شناسهٔ خبر: 41371 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آخرین بازتابهای داخلی مذاکرات ژنو ۵

فابیوس 2 نیمه کاره ماندن نشست پنجم ژنو به دلیل پاره ای از اختلافات جدی عکس العمل های متفاوتی در رسانه های داخلی داشت.

به گزارش «نماینده» نیمه کاره ماندن نشست پنجم ژنو به دلیل پاره ای از اختلافات جدی عکس العمل های متفاوتی در رسانه های داخلی داشت:

 

روزنامه اعتماد

روزنامه های شنبه 18 آبانیکی از تامل برانگیز ترین واکنش ها تیتر امروز روزنامه اعتماد بود: «توافق در تعلیق». روزنامه اعتماد ضمن اشاره به بی نتیجه ماندن مذاکرات روز سوم این نشست تیتری را انتخاب کرد که دو روی یک سکه را نشان می دهد. به نظر می رسد انتخاب تیتر توافق در تعلیق بیش از آنکه منظور رسمی این روزنامه یعنی تعلیق مذاکرات تا ۱۰ روز آینده را بدهد، بیشتر بار غیر رسمی تعلیق فعالیت های هسته ای ایران را به اذهان متبادر می سازد.

 

 

 

روزنامه شرق

روزنامه های شنبه 18 آباناین روزنامه تیتر «خسته اما امیدوار» را انتخاب نمود و به گفتگوی خبرنگار خود با ظریف اشاره کرد. ظریف به خبرنگار شرق در مورد احتمال کاهش روابط تهران – پاریس گفت: «ما دنبال توسعه روابط با فرانسه هستیم، وقتی با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم فرانسه پیشتاز بود امیدورایم این نقش مثبت ادامه یابد امیدواریم در داخل کشور همصدایی با رژیم اسرائیل نداشته باشیم و با هم همراه باشیم.»

 

 

روزنامه آرمان

روزنامه های شنبه 18 آبانآرمان بی نتیجه ماندن مذاکرات را به عهده فرانسه دانست و نوشت: «آمریکا نرم شد، فرانسه علم مخالفت بلند کرد». روزنامه آرمان به ارتباطات گستره دیپلمات های سعودی با وزیر خارجه فرانسه اشاره نمود و ساز ناکوک فرانسه را بی تاثیر از دخالت عربستان ندانست.

 

 

 

روزنامه کیهان

کیهان 5وزیر خارجه فرانسه بعد از ورود به ژنو موضع سرسختانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران گرفت اما مواضع سیاسی و رسانه‌ای انگلیس تا حد زیادی متفاوت بود. سه روز پیش از آغاز این دور از مذاکرات، جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو ارشد مجلس عوام در مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی، مواضع غرب در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران را نادرست دانست و سیاست‌های غرب از جمله انگلیس در فاصله نهضت تنباکو (۱۲۶۶ ش) تا پرونده‌های هسته‌ای ایران را استعماری دانست. همزمان با سخنان استراو اظهارات مشابهی هم از سوی هیگ وزیر خارجه انگلیس بیان شده که ظاهراً با مواضع آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها ناهمخوان است. هیگ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت باید رابطه‌ای میان همراهی ایران و لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد وگرنه مذاکرات با بن‌بست مواجه می‌گردد. اظهارات استراو و هیگ این تلقی را پیش می‌آورد که در گروه شش یک شکاف عمده به ضرر آمریکا به وجود آمده است و چهار کشور روسیه، چین، آلمان و انگلیس مایلند به بحث‌های موجود خاتمه دهند و فضای جدیدی را تجربه نمایند دولت انگلیس سعی کرد تا جایگاه انگلیس را در مذاکرات مستحکم نموده و وزنه کشور خود را سنگین‌تر و موثرتر گرداند.

 

تابناک به قلم محسن رضایی

محسن رضایی 5تیم مذاکره‌کننده‌‌ ‌در رسانه‌ها و همه کسانی که خود را در جبهه مبارزه دیپلماتیک ملت ایران احساس می‌کنند، باید به فکر پیروزی در مذاکرات باشند. امروز دیگر غرب (۱+۵) نمی‌تواند بهانه‌های گذشته را داشته باشد. امروز ایران با یک پیشنهادی که تقریبا مورد موافقت ۱+۵ قرار گرفته روبه‌روست ‌و به همین دلیل، از جان کری و وزرای خارجه اروپایی خواسته شده تا به مذاکره‌کنندگان بپیوندند و وارد مذاکرات شوند.

 

 

 

رجانیوز

رجا نیوز 5چماق آمریکایی در دست وزیر خارجه فرانسه قرار گرفت. خواسته‌ های جدید و غیرمنتظره غرب برای امتیازگیری بیشتر با تقسیم کار در دقیقه ۹۰ رخ داد. ظاهرا گروه ۱+۵ خود را برای لغو مقادیر ناچیزی از تحریم ها آماده کرده بوده است که با میزان مورد تقاضای ایران فاصله جدی دارد. در واقع ایران خواهان تعدیل تحریم ها به نحوی است که ارزش واگذاری امتیازهای جدی فنی را که روی میز گذاشته داشته باشد. طبعا مهم ترین حوزه ای که ایران خواستار لغو تحریم آن است حوزه تحریم های بانکی و تحریم خرید نفت ایران است.

 

 

 

روزنامه ابتکار

روزنامه های شنبه 18 آبانماراتن نفس گير مذاكرات و چانه‌زني‌هاي محمدجواد ظريف وزيرخارجه كشورمان با وزير خارجه آمريكا در حضور كاترين اشتون و وزراي خارجه كشورهاي اروپايي در طول جمعه شب و صبح و عصر روز شنبه ساعت‌ها به طول انجاميد. گفت وگوهاي هسته اي ظريف و جان كري را مي‌توان ركوردي تازه در مذاكرات بدون تنفس ديپلمات‌هاي جهان لقب داد. مذاكرات جمعه شب وزرا پنج ساعت به طول انجاميد و صبح و عصر روز گذشته هم اين مذاكرات در چند مرحله و با حضور وزراي خارجه سه كشور اروپايي و روسيه و آمريکا ادامه داشت. با اين حال خبرهاي رسيده حكايت از آن دارد كه اين بار ساز اصلي مخالفت براي حصول توافق در ژنو نه از واشنكتن كه از پاريس كوك شده است.

نظر شما