شناسهٔ خبر: 41364 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

گزیده نطق روحانی در صحن علنی مجلس:

وزرای پیشنهادی قبل، رای خوبی برای پستهای پایین تر دارند

حسن روحانی 4 روحانی در خصوص سرکار آمدن وزرایی که موفق به کسب اعتماد مجلس نشدند در سایر پستها گفت: فردی که ۴۰ درصد حمایت نمایندگان را دارد مطمئناً برای سمتهای پایینتر از وزارت رأی خوبی دارد و این رأی پشتوانه فعالیت سیاسی این عزیزان خواهد بود.

مجلس 1به گزارش «نماینده»، حسن روحانی در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره داشت: دوست داشتیم در همان ۲۴ مرداد همه وزرای معرفی شده رأی اعتماد می‌گرفتند و ما می‌توانستیم کار را با برنامه ریزی دقیق آغاز کنیم.

 

محورهای مهم سخنان رئیس جمهور در ادامه آمده است:

 

نمایندگان در چارچوب مصالح، قانون و آئین‌نامه داخلی مجلس عمل می‌کنند و ما از این نظر گله‌ای نداریم.

 

مطالبی که در جلسه رأی اعتماد صالحی امیری گفته شد می‌توانست با بیان نرمتری مطرح شود و این حق طبیعی او بود که از خودش دفاع کند.

 

عدم حاشیه‌پردازی در مجلس از سوی صالحی‌امیری همان خط مشی دولت بود که وی نیز آن را دنبال کرد.

 

فردی که ۴۰ درصد حمایت نمایندگان را دارد مطمئناً برای سمت‌های پایین‌تر از وزارت رأی خوبی دارد و این رأی پشتوانه فعالیت سیاسی این عزیزان خواهد بود.

 

گاهی شیوه مجلس در انجام وظیفه قانونی اش به به گونه‌ای است که بدخواهان ممکن است سوء استفاده و تعبیر به تضعیف دولت یا حتی تخریب کنند البته روشن است دولت می‌خواهد تعامل بسیار نزدیکی با مجلس داشته باشد.

 

دولت یازدهم ظرف ۱۵ روز آینده گزارشی از دوره صد روزه فعالیت خود را به ملت ارائه خواهد کرد.

 

باید یک زمان مناسب و معقول در اختیار مجریان بگذاریم تا بتوانیم کارنامه و عملکرد آنها را مورد سنجش قرار دهیم.

 

میزان جناحی وحزبی هیچ زمانی درست کار نکرده است و آن ترازوی دقیقی که می‌تواند عملکرد دولت و وزرا را سنجش کند، قانون است.

 

ملاحظه کنید که چگونه اشغالگران به تب و تاب افتاده‌اند و جنگ‌طلبان از سیر تعامل در جهان هراسیدند.

 

قدرت‌های بزرگ چارچوب طرح ایران را پذیرفته‌اند البته این طرح سه بخش دارد که مقدمه اهداف را بیان می‌کند، قسمت پایانی شرایط ایران را در این دوره گذار تبیین و دوره وسط چند مرحله خواهد داشت. که فعلا بحث مرحله اول و اجرای آن است.

 

ما به زبان و عمل به طرف‌های مذاکره کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب  نخواهد داد و ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آورد و نیاورده است.

 

برای ما حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و غنی‌سازی در خاک ایران و منافع ملی از خط قرمزهاست که این خط قرمزها قابل عبور نیست.

 

در دنیا رایج است اگر کلمه هسته‌ای برای کشوری به کار برود ذهن‌ها به سمت بمب هسته‌ای خواهد رفت اما این کلمه برای ایران با مقصود صلح‌آمیز استفاده می‌شود.

 

تاکنون ۳ جلسه مذاکره را در خصوص مسئله هسته ای پشت سر گذاشتیم و امروز طرح ایران بر روی میز قرار دارد.

 

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما به خاطر فشار تحریم بر سر میز مذاکره ننشسته‌ایم.

 

در سال ۲۰۰۱ تا  ۲۰۰۳ یعنی سال ۸۲ شمسی ایران پای میز مذاکره نشست و در آن زمان تحریمی در کار نبود.

 

برخی به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا ایران از سال ۱۳۹۱ مذاکرات را شروع کرده؛ ظاهرا حافظه تاریخی برخی با مشکل مواجه شده است.

 

منطقه و جهان و طرف‌های مقابل ایران از مذاکره سود خواهند برد و موفقیت این مذاکرات به معنای ثبات برای جهان و هموار شدن مسیر تعامل میان ایران، منطقه و جهان است.

 

بدون ایفای نقش ایران حل مسائل منطقه ممکن نیست و این مشکلات یا حل نمی‌شود و یا ناقص حل خواهد شد.

 

ما این راه را ادامه می‌دهیم و حداقل آن این است که به فرموده رهبر انقلاب از آن ضرر نمی‌کنیم.

 

حداقل این مذاکرات این است که نقش ایران در منطقه و جهان ظهور پیدا می‌کند و افکار عمومی باور می‌کنند که ایران لجبازی نکرده و همانطور که گفته به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

 

وزارت ورزش وزارتخانه هنوز نوپاست و هنوز اندام‌های آن رشد کافی نکرده است ولی همه باید کمک کنیم که این وزارتخانه به مسئولیت خود عمل کند.

 

برای معضلات امروز نیاز داریم ورزش همگانی را توسعه دهیم.

 

 

اسلام مانع هیچ فعالیتی نیست ولی می‌گوید این فعالیت باید به بهترین شکل باشد و ما باید در زمینه ورزش سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم.

 

کسی که تخصص این کار را دارد و پیشکسوت است باید وزارت ورزش این مسئولیت را بر دوش بگیرد.

 

از وقتی که آقای سجادی معرفی شد، همه آنهایی که در کار ورزش حرفه‌ای هستند یا بسیاری از آنهایی که در ورزش قهرمانی کار می‌کنند به ویژه آموزش وپرورش بسیار استقبال کردند.

 

امیدواریم امروز شاهد تکمیل دولت تدبیر و امید باشیم.

نظر شما