شناسهٔ خبر: 41029 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عزیزی فارسانی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش نهاد مولد سرمایه انسانی است/ نقشه راه فانی همانند قطب‌نماست

عزیزی فارسانی 4 فارسانی نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های آموزش و پرورش در اسناد بالادستی کاملا مشخص شده است، گفت: دلیل اجرایی نشدن این برنامه‌ها نبود نقشه راه است که برنامه فانی دقیقا به صورت قطب‌نما از این نقشه راه برخوردار است.

به گزارش «نماینده» به نقل از فارس، عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: نگاه آقای فانی به بخش آموزش و پرورش یک نگاه کلی است و ما نمایندگان اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را مطالعه کنیم می‌بینیم که نقاط ضعف و قوت آن تشریح شده است.

 

عزیزی فارسانی ادامه داد: بحثی که مخالفان درباره آن سؤال داشتند، برنامه آقای فانی بود در حالی که این برنامه‌ها و راهکارها برای آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی همچون قانون اساسی، قانون برنامه پنجم، مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین است.

 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعالی به عنوان هدف دقیقا در سند تحول اشاره شده است، افزود: اجرایی نشدن این برنامه به دلیل عدم وجود یک نقشه راه است در حالی که برنامه فانی دقیقا از نقشه راهی به عنوان یک قطب‌نما برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه تحقق اهداف انقلاب نیازمند تلاش همه‌ جانبه است و یکی از این عرصه‌ها نیز عرصه آموزش و پرورش محسوب می‌شود، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیرساختی برای ارتقاء سرمایه انسانی کشور است و در واقع نهاد مولد سرمایه‌ انسانی است.

 

عزیزی فارسانی با اشاره به جنگ نرم دشمنان علیه اعتقادات و دین و آزادگی ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی نقش آموزش و پرورش اهمیت دو چندانی دارد.

 

این نماینده مجلس اظهار اشت: وضعیت فعلی آموزش و پرورش بر اساس گزارش یونسکو در سال‌های 2011 و  2012 با توجه به جمعیت 15 میلیونی در بدنه این نهاد آموزشی رتبه هفتم شاخص توسعه انسانی، رتبه 88 جهانی و از لحاظ شاخص رتبه 15 منطقه را داریم و در واقع در این رتبه‌بندی کشورهای عضو یونسکو قرار دارند.

 

نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به مواردی که بر اساس آنها از وزیر پیشنهادی دفاع می‌کند، تصریح کرد: فانی از لحاظ شخصیت انسانی با اخلاق، متدین ، ولایتمدار، توانمند و شجاع است.

 

وی افزود: او در بعد علمی متخصص، کاردان، محقق، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مؤلف چندین کتاب و همچنین طراح چندین پروژه آموزشی و فرهنگی است و در عین حال رشته و پست وی با یکدیگر تناسب دارد.

 

عزیزی ‌فارسانی با بیان اینکه فانی مراحل پیشرفت و ترقی را به صورت پلکانی طی کرده است و با چالش‌های موجود در عرصه آموزش و پرورش کاملا آشنا است، خاطر نشان کرد: او به راحتی مورد قبول معلمان و فرهنگیان قرار گرفته است.

 

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه فانی هیچ وابستگی جناحی به گروه خاصی ندارد، یادآور شد: مطابقت برنامه‌های فانی با اسناد بالادستی و داشتن نظام ارزشیابی آموزشی و باور به ارزشیابی بر اساس الگوی اعتبارسنجی مستمر، از دیگر ویژگی‌های برنامه او است.

 

وی داشتن نقشه راه برای رسیدن به هدف و نهادینه کردن برنامه محوری در سطوح مختلف مدیریتی را از دیگر ویژگی‌های فانی برشمرد و تصریح کرد: طراحی و استقرار و استفاده هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت عالی و میانی از دیگر خصوصیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

 

عزیزی فارسانی با بیان اینکه توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و ارتقاء بهره‌وری از منابع موجود و همچنین تأمین منابع جدید از ویژگی‌های فانی است، گفت: با توجه به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مناطق محروم، در مناطق مرزی و عشایری وی به بسط عدالت آموزشی و کاهش تمرکز توجه دارد.

 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اجرای تدریجی هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه‌ها متناسب با اولویت‌های کلیدی از سوی وزیر پیشنهادی خاطر نشان کرد: توجه به طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و ورزش دانش‌آموزان از دیگر ویژگی‌های فانی محسوب می‌شود.

 

وی استانداردسازی هنرستان‌های فنی - حرفه‌ای و کار و دانش و همچنین تدوین و اجرای کارآفرینی را از دیگر برنامه‌های فانی برشمرد و گفت: طراحی و اجرای نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان و توجه به توسعه همکاری‌های بین‌المللی از دیگر برنامه‌های فانی است.

 

عزیزی فارسانی اعتلای برنامه‌های آموزشی و تربیتی را همچون اجرای برنامه‌های درسی ملی با تأکید بر متناسب‌سازی محتوا و حجم منابع درسی از برنامه‌های فانی دانست و یادآور شد: یکی از برنامه‌های مهم او تدوین و اجرای برنامه برای ارتقای جایگاه پژوهش و آموزش است.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود وقت، برنامه‌های او توضیح داده نشده لذا باید برای اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش به وزیر پیشنهادی رأی قاطع دهیم.

درحال بارگزاری...

دریافت فایل نطق عزیزی فارسانی در موافقت با دکتر فانی با حجم
2 MB

نظر شما