شناسهٔ خبر: 41089 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

هجدهمین سالگرد شهادت دکتر شقاقی

جهاد برای هدف مقدس

فتحی شقاقی 5 شقاقی در آخرین سفر مخفیانه خود به لیبی ملاقاتی هم با سرهنگ داشت و در مسیر بازگشت از همان سفر توسط موساد به شهادت رسید؛ گویا قذافی مسئولیت از صحنه به در کردن هر اندیشمند مسلمانی که برای اعتلای اسلام تلاش میکرده را بر عهده داشته است.

فتحی شقاقینماینده - محمدمهدی رحیمی؛ «من مطمئن هستم که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) در اندیشه و دل شهید فتحی شقاقی اثر بسیاری گذاشته است. وی قاطعانه به من گفت که من به حمل اسلحه برای مقابله با رژیم اسرائیل با عقیده اسلامی اشتیاق داشتم ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ این ایمان من فزونی یافت و اطمینان پیدا کردم که این بیداری اسلامی که امام خمینی (ره) آغازگر آن بود در اسلام در مقابله با صهیونیست ها و مزدوران غربی آنها ادامه یابد.»

 

این گوشه ای از سخنان احمد جبرئیل دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و از پیش کسوتان مبارزه با رژیم صهیونیستی است که چند ماه پیش از آغاز موج «بیداری اسلامی» و «سقوط دیکتاتورهای عرب»، مطرح گردید و امروز در حالی در هجدهمین سالگرد شهادت دکتر فتحی ابراهیم شقاقی قرار داریم که دو سال پیش در چنین روزهایی سرهنگ جنایتکار لیبی «معمر قذافی» در ادامه­ی موج دیکتاتورافکن بیداری اسلامی در آغوش سابقون خود، صدام، جا خوش کرد و جهانی را با مرگ رذیلانه­اش سر خوش نمود.

 

همان قذافی که به باور بسیاری از مسولان جهاد اسلامی در ماجرای ترور دکتر شقاقی هم دخیل است؛ چرا که شهید شقاقی در آخرین سفر خود برای حل مشکل فلسطینیانی که از لیبی اخراج شده بودند مخفیانه به این کشور سفر کرد و ملاقاتی هم با سرهنگ داشت و در مسیر بازگشت از همان سفر بود که توسط تروریست های موساد به شهادت رسید. گویا قذافی مسئولیت از صحنه به در کردن هر اندیشمند مسلمانی که برای اعتلای اسلام و نیز وحدت مذاهب و ادیان تلاش می کرده را بر عهده داشته است، خواه «سید موسی صدر» روحانی شیعه باشد یا «فتحی ابراهیم شقاقی» طبیب اندیشمند اهل تسنن. اما مهم این است که اکنون با سپری شدن حدود دو دهه از شهادت غریبانه دکتر شقاقی و بیش از سه دهه از ناپدید شدن امام موسی صدر، جماعت بسیاری نام و یادشان را بزرگ می دارند و به دنبال یافتن کوچکترین خبری از سید لبنان لحظه شماری می کنند و همان ها بلکه جماعتی بیشتر در مرگ سرهنگِ مجنون، شادمانند و کنجکاوانه به دنبال صحنه­ها و جزئیات بیشتری از نحوه هلاکت او می گردند.

 

*****

 

به طور کاملا بی طرفانه و غير جانبدارانه­اي می توان وی را از مهم ترین رهبران تاریخی ملت فلسطین به شمار آورد که با تمام توان در جهت زنده کردن دوباره اهمیت موضوع فلسطین و تاکید بر نقش اسلام در مناقشه کنونی فلسطین تلاش داشت. دکتر فتحي شقاقی به فضل الهی نقشی برجسته در بازگرداندن پویایی پیوند بین اسلام و موضوعات مرتبط با مردم و به خصوص موضوع فلسطین به عنوان مهم ترین و خطیرترین این موضوعات داشته است. تلاش مقدس شهيد فتحی شقاقی درباره­ي محوریت قضیه فلسطین، خود نقطه­ي عطف مهمی در مسیر حرکت این جنبش اسلامی در نیم قرن اخیر بوده است. او در شرایطی بسیار دشوار و تنش آمیز با طرح «مبارزه ی اسلامی علیه اشغالگران صهیونیست» پا به میدان نبرد گذاشت.

 

فتحی شقاقیوی با طرح «اندیشه­ي فلسطین» به عنوان «موضوع محوری» برای جنبش اسلامی و برای امت عربی - اسلامی افق های جدیدی را در این مناقشه گشود و درهای امید را نه فقط برای باورمندان به اندیشه­­ي جهاد اسلامی، بلکه برای هر فلسطینی و هر عرب و مسلمانی باز کرد. شهيد شقاقی طرح بزرگش را تقریبا از نقطه صفر شروع کرد، ولی ایمانش به خدا و آگاهی اش به سنت های تاریخ از او مردی سرشار از اعتماد به نفس، پایدار و خوش بین ساخت و این ایمان به او قدرت ایستادنی پر صلابت در برابر چالش ها و مخاطرات داد.

 

 

شقاقی طرحش را تقریبا یک سوم قرن پیش (دهه­ي هفتاد قرن بيستم) فقط با تعداد کمی از برادران و دوستانش که با وی در راه جهاد و مقاومت بدون هیچ نوع امکاناتی بیعت کرده بودند، آغاز کرد. او همیشه تاکید داشت یک هدف شریف (همچون قضيه­ي فلسطين) ارزش سختی کشیدن، تحمل مخاطرات و صبر طولانی را دارد.

 

او به خوبی درک می کرد که حقیقت قرآن مردم را به سوی فلسطین می کشاند و بهترین و درست ترین دیدگاه برای بازگرداندن جغرافیای از دست رفته و اصلاح مسیر تاریخ، همان جهاد است.

 

دكتر فتحي شقاقی معتقد بود نبرد با دشمن اسرائیلی باید برای ما اولویت اساسی داشته باشد و پذیرفته نیست که اجازه دهیم درگیری ها و اختلافات داخلی بر اولویت و اهمیت این نبرد اصلی تاثیر بگذارد. دبيركل شهيد جهاد اسلامي فلسطين به ضرورت برقراری آشتی بین جریان های مختلف این امت و نه فقط میان نیروهای فلسطینی، تا زمانی که این مقابله­ي شدید با طرح آمریکایی- صهیونیستی ادامه دارد، ایمان داشت و در طول حیاتش بر این عهد و ایمان وفادار ماند. شهيد فتحی شقاقی به فضل الهی توانست شعله فروزان جهاد اسلامی را در هر وضعیتی و در سخت ترین و بدترین شرایط روشن نگاه دارد و بر این یقین باقی بماند كه امت اسلامی برخواهد خواست و کشورها از لوث وجود حاکمان گردنکشی که مانع پیشروی امت به سوی فلسطین هستند، پاک خواهند شد.

 

پس از گذشت ۱۸ سال از شهادت دکتر شقاقی، رهبر و بنیانگذار حرکت جهاد اسلامی فلسطين، روح و اندیشه و همچنين خون شريفش هنوز حضور و جریان دارد و راهش همچنان زنده و پویا است و روزها و حوادث گذشته و پيش رو درستی مواضع و سیاست هایش را آشکار می کنند. حوادث و وقایعی که صحنه فلسطین درطول ۱۸ سال گذشته شاهد آن بوده است و صحت پیش گویی های دکتر فتحی شقاقی و نیز اتخاذ مواضع صحیح وی بویژه درباره قرار داد اسلو را ثابت می کند.

فتحی شقاقی

و این همه در واقع جوهر بزرگان تاریخ است.

 

می فرمایند «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» چرا که این قلم و اندیشه­ی متفکرین است که مجاهدین را تربیت می کند و نقشه راه را ترسیم می نماید و هر دوی اینها در فتحی شقاقی جمع شده بود. او پیش از آنکه تفنگ در دست بگیرد با سلاح قلم جوانان بسیاری را به راه مبارزه با دشمن غاصب و تلاش برای آزادی فلسطین عزیز، که او آن را مهمترین مسئله جوامع اسلامی می دانست، رهنمون ساخت و آن هنگام که به تقدیر ایام به جهاد مسلحانه پا گذاشت هم قلم را بر زمین نگذاشت تا به درستی، «مجاهد مؤمن‌ و شجاع‌ و متفكر و مخلص» لقب بگیرد. او حقیقتا الگوی امام خمینی (ره) را تنها راه حل و آلترناتیو اسلامی می دانست‌ و استراتژی هوشمندانه وحدت شیعه و سنی را در پیش گرفته و برای تحقق آن تلاش می کرد.

 

فتحی شقاقی

 

بی شک جای خالی او در روشنگری و راهبری جوانان مسلمان عرب در روزگاری که هر روز تحولی جدید و بدیع رخ می دهد به شدت احساس می شود. راهش پر رهرو باد.

فتحی شقاقی

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۸-۰۷ ۰۸:۳۸زهرا نوری 0 6

    متن قابل استفاده ای بود. لطفا بیشتر از شهدا مطلب بزارید مخصوصا شهدای جهان اسلام
                                

نظر شما