شناسهٔ خبر: 41134 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

سفرهای اخضر ابراهیمی نشانه انزوای راهکار نظامی در سوریه است

افخم 4 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری ضمن تشریح رویکرد دستگاه دیپلماسی در برون رفت از مسئله هسته ای، عنوان داشت: سفرهای اخضر ابراهیمی به ایران و مناطق دیگر دال بر انزوای راهکار نظامی درخصوص سوریه و توجه به عناصر تاثیرگذار است.

افخمبه گزارش «نماینده»، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در نشست خبری امروز خود، ضمن پرداختن به رویکرد دستگاه دیپلماسی در مذاکرات هسته ای، به انزوای راه کار نظامی در خصوص سوریه اشاره کرد و گفت: تاکید اخضر ابراهیمی بر حضور ایران در نشست ژنو ۲ مبین این است که حل مشکل سوریه منوط به لحاظ کردن تمامی عوامل و حوزه‌های تاثیر‌گذار(ایران) است.

 

محورهای مهم صحبت های سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه آمده است:

 

وزارت خارجه پس از این اقدام سریعا کاردار پاکستان در تهران را دعوت و یادداشت رسمی اعتراضی را به مقامات پاکستان ارائه کرد.

 

پیگیری اجرای تفاهم‌نامه امنیتی با پاکستان در دستور کار قرار دارد و موضوع استرداد مجرمان(تروریستها) را دنبال می‌کنیم.

 

مقامات پاکستان نیز در مذاکرات سفیر کشورمان با معاون وزارت خارجه این کشور اقدام مذکور را محکوم کردند.

 

معاون وزیر کشور قرار است به زودی برای پیگیری موضوع به پاکستان سفر کند.

 

رئیس‌جمهور عزمش بر این است تسهیلات برای اتباع ایرانی در آمریکا فراهم شود(پرواز مستقیم) تا مسائل و مشکلات آنها مرتفع گردد.

 

‌در دولت جدید و متناسب با رویکرد در مذاکرات با ۱+۵، نیازمند این بودیم که این مذاکرات و رویکرد جدید خود را در تعاملات بین ایران و آژانس نشان دهد و در این چارچوب آقای عراقچی به وین سفر و گفت‌وگو با آمانو تنظیم شد.

 

یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی نهم آبان در پرتوریا برگزار خواهد شد.

 

همزمان با نشست پرتوریا، مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی با شرکت نمایندگان بخش خصوصی دو کشور در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

 

بر اساس تفاهمات میان ایران و آفریقای جنوبی تاکنون نزدیک به ۸۰ سند بین دو کشور به امضا رسیده است.

 

سفر ظریف به ترکیه را بر اساس دعوت به عمل آمده از سوی موسسه‌ای در ترکیه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و صلح و به منظور ایراد سخنرانی در این نشست عنوان کرد و افزود:

 

وزیر خارجه کشورمان ضمن شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و صلح در ترکیه دیدارهایی با ریاست جمهوری، نخست‌وزیر و همتای ترک خود نیز به عمل خواهد آورد.

 

امیدواریم پیشنهاداتی که برای ایجاد زمینه بهتر همکاری با آژانس ارائه کردیم، آثار اولیه خود را در مذاکرات امروز نشان دهد.

 

بر اساس تفاهمات نشست ژنو قرار شد کارشناسان در حوزه‌های تحریم علمی و هسته‌ای مباحث را به صورت جزئی‌تر بررسی کنند.

 

کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، وزارت نفت، بانک مرکزی و ... در این نشست حضور دارند که قرار است نتایج حاصله در بحث‌های کارشناسی به مسئولان عالیرتبه کشورها منتقل شود.

 

رویکرد برای تعامل با دیگر کشورها علیه منافع هیچ کشور دیگری(عربستان) نیست و خیلی از کشورها به این موضوع پایبند هستند.

 

وی یادآور شد: تنظیم روابط با کشورهای ثالث(عربستان) به خود کشورها مربوط می‌شود.

 

لحن احمد‌ شهید در این گزارش نسبت به قبل ملایم‌تر بود ولی متاسفانه رویکرد این گزارش سیاسی است و منابع تهیه آن، نسبت به جمهوری اسلامی کاملا مغرض هستند.

 

مستنداتی که جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالات، ابهامات و ادعای احمد شهید ارائه کرده، در تهیه گزارش وی دیده نشده است.

 

متاسفانه در گزارش احمد شهید هیچ توجه و اشاره‌ای به انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مشارکت مردمی و فضای انتخاباتی صورت نگرفته است.

 

چنانچه خبرها و اظهار‌نظرهای اولیه درباره خودداری از وضع تحریم های جدید از جانب آمریکا مستند بر تصمیمی باشد، نشانگر آن است که اراده سیاسی برای شکل‌گیری و ورود به فضای جدید وجود دارد.

 

سفر اخضر ابراهیمی به منظور یافتن راه‌حل سیاسی و زمینه‌سازی برای برگزاری نشست ژنو ۲ بود و سفر به ایران نیز در همین چارچوب انجام شد.

 

تاکید اخضر ابراهیمی بر حضور ایران در نشست ژنو ۲ مبین این است که حل مشکل سوریه منوط به لحاظ کردن تمامی عوامل و حوزه‌های تاثیر‌گذار(ایران) است.

 

تعامل دیگر کشورها و طرفها در خصوص سوریه در مسیری است که نشانگر لزوم تعامل با ایران می‌باشد.

 

در خصوص مخالفتهای داخلی با مذاکراه با آمریکا آن چه که اهمیت دارد و رئیس‌ جمهور نیز به آن اشاره کرده این است که مخالفت‌ها در چارچوب قانون و براساس رعایت اصول بازی سیاسی باشد.

 

امیدواریم مسیر نقدها و اظهارنظرها به سمت تامین منافع ملی باشد و به اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره کننده و هیئت دیپلماسی ایران تردید نشود.

 

پیش از اینکه وزارت خارجه درگیر قضیه بیلبردهای صداقت آمریکایی شود، شهرداری و نهادهای داخلی متوجه شدند که کار غیرقانونی صورت گرفته و هماهنگی‌های لازم انجام نشده بود.

 

رویکرد فشار و مذاکره(که طی اخبار منتشر شده اخیر در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گرفته) رویکردی قدیمی و شکست خورده است.

 

ما مذاکره برای نتیجه را مطرح کردیم البته در مذاکرات با ۱+۵ شاهد رویکرد مذاکره برای مذاکره نبودیم.

 

دستگاه دیپلماسی قضیه امام موسی صدر را همواره بصورت جدی پیگیری کرده است.

 

خبری درباره شنود از مسئولان ایرانی از جانب آمریکا منتشر نشده ولی اخباری مبنی بر شنود مکالمات تلفنی اتباع ایرانی و سایر کشورها منتشر شد.

 

خیلی از تحلیل‌ها و تفاسیر در خصوص ارتباط دولت یازدهم با عربستان شاید نیمه خالی لیوان را نگاه می‌کنند.

 

پیش از مراسم تحلیف آقای روحانی پیامی را از سوی عربستان دریافت و نماینده‌ای از این کشور نیز در مراسم تحلیف حضور یافت.

 

مناسبات ایران با کشورهای عرب منطقه طبیعی و جاری است و نیاز به هیچ وساطت و پادرمیانی(کسی مانند نخست وزیر مصر) ندارد.

 

برای ارتقای مناسبات با مصر نیازمند گام‌های جامع و فراگیری هستیم که اشکال مناسبات و ابعاد مختلف را تعیین کند.

 

مقامات مالزی در برهه‌ای خواستند که این مدت را به ۳ ماه افزایش دهند و در حال حاضر نیز روال قبل یعنی ویزای ۱۴ روزه انجام می‌شود و این به معنای عدول از تفاهمات نیست.

 

اگر بحث «زمان» در خصوص مذاکرات هسته ای کاملا باز بماند امکان سست شدن اراده‌ها و شکل گیری ابعاد دیگری که در روند مذاکرات اخلال ایجاد کند وجود دارد.

 

جدول زمانی چه در مذاکرات با آژانس و چه با ۱+۵ کمک می‌کند که مذاکرات به نتیجه برسد و این نشانگر جدیت و عزم سیاسی برای حل موضوع است.

 

سفر اخضر ابراهیمی نشان از این داشت که تمایلات برای پایان دادن به بحران سوریه از راه سیاسی نه از راه نظامی روز به روز بیشتر می‌شود و ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم.

 

ژنو ۲ یا هر کنفرانس دیگری که برای حل سیاسی بحران سوریه شکل بگیرد، محملی بر این است که رویکرد نظامی در انزوا قرار گرفته است.

 

تحول در روابط ما و آمریکا باید نتایج خود را به صورت اولیه در مذاکرات ایران و ۱+۵ نشان دهد. این چارچوب تعیین کننده مسیری است که می‌توان درباره آینده تصمیم‌گیری کرد.

 

مناسبات با اقلیم کردستان عراق در چارچوب مناسبات با عراق، مناسبات خوبی است و هرگونه تسهیلاتی باید در چارچوب تسهیلات برای تردد اتباع عراق تعریف شود.

 

مذاکرات اولیه‌ای برای ارائه تسهیلات بیشتر به زوار و اتباع عراق در حال انجام است.

 

بنا نداریم راجع به جزییات پیشنهادات و مذاکرات اطلاع رسانی کنیم.

 

خطوط قرمز ایران در مذاکرات با ۱+۵ مطرح نیست و گفت‌وگویی در این باره صورت نمی‌گیرد.

نظر شما