیر سابق فرانسه در تهران در مورد اسرائیل مورد سوال قرار می گیرد: آیا می‌توان انتظار خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتارجمعی را داشت؟

 

بله دقیقا من تصور می‌کنم که توافقی خوب با ایران می‌تواند گام مهمی در این جهت باشد. در این خصوص با امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه گام مهمی در منطقه برداشته شد و اگر با ایران نیز به توافقی خوب دست یابیم این توافق نیز گام مهم‌تر دیگری در این جهت خواهد بود و این گام‌ها به‌نظرم می‌تواند فضای جدیدی را در منطقه ایجاد کند و به این ترتیب ما روزی به این هدف خواهیم رسید.

نظر شما