شناسهٔ خبر: 41425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

مواضع فرانسه تمجید جنگ‌طلبها را برانگیخت

بخاطر فرانسه خدا را شکر میکنیم

فابیوس 4 اقدامات و مواضع وزیر خارجه فرانسه که به عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای اخیر منجر شد، تمجید گروههای تندرو و حامیان صهیونیستها را برانگیخته است.

به گزارش «نماینده» به نقل از فارس، ایران و گروه ۱+۵ روز پنج‌شنبه دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را در فضایی مثبت آغاز کردند. این فضای مثبت بعد از سفر ناگهانی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و همتایان اروپایی‌اش به ژنو برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، تشدید هم شد. با این حال، مواضع سخت گیرانه و تکرار اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از زبان «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه، موجب شد تا این دور از گفت‌وگوها بدون دستیابی به توافق، پایان یابد.

 

این اقدام فرانسه که بسیاری آن را هدفمند دانسته‌اند، با ابراز رضایت نتانیاهو و جنگ‌طلب‌های کنگره آمریکا همراه شد.

 

مک کین 5«جان مک‌کین» از اصلی‌ترین حامیان تشدید فشارها و حتی اقدام نظامی علیه ایران، یکی از اولین کسانی بود که به تشویق فرانسوی‌ها پرداخت. این سناتور جمهوری‌خواه، بعد از مشخص شدن نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های فرانسه، در صفحه توئیتر خود نوشت: زنده باد فرانسه! فرانسه این شجاعت را داشت که از امضای یک توافق هسته‌ای بد جلوگیری کند.

 

 

میرحبیب 5«میر حبیب» نماینده اسرائیلی پارلمان فرانسه نیز در جریان مذاکرات با فابیوس تماس گرفته و ضمن تمجید از مواضع وی، نسبت به اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران در صورت توافق هسته‌ای بد با تهران هشدار داده است.

 

حبیب به فابیوس گفته است: من می‌شناسمش (نتانیاهو را) ... اگر موضع سختگیرانه‌تری نگیرید، نتانیاهو به ایران حمله می‌کند. من می‌دانم. من می‌شناسمش، اگر می‌‌خواهید از جنگ جلوگیری کنید، باید سخت‌گیرتر باشید.

 

فابیوس روز شنبه در حالی که بسیاری دستیابی به توافق هسته‌ای را بسیار محتمل می‌دانستند، در مصاحبه با رادیو فرانسه نسبت به حصول توافق ابراز تردید کرد و گفت پاریس وارد بازی احمقانه نمی‌شود. وی توقف ساخت نیروگاه اراک و خروج ذخایر اورانیوم ۲۰درصد از ایران را شرط توافق با ایران اعلام کرد.

 

لینزی گراهام 5«لینزی گراهام» دیگر سناتور جنگ‌طلب آمریکایی هم که به شدت تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها در کنگره را پیگیری می‌کند، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته است: به خاطر فرانسه خدا را شکر می‌کنیم. به خاطر این گام به عقب سپاسگذاریم. فرانسوی‌ها دارند رهبران خوبی در خاورمیانه می‌شوند.

 

وی افزود: هراس من از این است که وضعیتی مثل کره شمالی در خاورمیانه به وجود بیاوریم، که مدام با ایران مذاکره کنیم و یک روز بیدار شویم و با ایرانی مواجه شویم که دارد هسته‌ای می‌شود.

 

نتانیاهو 5«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هم از اقدام فرانسه تمجید کرده و گفته است اطمینان دارد که می‌تواند ۱+۵ را از یک «توافق بد» با ایران بازدارد.

نظر شما