شناسهٔ خبر: 41381 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سجادی در دفاع از برنامه‌های خود:

از استعفایم در سال ۸۲ دفاع نمیکنم

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: امیدوارم با کمک ورزش قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان را در سالجاری تدوین و تصویب کنیم چرا که در حال حاضر قانونی در این وزارتخانه اجرا می‌شود که در سال ۵۰ به تصویب رسیده است.

نصراله سجادیبه گزارش «نماینده» به نقل از تسنیم، سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود خطاب به نمایندگان اظهار داشت: بنده در سال ۵۸ به عنوان یک معلم در آموزش و پرورش استخدام شدم و در سال ۶۰ با ابلاغ و دستور شهید باهنر افتخار خدمت‌گذاری در سمت مدیرکلی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش را پیدا کردم و در طول ۵۲ ماه در وزارت آموزش و پرورش در این سمت توفیق خدمت داشتم.

 

وی ادامه داد: همه تلاشم این بود که با توجه به نگاه جدی مورد نظر انقلاب اسلامی بتوانم این نگاه را در حوزه ورزش آموزش و پرورش پیاده کنم و در آن سالها با چاپ نشریه "ورزش و ارزش" بر مسائل ارزشی تاکید داشتم.

 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در آن سالها در خدمت بسیاری از دوستانی که اکنون نماینده مجلس هستند، بودم و از آن سال‌ها افتخار آشنایی آنها را داشتم و در آموزش و پرورش نیز با همکاری این دوستان کار را جلو بردیم. همچنین در سال ۶۴ و ۶۵ رئیس فدراسیون فوتبال بودم و در همه این سال‌ها توفیق داشتم که به جوانان خدمت کنم.

 

سجادی افزود: چه در دورانی که در آموزش و پرورش بودم و چه در دورانی که به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمدم، همواره با جوانان سروکار داشتم و توفیق داشتم که در ۶ دوره بازی‌های آسیایی به عنوان سرپرست کاروان جمهوری اسلامی، جوانان را در بازی‌های آسیایی هدایت کنم. همچنین در ۵ دوره بازی‌های المپیک نیز توفیق خدمت به جوانان را داشتم، بنابراین آشنایی زیادی با جوانان و روحیات آنها و نیازهایشان دارم.

 

وی با اشاره به حضور خود در بحث کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس گفت: طی چند روزی که در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس حضور داشتم، متوجه شدم که دغدغه اصلی نمایندگان مجلس در مسئله ورزش و جوانان، مغفول ماندن بحث جوانان است؛ البته بهتر می‌دانید که بر اساس مصوبه مجلس در سال ۸۹ وزارت ورزش و جوانان تأسیس شد اما طی ۲ سال گذشته تنها عنوان این بخش تغییر یافت و اتفاق خاصی صورت نگرفت و ما هنوز در وزارت ورزش و جوانان قانون سال ۵۰ را اجرا می‌کنیم، یعنی ۴۲ سال است که از تصویب این قانون می‌گذرد.

 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اضافه کرد: علاوه بر اینکه حوزه مهم جوانان نیز به بحث ورزش اضافه شده، اما پیش‌بینی خاصی برای آن نشده است به جز یک منشور جوانان که اکنون در حال اجرای آن هستیم؛ بنابراین ظرفیت کنونی وزارت ورزش و جوانان به اندازه‌ای نیست که بتواند جوابگوی توسعه جمعیت و ساختار کنونی کشور شود. لذا امیدوارم با کمک شما نمایندگان هرچه زودتر قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان را آماده کرده و در سال جاری به مجلس بیاوریم.

 

سجادی در ادامه سخنان خود گفت: بنده توفیق داشتم که ۳۲ سال در جمهوری اسلامی ایران کار مدیریتی انجام دهم و در واقع در نظام جمهوری اسلامی پا گرفتم و پیشرفت کردم و توانستم یاد بگیرم. بنابراین امیدوارم که با برنامه‌های خود که البته تنها به بیان راهبردها و عناوین در آن اشاره کردم، بتوانم در خدمت جوانان و ورزش کشور باشم.

 

وی افزود: امیدوارم با همکاری نمایندگان مجلس و دیگر کارشناسان بتوانیم بر اساس راهبردهایی که در برنامه‌های خود به آنها اشاره کردم، برنامه‌ای تدوین و تصویب کنیم که در ۴ سال آینده بر اساس آن عمل کرده و در خدمت پیشرفت ورزش و پاسخگوی نیازهای جوانان باشیم.

 

سجادی با اشاره به برنامه‌های خود گفت: در برنامه‌ای که به شما ارائه کردم دو استراتژی مربوط به جوانان است که ذیل آن هفده برنامه عملیاتی نوشته شده، یک راهبرد به ورزش همگانی یک راهبرد به ورزش قهرمانی، یک راهبرد به محیط قانونی و حقوقی و یک راهبرد نیز به مسائل اقتصادی و منابع مالی مربوط است که متاسفانه از این نظر وضعیت خوبی نداریم.

 

وی در مورد اهمیت ورزش همگانی گفت: سلامت نفس، تندرستی، نشاط، جلوگیری از مفاسد اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به وسیله ترویج ورزش همگانی محقق می‌شود. اصل کار همین ورزش همگانی است، چرا که ورزش قهرمانی محدود است و برای ترویج ورزش همگانی نیز همایش‌هایی برگزار شده، اما برای اینکه این نوع ورزش عمومیت پیدا کند، نیاز به تعامل با دستگاه‌های مختلف است. وزارت آموزش و پرورش و علوم نیز کمک زیادی می‌توانند بکنند و شما نمایندگان نیز که دغدغه ورزش همگانی را دارید، باید دست ما را بگیرید و کمک کنید. البته بودجه ما محدود است و به ورزش قهرمانی نیز کفاف نمی‌دهد.

 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ورزش قهرمانی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ورزش قهرمانی اگر خوب هدایت شود، دستاوردهای خوبی را در سطح ملی و بین‌المللی خواهد داشت و دغدغه برخی دوستان در خصوص فساد، رانت، رعایت نکردن اخلاق در ورزش حرفه‌ای است که امیدواریم بتوانیم این موضوع را با کمک شما حل کنیم. ما در این زمینه عزمی راسخ داریم.

 

سجادی با بیان اینکه همه ورزشکاران درگیر رعایت نکردن اخلاق و رانت و فساد نیستند، گفت: ورزشکاران خوبی نیز در کشور داریم که رسانه‌ها باید به کمک بیایند و افرادی که جوانمردانه در میدان‌های ورزشی اخلاق ورزشی را رعایت می‌کنند، برجسته کنند.

 

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی در کشور مهیا نیست، افزود: ما با سیستم گلخانه‌ای عمل می‌کنیم که با جمعیت ۷۵ میلیونی کشور مطلوب نیست.

 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مورد توجه به مناطق محروم نیز اظهار داشت: چون از لحاظ بودجه در تنگنا هستیم، آن را محدود به ورزش قهرمانی کردیم. لذا مناطق محروم، محروم‌تر ماندند. البته ساخت وسازهای زیادی انجام شد که چندبرابر انقلاب است، اما به این دلیل که استقبال جوانان به ورزش زیاد است، این ساخت و سازها کم است.

 

سجادی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ طرح ناتمام روی زمین باقی مانده و ما آمادگی داریم مردم را به کمک بیاوریم که نیاز به مصوبات قانونی دارد.

 

وی در خصوص تعامل با سایر وزارتخانه‌ها گفت: این وزارتخانه وظیفه دارد که به فکر اوقات فراغت جوانان نیز باشد، اما این وزارتخانه به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و ما قصد داریم شورای عالی جوانان را که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، احیا کنیم که در این صورت می‌توانیم در تخصیص منابع و برنامه‌ریزی هماهنگ با سایر دستگاه‌ها عمل کنیم.

 

وزیر پیشنهادی ورزش با بیان اینکه وضعیت خوبی را در فدراسیون‌های ورزشی نداریم، اظهار داشت: عده‌ای با رانت و عده‌ای نیز به دنبال مسائل سیاسی به فدراسیون‌ها آمدند و از ۵۰ فدراسیونی که داریم در حال حاضر ۱۴ فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند. با شناختی که از همکاران داریم، این مشکلات را حل خواهیم کرد و قول می‌دهم در دوره‌های ۴ ساله انتخابات هر فدراسیون برگزار شود تا این موارد تکرار نشود. تلاش خواهیم کرد نیروههای متعهد، متخصص، تحصیل‌کرده و دلسوختگان انقلاب اسلامی را بیاوریم و از مسائل سیاسی به دور باشیم.

 

سجادی خاطر نشان کرد: در ادارات کل استان‌ها نیز همینطور عمل خواهیم کرد، چرا که ورزش فقط محدود به تهران و خیابان سئول و دو تیم فوتبال نیست. ولی در سال‌های گذشته چندان به استان‌ها توجه نکردیم و ما امیدواریم در استان‌ها نیز مدیرانی بیاوریم که ورزش استان‌ها را پیش ببرند.

 

وی تصریح کرد: مشکل علمی در ورزش نداریم، اما بین تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها و نیاز دستگاه‌های ورزشی فاصله داریم که باید به سمتی برویم که به دانشگاه‌ها سفارش دهنده باشیم و با شناختی که نسبت به دانشگاه‌ها دارم، این مسئله را پیگیری خواهم کرد.

 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به ورزش جانبازان و معلولان گفت:  بخش عظیمی از جانبازان و معلولان را داریم که در بازی‌های پاراآسیایی و پاراالمپیک افتخارآفرینی کردند، اما در سایه دیگر ورزشکاران قرار گرفتند و ما قصد داریم به ورزش جانبازان و معلولان خصوصا در حوزه قهرمانی و همگانی توجه کنیم.

 

سجادی افزود: فرصت بسیار کمی نیز برای حضور در رویدادهای بین‌المللی داریم که یکی از آنها بازی‌های آسیایی سئول است که ما برای آن برنامه داریم.

 

وی در پایان به سوال برخی نمایندگان نسبت به استعفایش اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان در کمیسیون‌ها و همچنین در صحن مجلس در مورد استعفای بنده در سال ۸۲ سوال کردند که در جواب می‌گویم بنده یک مدیر حرفه‌ای و نه سیاسی هستم که در این ۳۲ سال به کشور خدمت کردم و سرباز امام راحل و رهبر انقلاب بودم. بنده را همه می‌شناسند که یک مدیر ورزشی و حرفه‌ای هستم. از استعفا و چنین حرکتی نیز نه دفاع می‌کنم و دفاع خواهم کرد، چرا که اتفاقی است که افتاده اما اگر به بنده رای بدهید با پشتیبانی شما کار خواهم کرد.

نظر شما