شناسهٔ خبر: 41040 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

هروی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:

فرجی دانا چگونه درجه استاد تمامی را با این کارنامه علمی دارد

جواد هروی 4 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: اگر از آقای فرجی دانا تعداد اعضای این کمیسیون مجلس را بپرسید وی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

به گزارش «نماینده» به نقل از فارس، جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه پارلمان) در مخالفت با رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان انتخاب وزیر علوم را جدی گرفته و با سوگند خود به وزیر پیشنهادی رأی دهند.

 

وی یادآور شد: در سالهای گذشته اگر به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم افرادی کارآمد و شایسته را برای حضور در این وزارتخانه انتخاب نمی‌کردیم امروز در ردیف صادر کنندگان محصولات علمی قرار داشتیم.

 

وی با انتقاد از فضای سیاسی موجود در حوزه علمیه کشور اظهار داشت: فضای علمی آنقدر سیاسی شده است که حضور افراد سیاسی در دانشگاه‌ها یک امر عادی محسوب می‌شود.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از رویکردهای پیشین وزرای علوم تصریح کرد:رشد کمی دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن جوانب کیفی می‌تواند همان قدر بلا سرمان بیاورد که کنترل جمعیت بر سرمان آمد.

 

هروی با اشاره به آمارهای رشد علمی کشور که از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود خاطرنشان کرد: ما آمارهای رشد علمی را اعلام می‌کنیم اما از رشد معنادار دانشجو غافلیم.

 

وی با بیان اینکه وزارت علوم فرد رویین‌تنی را برای حل مشکلات این وزارتخانه می‌خواهد تأکید کرد: باید فرد شایسته، کارآمد، پرتوان و دارای سابقه علمی را برای این وزارتخانه برگزید.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت با اشاره به انتخاب سومین فرد دولت یازدهم برای حضور در وزارت علوم گفت: اگر این اقدام به باد انتقاد گرفته می‌شود به دلیل اهمیت فراوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

 

وی اضافه کرد: باید امروز به سمت تبلور عقلانیت و تدبیر که شعار محوری رئیس جمهور بود حرکت کنیم که چنین موضوعی در دانشگاه‌ها کلید می‌خورد.

 

هروی با بیان اینکه باید وزارت علوم را به دست بهترین شخصیت علمی غیرسیاسی بدهیم خاطرنشان کرد: باید وزیر علوم توانایی اداره وزارتخانه را داشته باشد تا شاهد رشد علمی در آموزش عالی باشیم.

 

وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون دانشگاه‌های ما اسلامی شده است یا هنوز به صورت غیراسلامی به فعالیت خود ادامه می‌دهند خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید وزرای علوم دغدغه علمی شدن نداشتند و همین موضوع باعث عدم تحقق دانشگاه اسلامی شده است.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از رقابت کمی دانشگاه‌ها این رقابت را عاملی برای نابودی فضای علمی کشور دانست.

 

هروی در این زمینه گفت: به دلیل اهمیت جایگاه وزیر علوم مجلس نسبت به این موضوع حساس بوده و به دنبال رأی اعتماد دادن به وزیری است که توانایی هدایت این وزارتخانه را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: فردی که می‌خواهد سکان هدایت وزارت علوم را بر عهده بگیرد باید دغدغه‌مند باشد که من کمتر این دغدغه را در آقای فرجی دانا دیده‌ام.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سؤالات را طی سخنرانی خود در صحن علنی مجلس مطرح کرد که آیا رضا فرجی دانا توانایی به دست گرفتن سکان وزارت علوم را دارد؟ آیا آشنایی وی با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این مسئولیت بر بیاید؟ آیا وزیر پیشنهادی علوم از ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد اطلاعی دارد؟ آیا وی با چند سال ریاست در یک دانشگاه اطلاع دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارد؟ آیا آقای فرجی دانا توانایی دنبال کردن تحول در علوم انسانی را دارد؟

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه، باید سکان هدایت وزارت علوم را به عهده کسی سپرد با پژوهش بیگانه نباشد تصریح کرد: آقای فرجی دانا حتی یک کتاب هم در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود و این در حالی است که وزیر علوم باید سرآمد علمی و پژوهشی کشور باشد اما چنین وضعیتی در کارنامه وزیر پیشنهادی علوم مشاهده نمی‌شود.

 

هروی این سؤال را مطرح کرد: چگونه فردی با این سوابق می‌تواند ادعای وزارت علوم داشته باشد؟

 

وی همچنین از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرسید: آقای فرجی دانا! چگونه رتبه استاد تمامی را با این کارنامه علمی گرفته‌اید؟

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسات نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: سؤالات مطرح شده را در همان جلسات از آقای فرجی دانا پرسیدیم اما وی در قبال آنها سکوت کرد.

 

هروی ادامه داد: آقای فرجی دانا در هفته قبل برای به عهده گرفتن سمت وزارت علوم قانع شدند چگونه می‌تواند با نمایندگان مجلس تعامل کنند؛ از وی بپرسید تعداد اعضای کمسیون مجلس چقدر است که وی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

 

هروی با اشاره به بخشهایی از برنامه رضا فرجی دانا گفت: آقای فرجی در برنامه خود به مسائلی که باید اشاره نکرده است و در واقع برنامه‌های وی کلیشه‌ای است.

درحال بارگزاری...

دریافت فایل نطق هروی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم با حجم
3 MB

نظر شما