شناسهٔ خبر: 41212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

بحران معنوی در آمریکا به روایت صدای روسیه

اوباما 2 آمریکاییها خیلی زود مجبور میشوند با آنچه که از دست داده اند، کنار بیایند؛ آنچه آمریکا از دست داده، جایگاه قدرت است. چالشهای اصلی آمریکا که در پیش روی کاخ سفید قرار گرفته، در همین مساله خلاصه میشود.

اوبامابه گزارش «نماینده» سایت اینترنتی صدای روسیه با اشاره با رسیدن روز ۴ نوامبر روز انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری از بحران معنوی در آمریکا خبر داد.

 

صدای روسیه نوشت:

 

روز چهارم نوامبر درست پنج سال از پیروزی باراک اوباما در اولین دور انتخابات وی به عنوان رییس جمهور ایالات متحده می گذرد. باراک اوباما در دور دوم انتخابات نیز پیروز میدان شد. اما اکنون ناظران آشکارا می گویند که اوباما امریکا را به سمت بحران کشاند. از نظر اقتصادی، پیشتر هم وضعیت امریکا به همین صورت بود، اما امروز بحث بر سر زندگی معنوی ایالات متحده است. در دور دوم حضور اوباما، جامعه امریکا یک مساله را در پیش روی خود قرار داد: بعد از این به کدام سو خواهیم رفت؟ اما هیچ پاسخی برای آن نیافتند.

 

مساله اینجاست که مسیر بعدی توسعه حتی برای بالاترین مقام ایالات متحده نیز چندان روشن نیست. فقط یک چیز روشن است: امریکا، دیگر امریکای سابق نیست و دنیا نباید انتظار رهبری از ایالات متحده با شکاف های درونی اش داشته باشد. فئودور لوکیانوف سردبیر مجله «روسیه در سیاست جهانی» می گوید: «امریکا به مرور زمان رشد و توسعه پیدا کرد و این امر به صورت پیوسته و تدریجی طی قرن بیستم میلادی صورت گرفت. پس از جنگ جهانی دوم، امریکا رهبر غرب شد. پس از جنگ سرد، رهبری تمام دنیا را در دستان خود گرفت. و این آخرین دوره گذار آنطور که باید قوی نبود. مساله در بد یا خوب بودن امریکا نیست. مساله اینجاست که دنیا نمی تواند فقط یک رهبر داشته باشد. هیچ کشوری نیست که بتواند تمام کره زمین را تحت کنترل خود بگیرد».

 

آمریکا از عهده این مسئولیت سنگین که بر دوش خود گرفته، برنمی آید. آمریکایی ها خیلی زود مجبور می شوند با آنچه که از دست داده اند، کنار بیایند. آنچه آمریکا از دست داده، جایگاه قدرت است. چالش های اصلی آمریکا که در پیش روی کاخ سفید قرار گرفته، در همین مساله خلاصه می شود. فئودور لوکیانوف در ادامه می گوید: «برخی گمان می کنند که اوباما در بسیار ابعاد دچار ضعف شده؛ چه در عرصه سیاست خارجی و چه سیاست گذاری داخلی. برخی دیگر می گویند که آمریکا ضعیف نیست، فقط می داند که در حال حاضر هر گونه عملکرد قاطعانه بی فایده است. در چنین شرایطی بهتر این است که کمی مانور بدهند و از تصمیم گیری در ابعاد بزرگ طفره بروند، وگرنه ممکن است همه چیز خراب شود. به هر صورت، ریاست جمهوری ایالات متحده در حال حاضر در مرحله گذار قرار دارد و آنچه که در گذشته انجام می دادند، امروز دیگر کاربردی ندارد. باید کار جدیدی انجام بدهند».

 

می توان گفت که امروز در ایالات متحده نوعی انقلاب در حال رخداد است. مقامات دولتی نمی توانند از سیاست رهبری دنیا حمایت کنند، زیرا نیاز به هزینه های سنگین و جنگ و درگیری دایمی دارد، و بخشی از جامعه نمی خواهد برای تامین این اهداف خرج کند. ظاهرا، هژمونی جهانی احساس رضایتی است که بهای سنگینی را طلب می کند.

نظر شما