شناسهٔ خبر: 40889 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

زمزمه های تغییر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

سکاندار فعلی سازمان فرهنگ و ارتباطات کیست؟

محمدباقر خرمشاد 4 در پی تغییر و تحولات کلان و بعضا غیر اصولی در سطح مدیران ارشد نهادهای مختلف دولت جدید، زمزمه هایی مبنی بر کنار گذاشتن رئیس فعلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به گوش میرسد.

سازمان فرهنگ و ارتباطاتبه گزارش «نماینده» در پی تغییر و تحولات کلان و بعضا غیر اصولی در سطح مدیران ارشد نهادهای مختلف دولت جدید، زمزمه هایی مبنی بر کنار گذاشتن خرمشاد از ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به گوش می رسد.

 

 

 

در طول سال های گذشته سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در جمهوری اسلامی ایران به سازماندهی فعالیت‌ها در خارج از كشور پرداخته اند و با گسترش اینگونه فعالیت‌ها، مسئولان فرهنگی كشور، برای اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های واحد و منسجم، طراحی سازمانی را در دستور كار خود قرار دادند كه در سال ۱۳۷۴ با نام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پا به عرصه فعالیت‌های فرهنگی خارج از كشور گذاشت.

 

در بیان اهمیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توان به این نكته اشاره كرد كه این سازمان زیرنظر شورایی عالی متشكل از شخصیت‌ها و نخبگان برجسته فرهنگی، تنی چند از اعضای هیئت وزیران و مسئولان عمده‌ترین دستگاه های فرهنگی كشور اداره می‌شود.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان راهبر و سیاست گذار فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی نظام، مأموریت‌های محوله را براساس هدف كلان و اهداف اصلی روابط فرهنگی ــ بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، پیگیری می‌كند.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات ایجاد و گسترش شناخت، علاقه و باور نسبت به اسلام ناب، انقلاب اسلامی، مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن اسلامی ــ ایرانی در جوامع دیگر به منظور گسترش پرتو اسلام و تحكیم همگرایی و پیوندهای اسلامی، دینی و معنوی را هدف كلان روابط فرهنگی ــ بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است و آشناسازی، علاقه‌مندسازی و ایجاد باور نسبت به اسلام ناب، انقلاب اسلامی، مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ و تمدن اسلامی ــ ایرانی جزو اهداف اصلی آن به شمار می‌روند.

 

همچنین مدیریت و راهبری روابط فرهنگی بین‌المللی و سیاست گذاری، هماهنگی، هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی ــ تبلیغی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور به منظور تحقق اهداف نظام در این روابط جزو مأموریت‌های این سازمان تعیین شده‌اند.

 

 اركان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شامل شورای عالی مركب از ۱۵ نفر از وزرا و شخصیت‌های علمی و فرهنگی است كه با حكم مقام معظم رهبری منصوب می‌شوند. این ترکیب ۱۵ نفره عبارت است از: عبارتند از پنج نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی به انتخاب مقام معظم رهبری و ۱۰ نفر متشكل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورا)، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزیر اطلاعات، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دبیركل مجمع‌جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دبیركل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، رئیس جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین مشاور رییس جمهور و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستند.

 

محمدعلی تسخیری 5نخستین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آیت‌الله محمدعلی تسخیری بود و حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، سیدمهدی مصطفوی و محمدباقر خرمشاد (رئیس کنونی) دیگر رؤسای این سازمان را در طول ۱۸ سال فعالیت تشکیل می‌دهند.

 

 

 

سیدمهدی مصطفوی 5مصطفوی، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات كشور در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۸۶  با حكم صفار هرندی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان منصوب شد و در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۸۶ با حكم محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور كشورمان به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب شد و پایان یافتن دوره ریاستش، جایگاه خود را در مهرماه سال ۱۳۸۹ تحویل محمدباقر خرمشاد داد.

 

 

محمدباقر خرمشاد

دکتر محمدباقر خرمشاد در سال ۱۳۴۲ در شهر گنبد کاووس متولد شد. او دیپلم ریاضی خود را در شهر گنبد گرفت و پس از تغییر رشته، تحصیلات عالی خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد. پس از اعزام به خارج، کارشناسی ارشد دوم خود را در رشته علوم سیاسی (با گرایش سیاست تطبیقی) از دانشگاه لیون فرانسه گرفت و همچنین موفق به اخذ درجه دکتری در علوم سیاسی با گرایش جامعه‌شناسی سیاسی از همان دانشگاه گردید.

 

 دکتر خرمشاد که پس از مدتی فعالیت به عنوان معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران، در سال ۱۳۸۹ به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منصوب شد. 

 

برخی از سوابق اجرایی دکتر خرمشاد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسیدانشگاه علامه طباطبایی‌ تهران، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مسئول دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای علمی مجلات پژوهشی «علوم سیاسی»، «اندیشه انقلاب اسلامی ایران»، «پژوهش حقوق و سیاست»، «دانش سیاسی»، «رهیافت سیاسی و بین‌المللی»، «پژوهش و مجلس»، «نامه دولت اسلامی» و همچنین دبیری جشنواره بین المللی فارابی، همایش بین‌المللی مردم‌سالاری دینی و جشنواره ملی توسعه اجتماعی و… را در کارنامه خود دارد.

 

 از وی که مسلط به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، عربی، ترکمنی و ترکی استامبولی است‌، آثار و تالیفاتی در قالب کتاب و مقالات علمی نیز به چاپ رسیده است.

 

خرمشاد در مقام ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و یک جامعه شناس معتقد است جهان امروز كه به جهان پست مدرن، پسا صنعتی و پست سكولار نیز شناخته می‌شود، یكی از خروجی‌های آن، انواع رادیكالیسم از جمله رادیكالیسم سكولار و یا مذهبی است كه همه اینها نیاز به گفتگو میان عقلا و اندیشمندان جهان را دو صد چندان كرده است.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جهت پیشبرد اهداف خود در سه سال گذشته حضور چشمگیری در برقراری ارتباط با علما و اندیشمندان کشورهای مختلف و نیز ترویج دیدگاه و تفکر اسلامی در میان هسته های شکل گرفته شده در این کشورها داشته است.

 

برنامه ریزی ها و پروژه های مشترک بین المللی در بستر گفتگوهای دوجانبه و چند جانبه میان کشورهایی نظیر ایتالیا، آذربایجان، کره جنوبی، اتریش و بسیاری کشورهای دیگر در زمینه های کرسی های آزاد اندیشی، سینما و رسانه، ترویج فرهنگ اسلامی و مقابله با هجمه های انحرافی در قالب دین بخشی از فعالیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات در طول سه سال گذشته در ارتباطات بین المللی محسوب می شود.

نظر شما