شناسهٔ خبر: 41345 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بازتابهای داخلی و خارجی مذاکرات ژنو ۵

اشتون ظریف 2 مذاکرات هسته ای میان ایران و شش کشور و اظهار نظرهای شخصیت های دخیل، بازتاب های گسترده ای در رسانه های مختلف جهان داشته است.

به گزارش «نماینده» مذاکرات هسته ای میان ایران و شش کشور و اظهار نظرهای شخصیت های دخیل، بازتاب های گسترده ای در رسانه های مختلف جهان داشته است:

 

اوباما در گفتگو با NBC

اوباما 5مذاکراتی که در ژنو بین گروه ۱+۵ و ایران آغاز شده برای کاهش تحریم ها نیست. ما مقابل تعهدات عملی که ایران درباره برنامه هسته ای خود انجام خواهد داد تحریم‌ها را به طور جزئی کاهش خواهیم داد اما ساختار یا شکل تحریم ها همچنان باقی می‌ماند و در صورتی که طی ۶ ماه روشن شود که آنها به تعهدات خود پایبند نباشند فشارها را مجددا از سر می‌گیریم. هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از روی میز برداشته نخواهد شد. ما به ایرانی های اعتماد نداریم و قصد اعتماد کردن هم نداریم.

 

خبرگزاری رویترز

رویترز 5اعضای گروه ۱+۵، در ازای موافقت ایران با جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای خود، تخفیف محدود تحریم ها را مورد توجه قرار خواهند داد. به گفته جی کارنی، در مقابل اتخاذ ساز و کارهای «سفت و سخت و تأیید پذیر» برای بر طرف کردن نگرانی های جامعه بین المللی، شش قدرت جهانی «کاهش محدود، هدفمند و قابل بازگشت تحریم ها را که به ساختار اصلی این تحریم ها لطمه نزند»، مورد توجه قرار خواهند داد. در عین حال، کلیت تحریم ها تا زمان رسیدن به یک توافق نهایی، جامع و مورد تأیید، بر جای خود باقی خواهد بود.

 

نیویورک تایمز

نیویورک تایمز 5چنین طرحی که بر اساس آن آمریکا می‌تواند به تدریج دارایی‌های ایران در خارج را از حالت مسدود خارج کند دارای ریسک‌های سیاسی و دیپلماتیک لغو تحریم‌ها که می‌تواند توسط ائتلاف متنوعی از کشورها بر سر آن توافق حاصل کند، نیست.

 

 

 

الجزیره

الجزیره 5قدرت های جهانی در گفت و گوهای هسته ای با ایران پیشرفت داشته اند. مایکل مان ضمن بیان این موضوع افزوده اشتون و ظریف روز جمعه با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا راجع به انجام اقدامات بیشتری درباره برخی از موضوعات به گفت و گو بپردازند. به گفته وی، پیش از این دیدار نیز دیپلمات های شش کشور طرف مذاکره ایران با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا مقدمات گفت و گوی اشتون با ظریف را تدوین نمایند.

 

 

واشنگتن پست

واشینگتن پست 5به اعتقاد محمد جواد ظریف، احتمال رسیدن به یک تفاهم و یا توافق در مذاکرات ژنو وجود دارد. به اعتقاد ظریف، متن مورد توافق طرفین باید سه عنصر، یعنی هدف مشترک برای هر دو طرف، یک نقطه پایان مشخص که می تواند در کمتر از یک سال باشد و مجموعه ای از اقدامات که هر یک از طرفین باید انجام دهد را در بر بگیرد. وی همچنین تأکید کرده ایران به هیچ وجه با تعلیق غنی سازی اورانیوم موافقت نخواهد کرد.

 

 

دیلی استار

دیلی استار 5رژیم اسرائیل به اخبار منتشره درباره احتمال کاهش تحریم ها در مقابل اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران واکنش نشان داده و چنین اقدامی را یک «اشتباه تاریخی» خوانده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در این زمینه گفته: «اسرائیل می داند که امروز پیشنهادهایی در ژنو بر روی قرار دارد که به ایران اجازه می دهد توانایی خود برای ساخت سلاح هسته ای را حفظ کند. اسرائیل به طور کامل با این پیشنهادها مخالفت است. من معتقدم که عملی ساختن این پیشنهادات یک اشتباه تاریخی خواهد بود».

 

صدای روسیه

صدای روسیه 5در گزارشات آمده است که دو روز گذشته گفتگوها بسیار مثبت بوده و روند مذاکرات از سرعت خوبی برخوردار بوده است و اکنون باید به موضع های بسیار حساس تر رسیدگی شود که وجود وزیران خارجه الزامی و اجباری است.

 

 

 

لس آنجلس تایمز

لس آنجلس تایمز 5در روز سوم مذاکرات به صورت غیر منتظره گفتگوها خاتمه یافت و طبق صحبت های به عمل آمده در هفته آینده روند مذاکرات پیگیری خواهد شد.

 

 

 

 

رجانیوز

رجا نیوز 5مقامات ۵ + ۱ پس از رسیدن به توافقات برای محکم شدن تعهدات طرفین به ژنو رفته اند. این مقامات می خواهند با حضورشان در محل مذاکرات به هیات مذاکره کننده ایرانی فشار بیاورند تا موارد مطرح شده از سوی امریکا را بپذیرد؛ همچنان که در جریان سفر وزرای خارجه سه کشور به تهران در پاییز ۸۲ آنان به مقامات ارشد اجرایی وقت ایران می گفتند که برای مذاکره به ایران نیامده اند و باید ایران حال که آنان به تهران آمده اند، خواسته آنان یعنی تعلیق غنی سازی و پذیرش پروتکل الحاقی را بپذیرد.

 

 

 

تسنیم

تسنیم 5اساساً اعطای اموال خودمان به خودمان را نمی‌توان امتیاز تلقی کرد و آزاد کردن اموالی که غرب سال‌ها به‌جفا مصادره کرده بود، هیچ امتیاز مثبتی محسوب نمی‌شود. در مورد کاهش تحریم‌ها هم اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. برخی از این امتیازها حاکی از آن است که غرب از تصویب برخی تحریم‌ها که قرار است در آینده وضع شوند جلوگیری می‌کند و اجازه افزایش بیشتر تحریم‌ها را نخواهد داد. مابه‌ازای این امتیاز غرب این می‌شود که جمهوری اسلامی هم در مقابل بگوید: ما نیز در این مدت‌ ۶ ماه تنها به عدم افزایش سطح و میزان غنی‌سازی کفایت خواهیم کرد.

 

 

کیهان

روزنامه های شنبه 18 آبانحریف همان ادعاهای بی‌اساس قبلی را تکرار می‌کند و برای آنچه با عنوان نگرانی جامعه بین‌المللی- بخوانید آمریکا و متحدانش- از آن یاد می‌کند، تضمین‌های عینی و عملی می‌خواهد بی آن که در مقابل آنچه مطالبه می‌کند، امتیاز درخور توجهی را روی میز بگذارد. اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی تاکید می‌کند «وظیفه آمریکا اعتماد به ایران نیست، بلکه در پی بررسی اقداماتی هستیم که از ایران انتظار داریم».

 

 

اعتماد

روزنامه های شنبه 18 آباننشست هسته ای ایران و ۵ قدرت جهانی با حضور ناگهانی وزیران خارجه آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه، ژنو را تاریخی کرد.

 

 

 

 

شرق

روزنامه های شنبه 18 آبانپیش به سوی توافق بزرگ،  شب گذشته مذاکرات ظریف با اشتون و کری ادامه یافت. هدف از این گفتگو رسیدن به یک متن توافقنامه مشترک است.

 

 

 

 

ابتکار

روزنامه های شنبه 18 آبانسرانجام پس از ده سال چانه زني و مذاكره فرسايشي ايران و كشورهاي غربي درباره پرونده هسته‌اي و برگزاري دهها دور مذاكره در كشورهاي مختلف اروپايي و آسيايي سرانجام روز جمعه همه خبرهاي رسيده از ژنو از توافق بزرگ براي خروج اين پرونده از بن بست حكايت داشت.

 

 

 

دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی 5غربی ها دلایل دیگری به غیر از جنگ در سوریه را نیز برای آشتی با ایران دارند. همه می دانند درگیری میان دو طرف بر سر پرونده هسته ای ایران در بطن خود کوهی از مسائل دیگر را دارد. مساله فقط بحث هسته ای ایران نیست، مساله نفوذ روز افزون این کشور در منطقه است. مساله این است که اگر ایران بتواند در این مرحله موفق شود و به دستاوردهای مورد نظر خود برسد و با غرب با حفظ این دستاوردها به توافق برسد، کشورهای دیگر نیز ترغیب می شوند که همان راه ایران را در منطقه و حتی در جهان بروند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۸-۱۹ ۱۲:۵۴سعيد 0 0

    مرگ بر آمريكا را فراموش نكنيد
    
    آمريكا قدرت پوشالي اي بيش نيست و اگر اقدامي عليه ايران از دستش بر مي آمد الآن انجام داده بود. تن دادن به مذاكرات و سعي بر گرفتن امتياز از طريق مذاكرات نشانه ضعف بزرگ آمريكايي هاست.
    
    ما نبايد زير بار زور آمريكا و قدرت طلبان دنيا برويم. آنها هيچ غلطي نمي توانند بكنند.
                                

نظر شما